|
Auteur |
Bericht |
bvisser
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 apr 2007 14:12 Onderwerp: Verkrijging door verjaring? |
|
|
Ik zou graag het volgende willen weten:
Aan ons is onze huidige huurwoning ter verkoop aangeboden, maar bij raadpleging van de kadastrale tekening bleek dat onze buurman volgens de tekening eigenaar is van ruim 1/3 van onze achteruin.
Op dit moment zijn onze tuin en de tuin van de buurman gescheiden door een betonnen schutting. Bij navraag in de buurt blijkt deze situatie echter al zeker sinds begin tachtiger jaren zo te zijn.
Kunnen wij of onze huisbaas (voor evt. verkoop aan ons) in dit geval trachten een beroep te doen op "verkrijging door verjaring" of de buurman "dwingen" de grond te verkopen?
Of indien de buurman zou besluiten het stuk tuin weer te claimen, mag dan bijv. zomaar de schutting verplaatst gaan worden in het voordeel van de buurman?
Alvast dank voor antwoord. groet,
Bouke |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 13 apr 2007 15:01 Onderwerp: |
|
|
Als de situatie al meer dan twintig jaar zo is, dan is de huidige eigenaar sowieso door verjaring eigenaar geworden. |
|
|
|
 |
bvisser
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 apr 2007 15:30 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je antwoord.
Dan ben ik nog nieuwsgierig naar hoe de bewijslast hiervoor ligt:
Zijn "ooggetuige" verklaringen voldoende? Of doen we er verstandig aan om bijv een luchtfoto proberen te achterhalen bij de gemeente? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 13 apr 2007 20:26 Onderwerp: |
|
|
De bewijslast rust op jou, dwz het is aan jou om het bewijs van de verjaring te leveren. Hoe harder je bewijs hoe beter, maar een verklaring van een verder neutraal persoon lijkt me een aardig begin.
(StevenK had waarschijnlijk willen schrijven "dan is de huidige bezitter sowieso door verjaring eigenaar geworden".) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 13 apr 2007 20:37 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De bewijslast rust op jou, dwz het is aan jou om het bewijs van de verjaring te leveren. Hoe harder je bewijs hoe beter, maar een verklaring van een verder neutraal persoon lijkt me een aardig begin.
(StevenK had waarschijnlijk willen schrijven "dan is de huidige bezitter sowieso door verjaring eigenaar geworden".) |
Ik doelde op de 'huidige eigenaar van het perceel, die bezitter is van het deel waar 'ie zoals het er nu naar uitziet door verjaring eigenaar van is geworden'. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 13 apr 2007 20:41 Onderwerp: |
|
|
Ok op die manier. In ieder geval hebben we het allebei over de huisbaas . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|