Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 18:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kosten door onjuiste inlichtingen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dof

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 17:34    Onderwerp: Kosten door onjuiste inlichtingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben 2 weken geleden een rondreis geboekt door Scandinavië. We konden bij het reisbureau hiervoor de vluchten naar de begin en eindbestemming eveneens boeken. Na kort onderzoek hebben we dit niet gedaan, omdat we zelf vluchten vonden die bijelkaar ons 300 euro korting opleverde tov de aangeboden vluchten. Deze hebben we ook geboekt.
Nu belt het reisbureau vandaag dat het niet door kan gaan, omdat geen van beide 21 of ouder is. Maar we zitten dus wel vast aan die vluchten. Kunnen we die annuleringskosten op het reisbureau verhalen, omdat zij ons in eerste instantie niet hebben gemeldt dat je 21 jaar of ouder moet zijn.
Dit stond overigens ook nergens in de rondreis aangegeven of in de algemene voorwaarden van de uitvoerder van de rondreis, maar wel in de FAQ van de uitvoerder van de rondreis. Maar het reisbureau heeft er sowieso niets over gemeldt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Had je de rondreis zelf al geboekt? Dit lijkt me geen valide reden voor het reisbureau om nog op te zeggen.

Als je nog niet geboekt had, tja, dan heb je in ieder geval zelf enig risico aanvaard. Voor hetzelfde geld was de rondreis inmiddels volgeboekt, en dan had je in ieder geval geen verhaal kunnen halen. Wel is het slordig van het bureau om het niet gelijk duidelijk te melden.

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Had je de rondreis zelf al geboekt? Dit lijkt me geen valide reden voor het reisbureau om nog op te zeggen.

Als je nog niet geboekt had, tja, dan heb je in ieder geval zelf enig risico aanvaard. Voor hetzelfde geld was de rondreis inmiddels volgeboekt, en dan had je in ieder geval geen verhaal kunnen halen. Wel is het slordig van het bureau om het niet gelijk duidelijk te melden.

Nee de rondreis was al geboekt en we hadden zelfs al de creditcardgegevens doorgegeven voor een aanbetaling.

Op grond waarvan mogen we nu verlangen dat we de annuleringskosten van het reisbureau krijgen?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou de opzegging door het reisbureau niet aanvaarden, dwz eisen dat de vakantie gewoon doorgang vindt. Die leeftijdsgrens is geen onderdeel van de overeenkomst.

Als het reisbureau voet bij stuk houdt, zal het reisbureau op grond van wanprestatie alle schade die jij dientengevolge lijdt moeten vergoeden, dus ook de annuleringskosten.

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik zou de opzegging door het reisbureau niet aanvaarden, dwz eisen dat de vakantie gewoon doorgang vindt. Die leeftijdsgrens is geen onderdeel van de overeenkomst.

Als het reisbureau voet bij stuk houdt, zal het reisbureau op grond van wanprestatie alle schade die jij dientengevolge lijdt moeten vergoeden, dus ook de annuleringskosten.

Het reisbureau kan de reis niet door laten gaan, omdat de uitvoerder het weigert. Ze hebben hierover al een paar keer gebeld.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dat is het probleem van het reisbureau en niet van jou. Jij hebt een reis gekocht bij dat reisbureau. Dat zij dingen vergeten te checken waardoor zij de reis niet kunnen leveren, betekent dat zij in de fout zitten.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad. Dus de annuleringskosten kun je op het reisbureau verhalen, op grond van art 6:74 BW.

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Inderdaad. Dus de annuleringskosten kun je op het reisbureau verhalen, op grond van art 6:74 BW.

O vergeten te melden zie ik nu. Het gaat om een Belgisch reisbureau
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de reis zelf op Nederlands grondgebied geboekt?
MSN messenger
dof

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Is de reis zelf op Nederlands grondgebied geboekt?

Ja telefonisch. Maar het bureau staat in Belgie
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is de reden dat de deelnemers aan de reis 21 jaar of ouder moeten zijn? Jij voldoet trouwens toch aan die eis?

Heb je de adresgegevens van de uitvoerder? Want wie weet kunnen jullie er in goed overleg tóch onderling uitkomen.
dof

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wat is de reden dat de deelnemers aan de reis 21 jaar of ouder moeten zijn? Jij voldoet trouwens toch aan die eis?

Heb je de adresgegevens van de uitvoerder? Want wie weet kunnen jullie er in goed overleg tóch onderling uitkomen.

De reden is niet gegeven (ik voldoe overigens niet aan de eis, zal het jaartal wel verkeerd hebben ingevoerd, ben nu 20).

Het reisbureau heeft al meerdere malen contact gehad, maar aangezien de uitvoerder een amerikaans bedrijf is en je dan pas op je 21ste volwassen bent mochten we niet mee.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de Nederlandse rechter bevoegd zou zijn (consumentenkoop), maar voorlopig doet dat er niet zoveel toe. Het Belgische recht kent ongetwijfeld ook wanprestatie, en men zal gewoon de schade door de contractbreuk moeten vergoeden.

Wat zegt het reisbureau daarop?

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zou ik toch maar even contact leggen met de uitvoerder en dat navragen. Eerste doel zou wat mij betreft zijn dat helder krijgen en proberen om tóch mee te mogen. Ik neem aan dat je het nog wel een leuke reis vindt. Het klinkt op dit moment gewoon als een beetje een onredelijke voorwaarde. Een leeftijdsdiscriminatie mag niet, tenzij daar een goede reden voor is Wink

En voor het overige lijkt het me een probleem van je reisbureau en de uitvoerder samen, juist omdat het nergens staat (behalve in de FAQ dan, maar die bekijk je niet standaard). Je bent de overeenkomst aangegaan onder de voorwaarden die gemeld zijn. Jij hoeft er op geen enkele wijze op bedacht te zijn dat er nog zo'n vreemde voorwaarde bij komt. Mocht optie 1 op niks uitlopen, dan lijkt mij dat het reisbureau aansprakelijk is voor de schade die jij en je reisgenoot lijden en dat moet men dan maar weer verhalen op de daadwerkelijke uitvoerder/aanbieder.
dof

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dan zou ik toch maar even contact leggen met de uitvoerder en dat navragen. Eerste doel zou wat mij betreft zijn dat helder krijgen en proberen om tóch mee te mogen. Ik neem aan dat je het nog wel een leuke reis vindt. Het klinkt op dit moment gewoon als een beetje een onredelijke voorwaarde. Een leeftijdsdiscriminatie mag niet, tenzij daar een goede reden voor is Wink

En voor het overige lijkt het me een probleem van je reisbureau en de uitvoerder samen, juist omdat het nergens staat (behalve in de FAQ dan, maar die bekijk je niet standaard). Je bent de overeenkomst aangegaan onder de voorwaarden die gemeld zijn. Jij hoeft er op geen enkele wijze op bedacht te zijn dat er nog zo'n vreemde voorwaarde bij komt. Mocht optie 1 op niks uitlopen, dan lijkt mij dat het reisbureau aansprakelijk is voor de schade die jij en je reisgenoot lijden en dat moet men dan maar weer verhalen op de daadwerkelijke uitvoerder/aanbieder.

De reden die het reisbureau geeft is dus dat we een stuk op een amerikaans cruiseschip meegaan. En daar mag je alleen aan boord als 1 van de passagiers volwassen is en in amerika is dat vanaf 21.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds