Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 22:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Consumentenrecht: particulier doet zich voor als ondernemer
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
D.A.R.R.Y.L.

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 11:28    Onderwerp: Consumentenrecht: particulier doet zich voor als ondernemer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Volgende vraag:
Als een particulier zich voordoet als ondernemer, door bijvoorbeeld met een geleende klantenkaart van het Office Centre een printer aan te schaffen voor particulier gebruik, is dan niet meer het consumentenrecht van toepassing?
Van belang is hier te vermelden dat bijv. de gemiddelde groothandel in haar AV heeft staan dat zijn slechts business-to-business levert.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Zelf dacht ik eventueel dat leerstukken als volmacht en schijn van volmacht in casu van belang zijn. Wat is tevens de waarde van een beding in de AV inzake het slechts leveren aan ondernemers? Het feit dat de particulier veinst een ondernemer te zijn en in deze hoedanigheid te kopen, doet toch niks af aan het dwingrechtelijke karakter van de bepalingen omtrent consumentenkoop? Ik vraag hier om jullie mening, aangezien ik na een kleine zoektocht geen relevante jurisprudentie heb kunnen vinden.
Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de Groene Serie Verbintenissenrecht:

Quote:
Verbintenissenrecht
I. Artikelsgewijs commentaar op titel 1, 2, 4 en 5
Titel 5. Overeenkomsten in het algemeen
Titel 5, afdeling 3. Algemene voorwaarden
Artikel 236. (6.5.2A.3) Onredelijk bezwarend; zwarte lijst (Bewerkt door prof. mr. E.H. Hondius)
Het begrip consument
Aantekening 5. Geen uitoefening van beroep of bedrijf
, bij t/m 01-02-2004
Wettekst, Overzicht

--------------------------------------------------------------------------------

Dit element houdt in dat het voor de kwalificatie van een rechtshandeling van belang is in welke hoedanigheid een natuurlijk persoon optreedt. Indien deze niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelt, verbindt het NBW daar bepaalde consequenties aan.
Zal dit criterium gewoonlijk weinig problemen opleveren, er zijn ook twijfelgevallen. Valt degeen die een aktentas aanschaft onder de omschrijving, al naar gelang zij dit voor haar vrije tijd of voor haar werk als advocaat doet? Hoe kan de leverancier weten in welke hoedanigheid de wederpartij optreedt?

Wat het laatste punt betreft, volgens MvA II Inv., Parl. gesch., blz. 1655, zal dit in verreweg de meeste gevallen uit de aard van de prestatie, het verkoopgesprek of de verstrekte gegevens omtrent de wijze van betaling en de plaats van aflevering blijken. De bewijslast dat als consument is gecontracteerd ligt bij de consument; Parl. gesch. t.a.p. W.D.H. Asser, Bewijslastverdeling, Mon. Nieuw BW A-24, nr. 51, acht het juist dat in gevallen waarin op dit punt twijfel kan ontstaan (Asser noemt de aanschaf van gebruiksgoederen die verband kunnen houden met de uitoefening van een beroep of bedrijf, zoals een auto, een computer of een schrijfbureau), het risico daarvan bij de wederpartij ligt, alleen al omdat de vraag in welke hoedanigheid de wederpartij handelde in diens sfeer ligt en een bewijslast voor de gebruiker in verband daarmee onevenredig zwaar zou zijn.

Indien de wederpartij in een andere branche werkzaam is, moet worden aangenomen dat art. 6:236 en 6:237 hem niet rechtstreeks beschermen.
Aldus naar oud recht:

Hof 's-Gravenhage 13 maart 1986, BR 1986, blz. 628:
Garagebedrijf en loodgietersvoorwaarden.

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, de bewijslast ligt dus bij de koper. Maar als de koper toegeeft dat hij als particulier heeft gekocht en dit kan bewijzen, wat betekent dit dan inzake het feit dat de groothandel slechts aan ondernemers verkoopt? Als de particulier dan slaagt in zijn bewijslast, is dan opeens het consumentenrecht van toepassing, ondanks het feit dat de groothandel expliciet heeft aangegeven dat zij niet aan particulieren verkoopt en als zij dit had geweten ook aan deze particulier niet had verkocht?
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 12:01    Onderwerp: Re: Consumentenrecht: particulier doet zich voor als onderne Reageer met quote Naar onder Naar boven

D.A.R.R.Y.L. schreef:
Het feit dat de particulier veinst een ondernemer te zijn en in deze hoedanigheid te kopen, doet toch niks af aan het dwingrechtelijke karakter van de bepalingen omtrent consumentenkoop?

Ik vermoed dat dat op zich klopt. Wel kan ik me voorstellen dat de redelijkheid en billijkheid gezien dat veinzen aan een beroep op die dwingendrechtelijke bepalingen in de weg staat.

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan het feit dat de groothandel een slecht controlesysteem heeft en zeer veel particulieren bij hem kopen op deze geleende klantenkaarten, voor deze groothandel een r&b beroep (6:2 jo 6:248 BW) negatief beïnvloeden?
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou het inderdaad wel flauw vinden als de Makro met zo'n truc weg zou komen.

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ook Wink
Alleen is het probleem, dat deze casuspositie nog nooit door onze rechterlijke macht is belicht en verhelderd. Is het consumentenrecht toch van toepassing dan sta je garantie-wise wat sterker en kun je tevens inzake de onredelijk bezwarendheid en/of de terhandstellingsproblematiek van de AV een hardere vuist maken. Natuurlijk werken de lijsten ook voor kleine rechtspersonen d.m.v. reflexwerking en kan volgens mij een onderneming ook een beroep doen op het non-conformiteitsvereiste ex art. 7:17 BW, maar het maakt je 'verhaalsrecht' wat moeilijker realiseerbaar.
Verstuur e-mail
D.A.R.R.Y.L.

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

PS Dit alles n.a.v. een casuspositie inzake een uit te werken casus voor een 2dejaars vak.
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

D.A.R.R.Y.L. schreef:
Alleen is het probleem, dat deze casuspositie nog nooit door onze rechterlijke macht is belicht en verhelderd.

Dat maakt het redelijk onmogelijk om er met zekerheid iets over te zeggen, maar dat is eigenlijk wel zo leuk.

Wanneer je het gedrag van de klant (het veinzen van niet-consument zijn) als onrechtmatige daad kunt aanmerken, lijkt een beroep door die klant op consumentenbescherming mij in ieder geval onredelijk (zou je het beroep toekennen, dan kan de verkoper schadevergoeding vorderen...). Maar als de eis van B2B in de praktijk slechts een wassen neus is, dan lijkt het consumentenrecht me wel van toepassing. Ergens daartussen ligt de grens, zou ik zeggen.

Daarnaast speelt natuurlijk ook de vraag wat precies onder de definitie van consumentkoop valt, zoals LeChat aangeeft. Ik kan me op zich wel voorstellen dat een bepaalde koop zowel een juridische consumentenkoop is, als voldoet aan "business-to-business" in een bepaalde zin van die term.

Merk op dat de afdeling koop in boek 7 betrekking heeft op koop in het algemeen. Sommige bepalingen gaan specifiek over consumentenkoop, maar op art 7:17 BW kan iedere koper zich beroepen.

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thanks Bona Fides,

Heldere antwoorden. Jep, de casus is daardoor erg leuk.
Titel 7.1 is mij aardig door de strot geduwd met contractenrecht en beginselen privaatrecht Wink Alleen met dit soort praktijkmaterie wordt je kennis getest en komt het ook aan op goed argumenteren; erg leuk.

Wat ik mij alleen nog afvroeg is of je aan de zijde van de groothandel de opgewekte schijn van volmacht bij de particuliere koper kan aannemen?
Zodat zelfs de juridische eigendom aan de klantenkaarthouder toekomt, als achterman?
Groet,
Ramon
Verstuur e-mail
LeChat

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik kan me op zich wel voorstellen dat een bepaalde koop zowel een juridische consumentenkoop is, als voldoet aan "business-to-business" in een bepaalde zin van die term.

In het verlengde van bovenstaande quote van Bona is dit ook wel interessant: als er (bepalingen van) Algemene Voorwaarden in het geding zijn, is er sprake van een zgn. reflexwerking van art. 6:236 en 6:237 BW voor kleine ondernemingen die niet ter zake deskundig zijn (v.w.b. datgene waar de ovk betrekking op heeft), als zij deze ovk sluiten met een grote deskundige wederpartij/onderneming die de (voor consumenten en het bedrijfje i.c.) onredelijk bezwarende Algemene Voorwaarden hanteert.

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi LeChat,

Dank voor je antwoord; had dat reeds uitgedokterd.
Enige waar ik mee zit is dat in onze casus de cliënt wil ontbinden en de gevolgschade wil vorderen. Nu is dat niet zo een probleem qua argumentatie, maar ik zou juist willen pleiten dat het consumentenrecht niet van toepassing is, opdat het vereiste herstel- en vervangingsregime voordat ontbonden kan worden - na verzuim inzake dit herstel of vervanging - dan van toepassing is, ex art. 7:22 BW. Is hier geen consumentenrecht van toepassing, dan gemakkelijker worden ontbonden, zeker in het licht van de hoogte van de gevolgschade en het directe verzuim dat inzake deze gevolgschade is ingetreden. Zie hier het dilemma, inzake voor welk anker te gaan liggen; een beroep op consumentenrecht maakt de onredelijk bezwarendheid van de AV weer gemakkelijker aantoonbaar; is het consumentenrecht niet van toepassing, dan gemakkelijker worden ontbonden (Zie ook HR Mol/Meijer, HR Kinheim/Pelders en HR Tromp.Regency).
Verstuur e-mail
LeChat

BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, dat is inderdaad een lastige afweging: aan de ene kant (in het consumentenrecht) het voordeel m.b.t. de onredelijk bezwarendheid van AV's en aan de andere kant (niet-consumenten) het makkelijker ontbinden.

Ik ken de casus natuurlijk niet exact, maar kun je geen gronden aanvoeren waarom i.c. ontbinding beter 'past' dan alsnog nakomen?
Zomaar wat ideetjes: De groothandel kan het wellicht gooien op de redelijkheid en billijkheid, zoals Bona al aangaf, het feit dat ze 'bedrogen' is en normaliter alleen aan bedrijven levert. En om die reden willen ontbinden, alhoewel zij wellicht denkt 'elke verkoop is er één'... en dus helemaal niet wil ontbinden.
De consument wist dat de groothandel alleen aan bedrijven levert, was te kwader trouw en heeft bewust afstand genomen van zijn rechten als consument door zich voor te doen als 'handelende vanuit beroep of bedrijf'.

BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 1:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat het eigenlijk om een specifieke bepaling van consumentenrecht? Ik kan me voorstellen dat je bij een bepaling met een Europese achtergrond nog nadere aanwijzingen kunt vinden in de jurisprudentie van het HvJ-EG.

De regeling van de AV geeft overigens een aardig voorbeeld van een dwingendrechtelijke bepaling waarop je je in bijzondere omstandigheden wegens strijd met de redelijkheid en billijkheid toch niet kunt beroepen. Namelijk art 6:233 sub b jo. 6:234 BW, dwingend gezien art 6:246 BW, zie Geurtzen/Kampstaal, NJ 2000/207.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds