Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Verjaring bela...
Reliable Stati...
Force justice ...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 01 jun 2025 11:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mogelijkheden bij "valse aangifte" bij AMK
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mightymouse

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2008 14:11    Onderwerp: Mogelijkheden bij "valse aangifte" bij AMK Reageer met quote Naar onder Naar boven

LS,

Wellicht is dit in de verkeerde forum geplaats. Verzoek aan de moderator om desnoods te verplaatsen naar juiste forum.

Er is een melding over ons bij het AMK geplaatst. Deze melding is anoniem gebeurt. We hebben wel vermoedens wie het gedaan heeft.
De feiten die gemeld zijn, zijn grotendeels verzinsels en erg opgedikt.

AMK sluit af dat risico zeer klein is bij ons gezien het gemelde. (AMK durft nooit risico geen te noemen). Tevens zijn alle ondervraagde instantie's (huisarts, consultatieburo, school) positief over ons.

Nu onze vraag:
- Kunnen wij richting het AMK een aanklacht indienen wegens smaad?
- Kunnen wij richting de melder een aanklacht indienen wegens smaad?

Zijn er nog andere juridische mogelijkheden om ons als "onterecht slachtoffer" je naam te laten zuiveren?

Groeten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ruby

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2008 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ook ik heb het AMK aan de deur gehad in 2005 en begin dit jaar weer. Blijkt dat het om 2 anonieme meldingen gaat en ook ik weet uit welke hoek deze verzinselen komen. Het AMK heeft op mijn verzoek al mijn gangen na getrokken en ook mijn dossier is afgesloten in positieve zin voor wat betreft mijn persoon.

Helaas kan je niet veel, het AMK doet zijn werk en komt liever teveel dan te weinig (is mij gezegd). Dus ik denk dat je maar moet vasthouden aan een goede afsluiting en dat die meerzeggend is dan de gehele melding
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2008 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien moet je even uitleggen wat AMK is. Advies- en Meldpunt Kindermishandeling vermoed ik? Een aanklacht tegen AMK zelf lijkt me inderdaad in elk geval niet kansrijk, ben ik met de vorige schrijver eens.
Verder kun je richting de klager denk ik niet veel met "smaad". (Strafbare) smaad is namelijk iemand valselijk beschuldigen "met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven", en een melding aan een daartoe bevoegde instantie geldt denk ik niet als "ruchtbaarheid geven".
Wat wel kan is aangifte doen bij de politie van het doen van een valse (lasterlijke) klacht of aangifte (artikel 268 Wetboek van Strafrecht). Dit is alleen kansrijk als je denkt dat bewezen kan worden dat de aangifte opzettelijk vals was, d.w.z. dat de klager wist dat er niets aan de hand was.
Ik kan me echter voorstellen - maar ik heb daar helemaal geen ervaring mee - dat de politie terughoudend is bij het vervolgen van mensen die een klacht bij het AMK indienen, als blijkt dat die klacht onterecht is, omdat het in principe niet de bedoeling is om mensen die oprecht vermoeden dat er iets aan de hand is, te ontmoedigen om dit te melden. Maar als heel duidelijk sprake is van pesterij richting jullie, dan kun je gewoon aangifte doen bij de politie dus.
mightymouse

BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afkorting AMK is inderdaad voor Advies Meldpunt Kindermishandeling.

M.a.w. je staat als "slachtoffer" uridisch (bijna) machteloos. Want een melder kan altijd zeggen dat zijn beste bedoeling was tov de kinderen.

Je kunt dus nagenoeg niet bewijzen dat het pesterij is, tenzij je meerdere meldingen van dezelfde melder krijgt.

Andere vraag: In hoeverre moet het AMK meewerken bij een schriftelijk verzoek tot het vernietigen van het dossier?
arizona

BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed dat ze daar niet aan moeten meewerken en ik kan me zelfs voorstellen dat ze het dossier juist moeten bewaren. Maar ik heb de toepasselijke regelgeving niet paraat.
mightymouse

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij valt het AMK onder de Wet op Jeugdzorg. Hierin een Quote van 2 artikelen:

Quote:

Artikel 55
1. Onverminderd het tweede lid en artikel 56 bewaren de stichting en de zorgaanbieder bescheiden die deze met betrekking tot een cliënt onder zich hebben gedurende tien jaren, te rekenen van het tijdstip waarop zij zijn vervaardigd, of zoveel langer als redelijkerwijs in verband met een zorgvuldige hulpverlening noodzakelijk is.

2. De stichting bewaart, voor zover deze de taken, bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder a, b, en e, uitoefent, de bescheiden tot het jongste kind van het gezin waartoe de jeugdige behoort en met welk gezin het bureau bemoeienis heeft gehad, meerderjarig is geworden, een en ander voor zover aannemelijk gemaakt kan worden dat het bewaren een bijdrage kan leveren aan het beëindigen van een mogelijke situatie van kindermishandeling, of van belang kan zijn voor een situatie waarin een maatregel met betrekking tot het gezag over een minderjarige overwogen dient te worden.

Artikel 56

1. De stichtingen en de zorgaanbieders vernietigen de door hen bewaarde bescheiden binnen drie maanden na een daartoe strekkend verzoek van degene op wie de bescheiden betrekking hebben.

2. Het eerste lid geldt niet voor zover het verzoek bescheiden betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de verzoeker, alsmede voor zover het bepaalde bij of krachtens de wet zich tegen vernietiging verzet.

3. Het verzoek van een cliënt wordt niet ingewilligd indien deze:
a. jonger is dan twaalf jaren, of
b. de leeftijd van twaalf jaren heeft bereikt en niet in staat kan worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen ter zake.

4. In de gevallen bedoeld in het derde lid, kan het verzoek door een wettelijke vertegenwoordiger worden gedaan.

Zo ver ik kan lezen zouden ze moeten meewerken als wij zo'n verzoek zouden indienen, tenzij het AMK aannemelijk kan maken dat er herhaling kan optreden.

Maar ik ben geen jurist.... kan zijn dat ik dit soort teksten verkeerd begrijp.
arizona

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder de hele Wet op de jeugdzorg erbij te hebben gepakt en puur op basis van deze artikelen, áls die inderdaad op het AMK van toepassing zijn, dan heb je denk ik gelijk, d.w.z de AMK zou ze moeten vernietigen tenzij "redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de verzoeker" (lees: je kinderen). Ik weet niet of er jurisprudentie is over de vraag hoe deze eis moet worden ingevuld. Je zou zelf kunnen proberen te zoeken op http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx. Ik wil later ook nog wel een poging doen (en me meer in de Wet op de jeugdzorg verdiepen) maar daar heb ik vanavond denk ik geen tijd voor.
mightymouse

BerichtGeplaatst: do 27 nov 2008 0:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ach, staat niet in de brand. dus als het morgen gebeurt of volgende week of over 2 weken.........
Ben al blij met de antwoorden die je me wilt geven.
CS1974

Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tis al een oud onderwerp maar vroeg me af hoe het afgelopen is.
Waarom?
Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje....
Tegen mij is ook een melding gemaakt, heb 4 juni een afspraak bij Jeugdzorg hierover.

Ik heb al een vermoeden wie het is, mn ex (niet eens de vader van mn kids!!), die vond mij een waardeloze moeder en dat ik alle tijd in hem stak ipv in mijn kids.
Uiteraard riep hij dit allemaal nadat de relatie over was.
Ik vind het een waardeloze streek!
Vooral als je gewoon goed bent met en voor je kinderen.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan je slechts aanraden om er naar toe te gaan en aan te horen wat ze te melden hebben.
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is natuurlijk zo dat het AMK onderdeel is van een Bureau Jeugdzorg, die weer een bestuursorgaan is. Je hebt nu een afspraak op 4 juni en weet niet waar het over gaat, je hebt vermoedens. Het gevolg hiervan is dat je gehoord gaat worden zonder dat je "de op de zaak betrekking hebbende stukken hebt ontvangen, en niet weet waar het over gaat"

Dit is onbehoorlijk en kan dan ook niet worden gezien als het onderzoek van het AMK (Bjz) zoals je dat altijd in kranten leest omdat het eenvoudig niet voldoet aan de vereisten. Het gesprek is dan ook niet gelijkwaardig. De informatie die je verstrekt zal gebruikt worden en geïnterpreteerd worden door Bjz en hierna zal een actie volgen. Dit kan sluiting zijn of een raadsmelding (Raad voor de Kinderbescherming) die dan hun "onderzoek" gaan doen.

laat je weten wat hoe het uitpakt.
CS1974

Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard laat ik wat weten, ben wel benieuwd wat ze gaan zeggen.
Ik heb niets te vrezen dus ze komen maar!!!
Ruby

Leeftijd: 55

BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2009 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en deze instelling is in deze toch de beste. Ik wist ook dat het bij mijn ex vandaan kwam (voor de 2de keer) Ik heb gevraag dof ze wel hun weg wilde bewandelen alsof er wel iets aan de hand was en als dit negatief was tav de melding het dossier voorgoed te sluiten hetgeen ook gebeurt is.

Wat ik misselijkmakend vind is dat er inderdaad exen zijn die dit doen. Hun naam is bekend bij het AMK en jij mag gissen waar het vandaan komt.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2009 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ach niet alleen exxen doen het, schoolleidingen hebben er ook een handje van om een dergelijke melding te doen om hun eigen tekortkomingen te verbergen.

Ken een gezin dat aangemeld werd omdat de ouders er een probleem van maakte dat de kinderen dagelijks op het schoolplein gepest werd en zelfs bedreigd met messen, schoolleiding trad hier nauwelijks tegenop.
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, en naast de exen zijn er de scholen (ik ken er ook meerdere) maar vergeet niet dat ook instanties ziekenhuizen, artsen, psychologen, agenten en ga zo maar door even zo'n melding kunnen doen nadat je bijv op hun verantwoordelijkheden hebt gewezen. Er zijn voorbeelden van te geven.

Maar wat nu het vreemde is, is dat deze informatie de ouders niet altijd bereikt en ze dus verrast worden door het AMK. Er zijn voorbeelden waar vele instanties al langere tijd in het geheim plannen maakten om kinderen weg te halen. Deze Informatie is uiteindelijk boven water gekomen toen ouders dossiers gingen opvragen bij de verschillende instanties. En als je dat leest, wordt je huiverig voor een EKD of een EPD want hierdoor word dit onbehoorlijke gedrag van de instanties alleen maar erger.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds