Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 20:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auto ingeruild -> dealer wil kosten reparatie verhalen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MarkusAntonius

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 17:38    Onderwerp: Auto ingeruild -> dealer wil kosten reparatie verhalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Het is een heel verhaal geworden zie ik nu. Ik hoop dat jullie geduld hebben Smile....

Een maand of 2 geleden kocht ik een gebruikte auto met 6 maanden Bovag-garantie bij een merkonafhankelijke autohandelaar.
Ik heb mijn oude auto bij de koop ingeruild.

De auto die ik inruilde had ik zelf slechts een paar maanden gereden, maar aangezien deze niet echt beviel (niet ruim genoeg + hij reed gewoon niet lekker) heb ik deze relatief zeer snel weer ingeruild. Financieel gezien niet slim, want je schrijft in 2 maanden tijd een enorm bedrag af (in mijn geval 2000 euro).

De dealer van de "nieuwe" auto heeft mijn oude auto nu verkocht en nu blijkt dat deze auto een groot (duur) technisch mankement heeft. Een bepaald lampje brandt nu bijna voortdurend op het dashboard. Hij beweert dat ik dat wist en wil de kosten op mij verhalen.
Hij heeft hiervoor contact opgenomen met de verkoper van mijn oude auto (een autobedrijf) om te achterhalen of dat zo is.

Nou heb ik met die oude autodealer ook niet zo'n beste relatie (in mijn ogen zijn autobedrijven allemaal boeven, maar dat terzijde) dus het is afwachten wat dat gaat worden.

Met betrekking tot het mankement. Het lampje heeft bij mij ook wel eens gebrand (twee x in de 2 maanden dat ik hem reed). De eerste keer ging het lampje de volgende dag uit. De tweede keer reed de auto heel even slecht, maar na een herstart reed de auto verder goed. Bij contact met de dealer werd er heel laconiek over gedaan en werd geadviseerd een bepaald reinigingsmiddel bij de benzine te doen wat de klacht zou verhelpen. Het lampje ging inderdaad een dag of wat daarna weer uit en reed verder goed.

Inmiddels was ik al voornemens om een andere auto te kopen (met name vanwege de ruimte die in de oude auto toch tegenviel). en heb kort daarna de auto dus ingeruild.

Nu de huidige dealer mij met dit - schijnbaar - ernstige technische probleem confronteert heb ik ook eerlijk gezegd dat ik 2x eerder het lampje heb zien oplichten. Hij beweert nu dat ik dit bij de inruil had moeten zeggen en dat ik wist dat de schade ook in die ernstige mate aan de hand was.

Ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat dit niet zo is en verder heb ik inderdaad geen melding gemaakt van een lampje dat ik een aantal weken voordat ik hem inruilde voor het laatst gezien had. Het is namelijk een frans merk auto en die lampjes lichten om de haveklap op (de oude dealer zei dit letterlijk tegen mij).
Hoe vervelend ik het ook vind voor het autobedrijf waar ik mijn huidige auto kocht, ik vind niet dat dit mij verweten kan worden/ c.q. dat ik aansprakelijk ben voor de reparatiekosten. De zaak wordt nog bemoeilijkt door het feit dat mijn huidige auto ook de nodige klachten heeft die ik onder garantie wil laten oplossen. De bereidheid bij de dealer is hiervoor niet meer aanwezig.

Een dilemma. Ik hoor graag jullie reacties.

Groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij was hier geen deskundig verkoper, en de autohandelaar wel een deskundig koper. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat je "in verband met hetgeen jij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten", om het met art 6:228 BW te zeggen. Dit kan anders zijn als de handelaar bij de koop expliciet naar dit soort dingetjes heeft geïnformeerd en je dit toen hebt verzwegen.

Mocht je wel aansprakelijk zijn, dan denk ik dat jij op jouw beurt de oude dealer voor de kosten kunt aanspreken. Wanneer je bij een dealer koopt mag je namelijk verwachten dat zo'n ernstig gebrek niet aanwezig is. Wellicht kunnen de handelaars er onderling uitkomen...

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2007 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wilde de volgende tekst naar de Bovag mailen. Moet ik dingen weglaten / anders formuleren ? Any comment is appreciated...

Iemand ervaring met dit soort dingen ?

----------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer / mevrouw,

Ik heb onze Seat Alhambra in November van het vorig jaar met 6 maanden BOVAG garantie gekocht bij een universeel autobedrijf
(Autobedrijf X).

De auto is een maand geleden bij dit bedrijf terug geweesd i.v.m. een aantal klachten. De meeste klachten heeft X toen
niet kunnen verhelpen.

De klachten zijn als volgt :
- "check engine" lampje wat voortdurend brand. Dit is de vorige keer ge-reset, maar keert weer terug.
Centrale deurvergrendeling die niet goed werkt (bestuurdersdeur sluit niet met afstandbediening), waardoor je denkt dat de auto op slot
staat, wat niet het geval is. Als je dit wil controleren gaat het alarm af. Ook de "benzine-dop afsluitklep" gaat niet op slot. d.m.v. de afstandbediening.
- Het rechter voorwiel maakt een vreemd geluid alsof er een draagarm of wiellager versleten is.
- Tot slot hebben de ruitenwissers nooit goed gewerkt. Volgens mij zijn deze dan ook versleten (men heeft al eens geprobeerd dit af te stellen).

X wil mijn auto echter niet repareren. De reden hiervoor aangeeft is dat hij inmiddels erg veel problemen heeft met de destijds
door mij ingeruilde auto (een Peugeot 406). Bij die auto brandt namelijk ook een "check engine" lampje en het schijnt erg lastig te repareren te zijn.
X zegt inmiddels al erg veel geprobeerd en vervangen te hebben waardoor de kosten enorm zijn opgelopen (zijn specificatie zit inmiddels op 2.000 euro).
De klachten zijn echter nog steeds niet opgelost.

Aangezien wij de Peugeot slechts 2 maanden gereden hebben zat er nog Bovag garantie van de vorige dealer op deze auto. Ik heb de verkoper
van de Alhambra dan ook gevraagd om de klachten met de vorige dealer te bespreken en er met hem uit te komen. Het "check engine" lampje
had bij mij namelijk ook wel eens sporadisch opgelicht, maar de dealer adviseerde toen om "injector cleaner" bij de benzine te doen en dat het
wel vaker voorkwam / geen reden tot onrust. Het lampje is daarna ook gewoon uitgebleven.

Aangezien de Peugeot mij echter niet meer beviel (doordat hij voor ons gezin met 3 kleine kinderen achteraf toch te weinig ruimte bood)
heb ik de auto na 2 maanden toch ingeruild voor de Alhambra. Dit vind X blijkbaar verdacht en is voor hem reden
om mij niet te geloven. Ik heb de auto echter absoluut te goeder trouw ingeruild (wat mij - zoals u zult begrijpen trouwens behoorlijk wat geld heeft gekost).
Ik vind dat ik niet aansprakelijk ben voor de kosten aan de 406. Ik heb geen idee waarom de klachten nu veel ernstiger zijn,
maar heb wel mijn twijfels bij de kwaliteit van de werkplaats van X. Ik heb hem de kans gegeven om de Alhambra alsnog te repareren
en hij heeft dit begin van deze week weer geweigerd.

Ik wil de auto dan ook bij een Seat dealer laten repareren, zodat de klachten aan de auto nu eindelijk opgelost worden. Op dit moment worden we gedwongen
om met de auto door te rijden waardoor mogelijk grotere schade ontstaat, c.q. waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan.

Graag ontvang ik van u op korte termijn reactie over de te volgen procedure.

Met vriendelijke groet,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds