Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 0:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bw 5:113 lid 5: hoofdelijk aansprakelijk bij bestuursrecht ?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
xs

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 10:08    Onderwerp: bw 5:113 lid 5: hoofdelijk aansprakelijk bij bestuursrecht ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gemeente mag VVE-leden geen dwangbevelen geven voor VVE-schulden, omdat VVE-leden, volgens de AWB, niet de overtreders/betaalplichtigen zijn, van de onderliggende VVE-aanschrijvingen. (uitspraak rb r'dam 24-12-2008)

Vervolgens zegt gemeente: dan beginnen we opnieuw, en gaan civiele zaken tegen de leden starten vanwege bw 5:113 lid 5

mijn vragen zijn nu:

1. heeft bw 5:113 lid 5 zowel interne als externe werking?

2. is het geen (EU-recht)discriminatie, dat VVE-leden, op voorhand al, van rechtswege, onvrijwillig VVE-lid, tevens, alweer!, van rechtswege, een hoofdelijke externe aansprakelijkheid opgelegd krijgen voor VVE-schulden, terwijl dat bij alle andere belangenverenigingen/rechtspersonen in NL voor leden is uitgesloten ?

3. mag de overheid vervolgens, bw 5:113 gaan benutten, om bestuursrechtelijk ontstane (vermeende) VVE-vorderingen, gebaseerd dus op eenzijdig tegen de VVE toegepaste bestuursdwang, rechtstreeks bij
VVE-leden te verhalen conform genoemde civiele ledenaansprakelijkheid?

daarmee doorkruist civiel recht m.i. dan de AWB waarin nadrukkelijk staat dat enkel de overtreder betaalplichtig is

bovendien doorkruist bw 5:113 lid 5 dan oa vve-splitsingakte en bw 5:126 lid 3 en wordt de verenigingsschuld en de leden-verrekening dan tevens onttrokken aan de waarneming/controle van zowel de VVE als de leden..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 10:40    Onderwerp: Re: bw 5:113 lid 5: hoofdelijk aansprakelijk bij bestuursrecht ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
dat VVE-leden, op voorhand al, van rechtswege, onvrijwillig VVE-lid,

U hebt niet vrijwillig getekend voor de aanschaf van het appartement?
Bekijk de homepage
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 11:51    Onderwerp: Re: bw 5:113 lid 5: hoofdelijk aansprakelijk bij bestuursrecht ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
1. heeft bw 5:113 lid 5 zowel interne als externe werking?

Op basis van de tekst van het artikel lijkt mij ook externe werking. Er staat immers niet "jegens de andere leden" of iets dergelijks bij. Hoofdelijke aansprakelijkheid lijkt me nu juist een constructie die voor externe werking (jegens derden, bedoel je neem ik aan) bedoeld is.
Quote:
2. is het geen (EU-recht)discriminatie, dat VVE-leden, op voorhand al, van rechtswege, onvrijwillig VVE-lid, tevens, alweer!, van rechtswege, een hoofdelijke externe aansprakelijkheid opgelegd krijgen voor VVE-schulden, terwijl dat bij alle andere belangenverenigingen/rechtspersonen in NL voor leden is uitgesloten ?

StevenK neemt in zijn antwoord de wet als uitgangspunt. Jouw vraag is echter volgens mij of de wet niet in strijd is met het discriminatieverbod. Daar zou ik even goed over moeten nadenken. Op het eerste gezicht lijkt me van niet. Vooral niet omdat, als het lid voor de schuld wordt aangesproken, hij natuurlijk nog wel regres heeft op de andere leden en de VVE.

Wat ik echter niet begrijp aan artikel 5:113 lid 5 is dat er enerzijds sprake is van "hoofdelijke aansprakelijkheid". Uit mijn geheugen puttend betekent "hoofdelijk" per definitie dat degene die aansprakelijk is, voor de hele schuld aansprakelijk is. Echter, het tweede deel van dit artikellid voegt daaraan toe dat het VVE-lid aansprakelijk is voor een deel van de schuld in verhouding met zijn aandeel in de VVE (grof gezegd).
Quote:

3. mag de overheid vervolgens, bw 5:113 gaan benutten, om bestuursrechtelijk ontstane (vermeende) VVE-vorderingen, gebaseerd dus op eenzijdig tegen de VVE toegepaste bestuursdwang, rechtstreeks bij
VVE-leden te verhalen conform genoemde civiele ledenaansprakelijkheid?

Ja lijkt me wel (op het eerste gezicht). Maar dan - op basis van artikel 5:113 lid 5 zoals ik het lees - alleen per VVE-lid het aandeel waarvoor dat lid aansprakelijk is.
Quote:
daarmee doorkruist civiel recht m.i. dan de AWB waarin nadrukkelijk staat dat enkel de overtreder betaalplichtig is

Ja, maar daarop ziet artikel 5:113 lid 5 (zoals ik het leest) nu juist expliciet, dus dat is niet per definitie een probleem.
Quote:

bovendien doorkruist bw 5:113 lid 5 dan oa vve-splitsingakte en bw 5:126 lid 3 en wordt de verenigingsschuld en de leden-verrekening dan tevens onttrokken aan de waarneming/controle van zowel de VVE als de leden..

Hoezo?

Iets anders: hebben de VVE of haar leden bezwaar gemaakt tegen de bestuursdwang?

* Wijziging: mmm ik heb er nog even over nagedacht maar ik twijfel toch of de gemeente 5:113 kan gebruiken als ze geen dwangbevelen op grond van de Awb naar de leden mag sturen. Ik ga daar nog even wat langer over nadenken...
arizona

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK. Als ik de uitspraak lees, dan heeft de gemeente dus al geprobeerd om, gelet op artikel 5:113 lid 5 BW, de kosten van de bestuursdwang rechtstreeks te verhalen op de apartementseigenaren, en hen een dwangbevel te sturen. Daarvan zegt de rechtbank: dat kan niet, op grond van de Awb mag een dwangbevel alleen worden uitgereikt aan degene aan wie de bestuursdwang was gericht i.e. de overtreder. Het dwangbevel had dus aan de VVA moeten zijn uitgereikt en die moet ook de kosten betalen.

De gemeente zegt dan nu: ok, dan doen we het niet via een dwangbevelprocedure ex artikel 5:25 Awb, maar helemaal via de civiele weg: de VVE heeft een schuld aan de gemeente, namelijk te kosten van de toegepaste bestuursdwang, en die schuld gaan wij nu helemaal civiel verhalen op de leden over de band van artikel 5:113 lid 5 BW.

Mijn gevoel zegt me dat dit niet kan. Inderdaad lijkt me dat artikel 5:25 Awb uitputtend regelt hoe en op wie de kosten van bestuursdwang verhaald kunnen worden en dat gemeente handelt in strijd met de doorkruisingsleer als ze het via deze omweg proberen. Ik kan me oviergens nauwelijks voorstellen dat hier geen jurisprudentie over is, maar ik kan het niet zo 1-2-3 vinden.
arizona

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar waarom vordert de gemeente het geld niet van de VVE?
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom richt de gemeente het dwangbevel niet gewoon aan de vereniging als dat kennelijk de normadressaat was voor het bestuursdwangbesluit? Als er dan nog iets valt te verdelen doen ze het maar onderling zou ik zeggen.
xs

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 12:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de snelle en serieuze reacties

gemeente stuurt geen vve-dwangbevel omdat ze denken dat er geen 2 miljoen euro in zit en wellicht is gemeente bang voor de vve-verzetprocedure
bw 5:126 lid 3 wordt met civiele ledenprocedures door gemeente doorkruist, omdat de vve in bw 5:126 lid 3 in rechte moet optreden jegens leden voor verenigingsschulden en de crediteur moet uitbetalen.
de leden zijn dus 'opgehangen' aan de vve, met de vve dus als enige kontaktpersoon voor verenigingsschulden
enkel uit vve-boekhouding kunnen leden dus controleren of de vve de verenigingsschulden correct heeft verdeeld

ik kan nog toevoegen, dat na 16 maanden executoriaal beslag, vanwege genoemd vonnis, en vanwege bw 5:113 lid 5, gemeente, het executoriaal beslag nu eigener beweging wil intrekken en wil gaan vervangen door conservatoir beslag met civiele leden-dagvaardingen

1. is gemeente schadeplichtig voor het onrechtmatig executoriaal beslag?
is ook vordering immateriele schade kansrijk? want gemeente mag toch niet zomaar burgers als proefkonijnen gebruiken ?

2. is 2 rechtszaken over hetzelfde onderwerp niet onrechtmatig ?

Laatst aangepast door xs op zo 04 jan 2009 12:44, in totaal 1 keer bewerkt
arizona

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over beslag weet ik te weinig om dit te kunnen beantwoorden.
Twee rechtszaken over hetzelfde onderwerp kan. Alleen in het strafrecht geldt dat een persoon niet twee maal wegens hetzelfde feit vervolgd mag worden, maar civiel- of bestuursrechtelijk is daaraan geen beperking.
arizona

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
gemeente stuurt geen vve-dwangbevel omdat ze denken dat er geen 2 miljoen euro in zit

Ja maar dát lost artikel 5:113 lid 5 BW mijns inziens wél op. Als die 2 miljoen te halen is bij de leden dan is hij dus, door 5:113 lid 5 BW, ook te halen bij de vereniging.

Het is trouwens niet zo handig om deze aanvulling te doen via een wijziging van je bericht zonder aan te geven dat je wijziging deze aanvulling betrof. We konden het zomaar over het hoofd zien. Maak liever een nieuw bericht, of zet de aanvulling onderaan, en ook al zodanig aangeduid.
xs

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoogte vve-kassaldo is niet van belang om geen vve-dwangbevel te hoeven sturen.

in de vve-verzetprocedure moet immers eerst nog de vve-schuld worden vastgesteld en tevens tijdstip ontstaan vve-schuld worden vastgesteld, omdat enkel leden ten tijde ontstaan vve-schuld moeten betalen

vervolgens moet de vve, de getroffen leden aanschrijven, statutair breukdeel in vve-kas te storten waarna de vve, crediteur moet uitbetalen.

zoniet, dan is niet crediteur maar vve bevoegd tot ledenbeslag bw 5:126/3

gemeente moet uitgaan van goede trouw en geen voorbarige conclusies trekken

bovendien kan zonder verzet, vve zich niet verweren tegen bijv. achteraf gebleken fraude van gemeente tijdens eerdere uitspraak op bezwaar en/of tegen de hoogte van de kosten

eerdere leden-bezwaren waren niet-ontvankelijk omdat enkel de vve bevoegd zou zijn
xs

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oh ja, een andere reden voor gemeente, voor geen vve-dwangbevel is misschien, dat gemeente de kosten/dwanguitvoering al in 2001 maakte, en gemeente misschien bang is voor vve-argument van verjaring, omdat totnogtoe er enkel maar formeel kontakt was tussen gemeente en de vve-leden, die totnogtoe door gemeente als 'de overtreders' werden gezien.
xs

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik neem aan dat het gaat om bw 3:14

misschien kan het nog mee in de verzetprocedures..

met dank aan arizona cs die ons wellicht op de goede weg heeft geholpen..
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente is aan het stuntelen geweest! Wat mij betreft mag ze op de blaren zitten.

Voor een verzetsprocedure hoefde je toch niet erg bang te zijn, het bestuursdwangbesluit is onherroepelijk dus... Enkel het punt over verjaring daar ben ik niet zeker van. Ik weet eigenlijk niet wat de termijn van verjaring is voor het invorderen van kosten die gemaakt zijn bij toepassing van bestuursdwang. Ik mag verder toch aannemen dat de gemaakte kosten redelijke kosten zijn.
xs

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

voor r'damse bestuursbegrippen - vergelijkbaar met de blunderput en de ss r'dam - zullen het wel redelijke kosten zijn geweest. (niet dus..)

en een apart bestuursdwangbesluit ?

daar hoef je in r'dam toch echt niet op te rekenen ..

in hetzelfde aanschrijfbesluit staat gewoon, dat bij niet nakomen de gemaakte kosten plus 15% (ex-btw) beheerkosten, plus 15%(ex-btw) invorderingkosten in rekening worden gebracht.

over zo'n hoog bedrag, leuke bijverdienste voor de gemeentekas..

en, nog een vraag..
hoe moet het nu, met al die via notarissen al afgedwongen bedragen..
die ex-verkopers weten nog niet eens, dat ze niet 'de overtreders'waren..
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 2:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
1. is gemeente schadeplichtig voor het onrechtmatig executoriaal beslag?

Mogelijk, maar dan moet er wel schade zijn.

Quote:
is ook vordering immateriele schade kansrijk? want gemeente mag toch niet zomaar burgers als proefkonijnen gebruiken ?

Ik denk niet dat zo'n vordering kansrijk is, want er is geen situatie als in art. 6:106 lid 1 sub a, b of c BW.

Quote:
2. is 2 rechtszaken over hetzelfde onderwerp niet onrechtmatig ?

Onrechtmatig in ieder geval niet. Wat wel geldt is art. 236 lid 1 Rv:
Quote:
Beslissingen die de rechtsbetrekking in geschil betreffen en zijn vervat in een in kracht van gewijsde gegaan vonnis, hebben in een ander geding tussen dezelfde partijen bindende kracht.

Het moet dus in ieder geval om dezelfde partijen gaan (rechtverkrijgenden inbegrepen, zie lid 2).

arizona schreef:
xs schreef:
gemeente stuurt geen vve-dwangbevel omdat ze denken dat er geen 2 miljoen euro in zit

Ja maar dát lost artikel 5:113 lid 5 BW mijns inziens wél op. Als die 2 miljoen te halen is bij de leden dan is hij dus, door 5:113 lid 5 BW, ook te halen bij de vereniging.

Als alles civiel was, was er geen probleem (aangenomen dat art. 5:113 lid 5 BW inderdaad externe werking heeft, wat volgens mij ook zo is). Maar hoe kan een bestuursorgaan art. 5:113 lid 5 BW gebruiken om een publiekrechtelijke geldschuld te innen? Met een dwangbevel kan het niet, en in een eerder bericht schreef je al dat het langs civiele weg ook niet lijkt te kunnen (wat ik ook geneigd ben te denken). Of begrijp ik je verkeerd?

Ik zie niet zo snel een mogelijkheid voor het bestuursorgaan om zich op de externe werking van art. 5:113 lid 5 BW te beroepen. Wat (vermoedelijk) wel kan is de procedure via art. 5:126 BW, zoals xs aangeeft, maar dat moet de VvE een beetje meewerken (als de leden niet uit zichzelf betalen).

Interessante materie in ieder geval Wink.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds