Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 20:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geld terug bij kapotte schoenen...
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
luukg

luukg

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2007 23:34    Onderwerp: geld terug bij kapotte schoenen... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb bij een sportwinkel schoenen gekocht van 150euro. Na 3dagen ben ik terug gegaan omdat op plaatsen het verf van het leer afviel. Afgelopen woensdag moest ik terug komen omdat er dan met de baas gesproken zou zijn over of de klacht gegrond zou zijn.

Ik heb toen te horen gekregen dat ik inderdaad gelijk had en dat ik een nieuw paar schoenen kon krijgen, of ik kon een ander paar uitzoeken en als die goedkoper zouden zijn zou ik nog een tegoedbon van de sportzaak krijgen voor het resterende bedrag.

Omdat ik geen vertrouwen meer in de schoen had heb ik een nieuwe gekozen, die 65euro goedkoper uitkwam. Ik heb toen nog een tegoedbon van 65euro erbij gekregen.

Toen ik thuis kwam zag ik dat de tegoedbon maar 1 jaar geldig was. Iets minder voor mij omdat ik nu verplicht ben binnen een jaar weer iets te halen bij de sportzaak omdat ik anders mijn geld kwijt ben. Ik weet dat als iets niet voldoet aan de overeenkomst dat je recht hebt op vervanging of dat ze het zouden moeten herstellen als mogelijk (en rendabel) is.

Is het geven van de keus dat ik een ander type schoen mocht kiezen in combinatie met de tegoedbon een vorm van service van het bedrijf, of kan ik ook aanspraak maken op mijn geld terug? Ik zou namelijk liever mijn geld terug krijgen omdat ik nu beperkt ben in mijn koopgedrag en binnen een jaar terug naar de sportzaak moet Smile

Alvast bedankt Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 10:07    Onderwerp: Re: geld terug bij kapotte schoenen... Reageer met quote Naar onder Naar boven

luukg schreef:

Is het geven van de keus dat ik een ander type schoen mocht kiezen in combinatie met de tegoedbon een vorm van service van het bedrijf, of kan ik ook aanspraak maken op mijn geld terug? Ik zou namelijk liever mijn geld terug krijgen omdat ik nu beperkt ben in mijn koopgedrag en binnen een jaar terug naar de sportzaak moet Smile

Je bent een beetje laat met het jezelf afvragen hiervan. Je bent immers al ingegaan op het aanbod van de verkoper (nieuw paar schoenen + een tegoedbon) om zodoende het gebrekkige product te vervangen.
luukg

luukg

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht er ook pas aan toen ik thuis kwam en op de tegoedbon zag staan dat hij maar 1 jaar geldig was, als hij nu langer geldig was had ik er niet zo'n probleem mee, ik koop immers toch meestal sportschoenen.... Crying or Very sad
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, die geldigheid van een jaar kan soms lastig zijn. Aan de andere kant is het voor een winkelier ook niet prettig om totaal geen inzicht meer te hebben in openstaande vorderingen. Dit mede in verband met de spreiding van bedrijfsrisico's (stel je voor dat er zich jarenlang niemand meldt en na 4 jaar ineens in 1 maand 100 mensen hun bon van 120 euro komen innen ...)

Praktisch bekeken: jij hebt over een klein jaar lekker goedkope schoenen, want de eerste 65 euro zijn al betaald. En je hebt nu ook goedkope schoenen, want in plaats van 150 euro heb je 85 uitgegeven.
Ellek nadeel hep dus weer se fordeel Wink

Maar dat staat natuurlijk even los van de rechtsvraag die je voorlegt.
Tom84

Tom84

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2007 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

uhm, jongens, vul mij aub even aan..

als je een product koopt met later gekomen gebreken, kan je ontbinding koopovk. eisen.. dan heb je toch 3 dingen die je kan krijgen?

- vervanging product
- reparatie product
- tegoedbon

die tegoedbon.. hoe zat dat nou.? mag het bedrijf zelf bepalen of het een tegoedbon of cash is??
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2007 9:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee, volgens mij niet. De derde optie is geld terug, dat is wat anders dan een tegoedbon.
Echter, TS heeft de bon al geaccepteerd. Ik denk dat je het juridisch wel hard kàn maken dat je je vergist hebt en liever €65,- wilt ontvangen. Of dat praktisch ook lukt en de moeite is betwijfel ik.

Edit: sterker nog, de derde optie is ontbinden van de ovk. Wat dus betekent dat de consument zijn prestatie (geld) terug ontvangt en de verkoper de zijne (de schoenen). De consument in plaats van zijn geld dan een tegoedbon (of een andere vorm van klantbinding/cheque) te geven strookt daar niet mee.
Tom84

Tom84

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2007 9:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
nee, volgens mij niet. De derde optie is geld terug, dat is wat anders dan een tegoedbon.
Echter, TS heeft de bon al geaccepteerd. Ik denk dat je het juridisch wel hard kàn maken dat je je vergist hebt en liever €65,- wilt ontvangen. Of dat praktisch ook lukt en de moeite is betwijfel ik.

Edit: sterker nog, de derde optie is ontbinden van de ovk. Wat dus betekent dat de consument zijn prestatie (geld) terug ontvangt en de verkoper de zijne (de schoenen). De consument in plaats van zijn geld dan een tegoedbon (of een andere vorm van klantbinding/cheque) te geven strookt daar niet mee.

ik typ te snel. ipv tegoedbon bedoelde ik idd geld terug.. de vraag daarover dus.. wat was de regel..? mag een tegoedbon, of mag je ook geld eisen..? als er voorwaarden staan in de winkel..?

en mag je dan een ovk ontbinden (aanname van tegoedbon) door middel van misleiding oid?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2007 10:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof dat het zo zit: als het produkt niet aan de eisen voldoet gelden die opties zoals genoemd: reparatie, vervanging of geld terug (dat laatste pas wanneer er niet gerepareerd of vervangen kan worden, zo leid ik af uit 7:21 BWjo 7:22 BW).

Je mag wel een ovk ontbinden op grond van dwaling of bedrag (bijv. iemand heeft je plastic schoenen verkocht terwijl jullie beiden dachten dat die van leer waren), maar dat ziet niet op het aannemen van die tegoedbon volgens mij.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2007 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voorwaarden van de winkel hebben er niks mee te maken. Het gaat hier om een product dat non-conform is.

In eerste instantie had luukg dus recht op zijn geld terug (na het aflopen van de andere opties vervanging/reparatie). Op zich is de winkel al coulant geweest want ze hadden ook over kunnen gaan tot reparatie of vervanging ookal had luukg dit anders gewild. Nu zij hem een aanbod hebben gedaan tot het uitkiezen van een ander paar en een tegoedbon en luukg dit aanbod heeft geaccepteerd kan luukg hier mijns inziens niet meer vanaf behalve als je heel sterk kunt maken dat er dwaling was ten tijde van het aannemen van de tegoedbon. Dit laatste lijkt mij sterk dus dan zul je het ermee moeten doen.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2007 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
(...)Het gaat hier om een product dat non-conform is.

In eerste instantie had luukg dus recht op zijn geld terug (na het aflopen van de andere opties vervanging/reparatie). Op zich is de winkel al coulant geweest want ze hadden ook over kunnen gaan tot reparatie of vervanging ookal had luukg dit anders gewild.

Dat betwijfel ik. Voor het overige ben ik het wel met je eens, dus het resultaat zal nu niet meer afwijken. Maar indien we even wegdenken dat gebruik is gemaakt van het aanbod van de winkel als reactie op het non conforme, dan rijst de vraag of er op grond van het geen vertrouwen hebben, reeds een grondslag voor ontbinding is ontstaan. Zulks zal dan enigszins een objectieve vaststelling moeten betreffen. Enigszins want hetwelk als een tekortkoming in de nakoming heeft te gelden, is mede afhankelijk van hetgeen de 'benadeelde' als tekortkoming ervaart. In casu is duidelijk dat TS geen vertrouwen meer had in conformiteit van het desbetreffende product. Dat vervanging of herstel in zoverre steeds de aangewezen weg zou betreffen is naar mijn idee onjuist.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het product was natuurlijk ook niet conform. De koper kan echter slechts pas ontbinden op grond van art 7:22 nadat de verkoper de mogelijkheid is geboden tot herstel of vervanging (binnen een redelijke termijn etc). Dus wat Eva zegt klopt wat mij betreft.

Dat de tegoedbon is geaccepteerd is inderdaad waar het om draait. Beroep op dwaling kan ik in theorie wel voorstellen, maar zal vast niet lukken. Misschien kan de verkoper je tegemoet komen door de geldigheidstermijn van de tegoedbon te verlengen. Lijkt me niet onredelijk, uiteindelijk heeft hij het geld al.

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 0:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het product was natuurlijk ook niet conform. De koper kan echter slechts pas ontbinden op grond van art 7:22 nadat de verkoper de mogelijkheid is geboden tot herstel of vervanging (binnen een redelijke termijn etc). Dus wat Eva zegt klopt wat mij betreft.

Dan zijn we het niet met elkaar eens. De kwaliteit van het desbetreffende product, de schoen, kan afwijken van hetgeen aan de overeenkomst ten grondslag ligt, sprekende over de kwaliteit van het product. Dat er geen vertrouwen meer bestaat ten aanzien van de conformiteit van het desbetreffende product, impliceert dat vervanging of herstel, de non conformiteit niet ongedaan kan maken. Dat is natuurlijk wel anders indien het slechts een non conformiteit van de geïndividualiseerde zaak betreft. Thans doel ik op het geval dat het product, de zaak, als zodanig, dus de soort, non conform is.

Denk aan het geval dat er gebruik wordt gemaakt van een slechte kwaliteit leer, of iets dergelijks.

Of zie ik dat verkeerd?
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 1:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Dan zijn we het niet met elkaar eens. De kwaliteit van het desbetreffende product, de schoen, kan afwijken van hetgeen aan de overeenkomst ten grondslag ligt, sprekende over de kwaliteit van het product. Dat er geen vertrouwen meer bestaat ten aanzien van de conformiteit van het desbetreffende product, impliceert dat vervanging of herstel, de non conformiteit niet ongedaan kan maken.

De non-conformiteit hield in dat binnen 3 dagen de verf van het leer viel. Dat wil niet zeggen dat dit bij een ander exemplaar weer zou gebeuren. Daar is voor zover ik kan zien geen aanwijzing voor.

Quote:
Dat is natuurlijk wel anders indien het slechts een non conformiteit van de geïndividualiseerde zaak betreft. Thans doel ik op het geval dat het product, de zaak, als zodanig, dus de soort, non conform is.

Als de verkoper verteld had dat deze soort schoenen geschikt is voor een bepaald soort gebruik (art 7:17 lid 2, "mededelingen"), en dit klopt niet, dan ben ik het met je eens. Maar in dat geval zijn herstel en vervanging dan ook niet mogelijk. Hier gaat het volgens mij, gezien "binnen drie dagen viel de verf van het leer", om een gebrek van het specifieke paar schoenen.

Eva

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:

Quote:
Dan zijn we het niet met elkaar eens. De kwaliteit van het desbetreffende product, de schoen, kan afwijken van hetgeen aan de overeenkomst ten grondslag ligt, sprekende over de kwaliteit van het product. Dat er geen vertrouwen meer bestaat ten aanzien van de conformiteit van het desbetreffende product, impliceert dat vervanging of herstel, de non conformiteit niet ongedaan kan maken. Dat is natuurlijk wel anders indien het slechts een non conformiteit van de geïndividualiseerde zaak betreft. Thans doel ik op het geval dat het product, de zaak, als zodanig, dus de soort, non conform is.

Denk aan het geval dat er gebruik wordt gemaakt van een slechte kwaliteit leer, of iets dergelijks.

Sorry, maar ik snap echt niet wat je hiermee bedoelt. Kun je een voorbeeld geven??

Het product is non-conform omdat binnen 3 dagen het leer van de schoen valt, hoe kun je dit anders zien dan?
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil best een voorbeeld geven. Luukg stelt geen vertrouwen meer te hebben in de schoen. Het zou kunnen dat Luukg stelt geen vertrouwen meer te hebben in de schoen in het algemeen. Anders gezegd, het zou kunnen dat Luukg geen vertrouwen heeft in de conformiteit van de soort zaak. Denk bijvoorbeeld aan het geval dat een bepaalde eigenschap van de soort zaak, welke men op grond van de overeenkomst mocht verwachten, ontbreekt.

Mocht vervolgens Luukg in gelijk worden gesteld, dan is niet meer aan de orde dat eerst de mogelijkheid tot vervanging of herstel van het product ter sprake komt. Luukg kan, indien aan alle vereisten is voldaan, nu nakoming onmogelijk is, de overeenkomst ontbinden.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds