Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 26 aug 2025 1:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mediation naast rechtspraak: vanaf april in alle gerechten
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2007 19:29    Onderwerp: Mediation naast rechtspraak: vanaf april in alle gerechten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mediation naast Rechtspraak per april 2007 in alle gerechten

Vanaf april 2007 biedt de Nederlandse Rechtspraak in alle gerechten de mogelijkheid aan partijen om conflicten op te lossen via mediation. Een onafhankelijke mediator begeleidt hen daarbij. Wanneer mediation niet slaagt, volgt alsnog een beslissing van de rechter.

Zie ook:

Geschiloplossing op maat in alle gerechten
Notitie "Mediation en het Rechtsbestel
Informatie voor partijen

Ik ben eigenlijk benieuwd of er ook op RF mensen zijn die er al ervaring mee hebben.

Ikzelf vind het een goede ontwikkeling dat de mediation gestimuleerd wordt vanuit de rechterlijke macht. Mensen zijn nu eenmaal sneller tevreden met een oplossing die mede dankzij hun eigen inbreng tot stand is gekomen. Bij mediation zal dat gevoel van eigen inbreng (veel) groter zijn dan in de rechtspraak.

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2007 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onder de voorwaarden welke worden genoemd door www.rechtspraak (vlg. eerste link van Lechat), is mijn verwachting dat het inderdaad een positief gegeven betreft. Ik begrijp dat eerst de rechter zich over de zaak buigt en deze aan geschiktheid voor mediation toetst. Deelname is vrijwillig. De eerste twee en een half uur zijn kosteloos. Daarna betaal je echter wel iets van 400 euro per uur? Of is dat niet het geval?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2007 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoel je dit?
Quote:
Rekenvoorbeeld
Stel een mediation duurt in totaal zeven uur.
De eerste 2,5 uur hoeven partijen niet te betalen.
Als de mediator € 150 per uur kost, dan bedragen de totale kosten 4,5 uur maal € 150 is € 675.
Als er twee partijen zijn, betaalt elk de helft: € 337,50.
In overleg kunnen de partijen een andere verdeling kiezen.
Dit voorbeeld is exclusief eventuele kosten van de eigen advocaat, die de partijen zelf betalen.

Over € 400 per uur lees ik niets.

Ik vind het eigenlijk wat vreemd om mediation zo met de rechtspraak te integreren, maar als het voor alle partijen positief uitpakt... Zolang iemand die gewoon zijn recht wil halen en niet wil "mediaten" maar zijn recht mag halen.

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2007 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De prijs valt dus wel mee. Ik begrijp de kritiek wel, maar wat me wel goed lijkt is dat de rechter zicht heeft op het geschil. Zo gezien is de integratie best voorstelbaar.
Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2007 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ey,

Ik heb in een echtscheidingsgeschil met een mediator te maken gehad. Dit had echter geen bevredigend resutaat. Dit met als hoofdreden dat de mediator vooral naar de persoon die verbaal het sterkst was luisterde en vrij weinig acht sloeg op de werkelijke feiten.
M.i. dient een mediator welke aan een rechtbank verbonden is in ieder geval een jurist te zijn, relevante scholing in het mediaten hebben genoten en in staat kunnen zijn om objectief te blijven (mediator in boven genoemde situatie was uitsluitend coach/mediator en had geen relevante juridische achtergrond/kennis).

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe mogelijkheid uit gaat pakken. Ik denk dat het in veel gevallen positief resultaat zal hebben.

Gwen
MSN messenger
LeChat

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 9:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Gwenny: Die mediator was waarschijnlijk niet via het rechtbank-project in zicht gekomen, of wel?
Voorzover ik weet, werken de rechtbanken inderdaad met mediators die ook jurist zijn.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij hoeft dat jurist zijn niet, hoor. Zie deze link. Je moet wel gecertificeerd zijn en voldoende juridische kennis hebben.

Ik ben deze week naar de opleiding aan het kijken geweest. Er-rug duur, maar wel heel interessant als aanvulling.
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey,

De kwestie die ik noemde speelde in 2004, en was inderdaad niet via het rechtbankproject.

Ik noemde die kwestie alleen om aan te geven dat relevante juridische kennis/opleiding echt een pre is om echt objectief te kunnen mediaten. Het prijskaartje vind ik bovendien zeer fors vergeleken met de griffierechten die voor een zitting betaald moeten worden.

Gwen
MSN messenger
LeChat

BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Volgens mij hoeft dat jurist zijn niet, hoor. Zie deze link. Je moet wel gecertificeerd zijn en voldoende juridische kennis hebben.
Je hebt gelijk.

Quote:
Ik ben deze week naar de opleiding aan het kijken geweest. Er-rug duur, maar wel heel interessant als aanvulling.
Gekeken naar de info, bedoel je? Ik zou eigenlijk best 'ns een gastles o.i.d. willen volgen, dan krijg je toch een beter beeld van zo'n opleiding..
't Is wel gruwelijk duur inderdaad, maar aan de andere kant: wel een investering... Alhoewel ik me ook weleens afvraag of mediation een voorbijgaande hype/mode zou kunnen zijn. En wat als men om de één of andere reden stopt met dit project? Voor mediation buiten de rechtspraak is natuurlijk ook wel een 'markt', maar als veel mensen nu besluiten mediator te worden, wordt de spoeling in zo'n geval ook weer dun...

@ Gwenny: Het is inderdaad wel prijzig voor de partijen, maar als er dan ook een bevredigender oplossing komt is het dat voor veel mensen misschien toch wel waard. Alhoewel je dat natuurlijk nooit vantevoren weet, maar zaken worden ook weer niet voor niets naar de mediation verwezen - kennelijk ziet de rechter dan wel kansen.

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Voor mediation buiten de rechtspraak is natuurlijk ook wel een 'markt', maar als veel mensen nu besluiten mediator te worden, wordt de spoeling in zo'n geval ook weer dun...
Maar dat is hij toch al voor mrs Wink

Bovendien leer je er vaardigheden die je altijdwel van pas komen, waar je ook werkt.
Erik G

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2007 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb er toevallig vorig jaar een papertje over geschreven. Mijn interesse kwam vooral omdat ik toen ook nog psychologie studeerde.

Wat wel interessant is, zeker na aanleiding van Gwenny's verhaal:

Er zijn bepaalde factoren die bevorderen het slagingspercentage van mediation maar er zijn ook factoren die een negatieve werking hebben.
Die factoren worden doorgaans in drie categorieën ingedeeld:
-factoren m.b.t. de partijen
-factoren m.b.t. de mediator
-factoren van een andere categorie

Hier is wel wat onderzoek na gedaan door o.a. Gale, J., et al., Considering Effective Divorce Mediation: Three Potential Factors. Conflict resolution quarterly, 2002. 19(4): p. 389-420.

Ik denk dat mediation zeker een goede zaak is, mede gezien doordat rechters minder balast worden en omdat bij mediation geprobeerd een win-win situatie te creëren.
Het mooiste is natuurlijk als bovengenoemde factoren nog beter in kaart gebracht konden worden om het 'succes'-percentage nog beter te krijgen (en om mensen die toch niet geholpen kunnen worden via mediation snel weer bij de rechter te krijgen)
LeChat

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Erik G: Waar moet je aandenken bij 'factoren van een andere categorie? De aard van het geschil ofzo?

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag het papertje in de downloadsectie?(dan even naar webmees sturen aub)
Het is interessant.
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2007 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Euy,

Onze minister van justitie is enthosiast over de mediation:

Quote:
Mediation goede aanvulling op rechtspraak

Mediation wordt steeds vaker ingezet als alternatief voor een rechtszaak. Via mediation worden veel conflicten goed opgelost. Daarom is deze bemiddeling buiten de rechtszaal een goede aanvulling op de rechtspraak en verdient blijvende aandacht.

Dat schrijft minister Hirsch Ballin van Justitie in een tussentijdse evaluatie over mediation. Het ministerie stimuleert sinds 2004 het gebruik van mediation binnen het rechtsbestel. Zo verwijzen de Juridische Loketten en de gerechten sindsdien door naar mediation. Minder draagkrachtigen kunnen een tegemoetkoming in de kosten krijgen en er is geld vrijgemaakt voor een stimuleringsbijdrage.

Uit de tussentijdse evaluatie blijkt dat het aantal geaccepteerde mediations na doorverwijzing van een Juridisch Loket de afgelopen jaren is gestegen van 134 in 2005 tot 1.413 in 2006. Die groei valt grotendeels samen met de uitbreiding van het aantal vestigingen van het Judidisch Loket de afgelopen jaren. In 79% van de gevallen werd overeenstemming bereikt. Bij de gerechten zijn van april 2005 tot januari 2007 2.700 mediations gestart. Daarvan eindigde 63% in (gedeeltelijke) overeenstemming.

Of de conflictbemiddeling de werklast van rechters ook vermindert, is heel lastig te meten, schrijft de minister. Want het is 'moeilijk hard te maken hoe zaken zouden zijn verlopen als het geschil op andere wijze zou zijn afgedaan'. Bovendien is de periode van twee jaar te kort om adequate cijfers te produceren over de werkdruk op rechtbanken. De minister verwijst daartoe naar de definitieve evaluatie over twee jaar.

Hirsch Ballin waarschuwt in zijn brief ook voor te hoge verwachtingen. 'Niet iedere situatie leent zich voor mediation', schrijft hij. Soms hebben twee partijen juist baat bij een rechterlijke uitspraak. Om mediation tot een succes te maken, dienen beide partijen in ieder geval bereid te zijn te onderhandelen. En dat is lang niet bij alle conflicten het geval.

Uit Staatscourant nr. 83 van 1 mei 2007

Gwen
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds