Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 0:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

E-mail en bestuursorgaan
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duin

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2011 13:04    Onderwerp: E-mail en bestuursorgaan Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

ik correspondeer af en toe met medewerkers van een Stichting per E-mail over algemene zaken.
Nu is er sprake van officiële documenten die ik via een andere medewerker ga ontvangen. (heb niet eerder met deze medewerker ge-E-maild)

Ik heb eerder al aangegeven dat ik niet met betreffende medewerker per E-mail wens te corresponderen, dat is bevestigd door die medewerker. Tevens heb ik aangegeven dat ik deze documenten expliciet via mijn correspondentie adres, te naam, plaats met postcode wens te ontvangen.
De medewerker heeft het bericht over verzending per gewone post ontvangen (fax bevestiging)

Het komt op mij over dat een van de medewerkers van de Stichting deze medewerker mijn E-mailadres hebben gegeven.

Nu begrijp ik van mijn E-mailserver dat die medewerker van het bestuursorgaan toch een Email heeft verzonden echter via onze E-mailserver kreeg de medewerker het bericht dat het E-mail verzendadres geweigerd is. Dit heb ik zo ingesteld na mijn melding betreft verzending per gewone post. En ben onbekend gebleven met de inhoud van het bericht.

Volgens mij heb ik de keuze om per E-mail of via de gewone post te corresponderen met een bestuursorgaan, zeker nu het om officiële documenten gaat ?

Klopt dit ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2011 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee, stichtingen zijn doorgaans geen bestuursorganen.

BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2011 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mmm wat bedoel je met je "nee" " Wil je zeggen dat ik wel verplicht ben om via E-mail te corresponderen ? Mocht je dat menen, onder welke wet is die verplichting geregeld ?

Dit is een Stichting welke een school in stand doet houden en volgens mij valt de Stichting dan toch wel onder de Awb ?
dr.dunno

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2011 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Want?

BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2011 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de school onder de Awb valt dit omdat de school krachtens publiekrecht is ingesteld.

Aanvullende info, de betreffende werknemer heeft ons telefonisch benaderd (zoals alle ouders) met verzoek om een E-mail adres te geven. We hebben toen aangegeven dat wij hiertoe geen behoefte voelde. Dat heeft de medewerker schriftelijk bevestigd.
ro-er

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2011 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgezien nog van de discussie of een schoolbestuur een bestuursorgaan in de zin van de Awb is (volgens mij niet), geef je zelf aan dat je al per email met de Stichting correspondeert. Het emailadres is dan al bekend bij de Stichting.

Tenzij je bedoelt dat je prive met iemand correspondeert, die toevallig ook medewerker is. In dat geval had die persoon je emailadres niet door mogen geven.
Duin

BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2011 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké.

1) In het begin van het schooljaar heeft de betreffende medewerker ouders telefonisch verzocht om het E-mailadres. Toen hebben wij aangegeven dat wij daar geen behoefte toe voelde.
Dat heeft de medewerker schriftelijk bevestigd.

Maakt dat wat uit volgens jou ?

2) Dienen we het E-mailen met derden bij de Stichting te herstellen door een bericht aan de Stichting dat we voortaan uitsluitend per post wensen te communiceren dan ?

Of zijn we nu veroordeeld tot het in stand doen houden van een internet verbinding en uitsluitend via E-mail te corresponderen ?

3) Trouwens de Stichting gebruikt beiden: de schoolreizen en financiële zaken worden dan weer per post gecommuniceerd.
Dus eigenlijk hetzelfde als wij verzochten: wilt u de officiële berichten nu per post verzenden.
Ik vind dat de Stichting met 2 maten meet.
Nico1979

Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2011 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is precies het probleem? Waarom zou je geen berichten per email willen ontvangen, maar uitsluitend per post? Vanuit oogpunt van efficiëntie en duurzaamheid lijkt gebruik van email mijn wenselijker dan het gebruik van reguliere post. De stichting kan daarmee een hoop geld besparen, dat ze waarschijnlijk zinvoller kunnen gebruiken dan voor postpapier, enveloppen en postzegels.

Dus: Wat is uw bezwaar tegen email als je klaarblijkelijk gewoon beschikt over internet?
Duin

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2011 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu lijk je de discussie naar legitimiteit te verschuiven.

Volgens mij is er toch geen motivatie verplichting om als mens te kiezen voor correspondentie per post ? Zeker nu de medewerker zelf die keuze voorgelegd heeft.
De school koos eerder in 100% van de gevallen voor correspondentie per post, toen was ook mijn E-mail adres bekend.

Ik wens om mij moverende redenen per post te corresponderen, that's all.
Volgens mij kan een Stichting mij toch niet dwingen om per Email te corresponderen ?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2011 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je ons je adres geeft, zullen we je vraag per post beantwoorden.

Leeftijd: 37
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2011 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zijn er toch zoveel mensen die de oplossing van futiliteiten in het recht zoeken?

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2011 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting schreef:
Waarom zijn er toch zoveel mensen die de oplossing van futiliteiten in het recht zoeken?

Waarom reageer je dan zelf op futiliteiten ?

Tssss het is ook te zot voor woorden,mensen die weigeren per E-mail te corresponderen. Stel je voor zeg, wat is het volgende mensen die pin-betalingen weigeren of hun vingerafdruk weigeren af te geven (...)

== onderschriften in het Latijn zijn stoer man ==

Laatst aangepast door Duin op di 25 okt 2011 16:48, in totaal 5 keer bewerkt
Duin

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2011 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Prima Bf, geef je even je adres gegevens dan weet ik naar welk adres ik mijn vraag kan sturen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2011 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duin schreef:
bona fides schreef:

Prima Bf, geef je even je adres gegevens dan weet ik naar welk adres ik mijn vraag kan sturen.

Om mij moverende redenen wens ik mijn adresgegevens slechts per post af te geven.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2011 9:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik mij afvraag is of er geinformeerd is, welke berichten per mail verzonden worden en welke niet.
Bovendien zal de stichting daar ook zelf wel ideeen over hebben.

Volgens mij is het overigens zo dat de Stichting bepaalt wat de communicatievorm is (de zender) en niet de ontvanger, tenzij een wettelijke verplichting anders regelt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds