|
Auteur |
Bericht |
Kev
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 7
|
Geplaatst: do 12 apr 2007 13:40 Onderwerp: Productaansprakelijkheid |
|
|
Welke risico's loopt een bedrijf op het gebied van productaansprakelijkheid en welke maatregelen moet een bedrijf nemen om ervoor te zorgen dat men niet aansprakelijk kan worden gesteld??
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 12 apr 2007 14:42 Onderwerp: |
|
|
Het risico is dat als je een product maakt dat niet voldoet aan wat de consument mag verwachten, je dat moet repareren of te vervangen product moet leveren. Artikel 7:17 BW. Dat kun je niet uitsluiten. Artikel 7:6 BW.
Arnoud |
|
|
|
 |
Kev
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 7
|
Geplaatst: do 12 apr 2007 14:54 Onderwerp: |
|
|
Ik snap dat je het risico niet geheel uit kunt sluiten, maar als bedrijf zijnde moet je toch maatregelen kunnen treffen om het risico tot een minimum te kunnen beperken.
Daarnaast geef je aan dat je moet repareren of voor een vervangend product zorgen, maar hoe zit het op het moment dat er een schadeclaim tegen een bedrijf wordt geeist? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 12 apr 2007 14:55 Onderwerp: Re: Productaansprakelijkheid |
|
|
Kev schreef: | Welke risico's loopt een bedrijf op het gebied van productaansprakelijkheid
|
Dat is afhankelijk van wat het bedrijf maakt / importeert / verkoopt.
Quote: |
en welke maatregelen moet een bedrijf nemen om ervoor te zorgen dat men niet aansprakelijk kan worden gesteld??
|
belangrijkste maatregel is het uitsluiten van aansprakelijkheid, maar dat kan alleen b2b gebeuren, niet b2c. |
|
|
|
 |
Kev
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 7
|
Geplaatst: do 12 apr 2007 15:04 Onderwerp: |
|
|
Zijn er geen algemene risico's die ieder bedrijf loopt op het gebied van productaansprakelijkheid?
Bij maatregelen zat ik dan te denken aan contracten, traceerbaarheid van gegevens voor bewijsmateriaal, een productaansprakelijkheidsverzekering. Dat soort zaken. Dus kunnen contracten op een bepaalde manier worden opgesteld om het risico te beperken? Hoe zit het met inkoop- en verkoopwaarden (battle of forms). Op het moment dat er een schadeclaim tegen het bedrijf wordt geeist, wat moet men dan kunnen bewijzen, want de bewijslast ligt bij de producent? Welke zaken kunnen worden afgedekt door een verzekering? |
|
|
|
 |
Roel Guldemond
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
Berichten: 2
|
Geplaatst: do 12 apr 2007 15:27 Onderwerp: 4 stadia |
|
|
Hey Kev,
Hier spreekt je oud-docent... je weet wel die als een vader voor je is geweest.
Bij het aangaan van contracten en het overleggen van de AV zijn er 4 niveaus van aansprakelijkheid te onderscheiden waarin een bedrijf valt in te delen of zich in positioneert.
1. ‘as is’ leverantie
Product wordt geleverd en aangenomen in de staat waarin het zich op moment van levering bevindt, zoals het dan is AS IT IS;
2. conformance to specification
Het product beantwoord aan de kenbaar gemaakte functionele en technische specificaties. Men is dus alleen aansprakelijk voor ‘fouten’ als iets niet voldoet aan deze overeengekomen specificaties;
3. fitness for use
Het product beantwoord aan de gebruiksvorm waarvoor de afnemer het bedoeld te gebruiken. Gericht op het gebruiksaspect dus.
4. fitness for purpose
Men biedt oplossingen. Dus de leverancier heeft zich in voldoende mate op de hoogte gesteld van de DOELSTELLINGEN van de opdrachtgever.
Hoe hoger het level waarin een bedrijf zich, via haar AV, positioneert. Hoe groter de aansprakelijkheidsrisico’s. Bij niveau 4 kan zelfs gesteld worden dat de leverancier een TE grote aansprakelijkheid op zich neemt bij een levering van product of dienst.
Misschien heb je er wat aan, en anders kom je nog maar eens een biertje doen... een bescheiden dan he... want een vriend van mij is... nou goed, je snapt wat ik bedoel |
|
|
|
 |
Kev
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 7
|
Geplaatst: do 12 apr 2007 15:47 Onderwerp: |
|
|
Dhr. Guldemond, ik denk dat je de verkeerde voor je hebt.
In ieder geval wel bedankt voor de informatie.
Kan iemand mij ook meer vertellen over het feit of er algemene risico's zijn die ieder bedrijf loopt op het gebied van productaansprakelijkheid?
Bij maatregelen zat ik dan te denken aan contracten, traceerbaarheid van gegevens voor bewijsmateriaal, een productaansprakelijkheidsverzekering. Dat soort zaken. Dus kunnen contracten op een bepaalde manier worden opgesteld om het risico te beperken? Hoe zit het met inkoop- en verkoopwaarden (battle of forms). Op het moment dat er een schadeclaim tegen het bedrijf wordt geeist, wat moet men dan kunnen bewijzen, want de bewijslast ligt bij de producent? Welke zaken kunnen worden afgedekt door een verzekering? |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 12 apr 2007 15:49 Onderwerp: |
|
|
Als je zegt "battle of forms", dan denk je aan zakelijke overeenkomsten. Mijn antwoord ging over bedrijf->consument. Consumenten hebben zelden hun eigen algemene voorwaarden bij zich. Daarom worden zij beschermd door het dwingend recht uit boek 7.
Misschien kun je iets uitgebreider aangeven wat je casus is en waar je over twijfelt? Het klinkt nu een beetje als een vage essay-opdracht.
Arnoud |
|
|
|
 |
Kev
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 7
|
Geplaatst: do 12 apr 2007 16:00 Onderwerp: |
|
|
Het gaat voornamelijk om de relatie tussen toeleverancier en fabrikant, dus tussen twee bedrijven.
Het gaat erom het risico op het gebied van productaansprakelijkheid te beperken. Welke zaken kan of moet een onderneming uitvoeren om dit te bewerkstelligen? Ik denk zelf dan aan conctracten, traceerbaarheid van gegevens voor bewijslast, productaansprakelijkheidsverzekering. Hoe moeten dit soort zaken worden ingericht?
Is het zo een beetje duidelijker? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 12 apr 2007 20:33 Onderwerp: |
|
|
Nee, erg duidelijk ben je niet.
Misschien kun je beter aangeven hoe je opdracht precies luidt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Kev
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 7
|
Geplaatst: vr 13 apr 2007 8:29 Onderwerp: |
|
|
Op welke wijze kan het risico met betrekking tot productaansprakelijkheid tot een minimum worden beperkt, zodat er een kleine c.q. geen kans bestaat op schadeclaims en gevolgschade?
Dus welke acties moet een bedrijf ondernemen om ervoor te zorgen dat er geen schadeclaims tegen het bedrijf worden geeist en dat er geen kans bestaat op extra kosten in verband met schade aan derden (personen of goederen). |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 3307
|
Geplaatst: vr 13 apr 2007 9:04 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je toch zelf met een uitwerking zal moeten komen om aan de hand daarvan concrete vragen te stellen. Deze vraagstelling is zó algemeen, dat de enthousiaste rechtenforummer die hem beantwoordt meteen jouw hele huiswerkopdracht voor z'n rekening neemt!  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Kev
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 7
|
Geplaatst: vr 13 apr 2007 10:05 Onderwerp: |
|
|
Het is ook niet de bedoeling dat je heel de vraagstelling uitwerkt, maar misschien dat iemand punten kan noemen die belangrijk zijn op dit gebied en die ik zeker moet uitwerken en niet moet vergeten.
Iik heb zelf al de volgende punten:
contracten (hierbij izijn de algemene voorwaarden van belang, die zullen op een bepaalde manier opgesteld moeten worden om het risico te verkleinen)
productaansprakelijkheidsverzekering (er zal een verzekering moeten worden afgelsoten voor zaken die niet op een andere manier kunnen worden afgedekt. Daarnaast zal een verzekeringsmaatschappij niet al het risico opzich nemen en voor die punten moet een andere oplossing worden bedacht)
bewijsmateriaal (op het moment dat er tegen een bedrijf een schadeclaim wordt geeist moet men aan kunnen tonen dat men een product met een goede kwaliteit heeft geproduceerd en dat het dus niet de schuld is van het bedrijf maar dat het product bijvoorbeeld tijdens transport is beschadigd. Ook email kan tegenwoordig als bewijsmateriaal worden aangeleverd)
Heeft iemand nog andere punten die ik mee moet nemen of een uitbreiding op mijn punten? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 13 apr 2007 20:06 Onderwerp: |
|
|
Vermoedelijk moet je deze heel algemene opdracht beantwoorden vanuit de context van jullie lesmateriaal en/of de verdere informatie die bij de opdracht is verstrekt.
Verder moet je weten voor wie je het risico wilt beperken. Voor de producent of voor de verkoper? Of voor de importeur?
Productaansprakelijkheid in de zin van art 6:185 BW kan contractueel niet worden uitgesloten of beperkt (art 6:192 lid 1 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|