Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 1:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zaak gaat naar het OM en nu verder? Advies gevraagd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
snoopy56

snoopy56

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008 14:18    Onderwerp: Zaak gaat naar het OM en nu verder? Advies gevraagd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo ik heb een vraag. Ben verhoord vorig jaar en kreeg te horen dat het uiteindelijk naar het Openbaar Ministerie gaat. De politie meldde dat ik wel bericht zou krijgen van justitie. Wat kan ik doen? Ik heb geen parketnummer of een dergelijk iets waarmee ik de dingen kan volgen weet nu niet wanneer ik bericht krijg. De politie zij dat het lang kon duren omdat justitie het druk heeft. Dus moet ik zeker nog een half jaar wachten wat dan in totaaliteit anderhalf jaar is eer dat de zaak wel of niet voorkomt. Frustrerend want weet niet waar ik aan toe ben.

Ik ben aangeklaagd voor laster, stalking, bedreiging en smaad, of dit waar is Nee, maar dat terzijde

Nu heb ik de politie gevraagd om een dergelijk bemiddelingsgepsrek te kunnen regelen tussen mij en de politie en degene die aangifte heeft gedaan. Heeft dit nut ten voordelen van mij mocht er een zaak komen?
En wat nu als ze weigerd deel te nemen aan een bemiddelingsgesprek. Hoe dan ook de zaak ligt nu bij het openbaar ministerie. Is het een goede stap van mij om een bemiddelingsgesprek aan te gaan voor die tijd?

Moet ik nu alvast een advocaat gaan inschakelen?
Wie kan mij helpen hiermee

ALvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Informeer eens bij de griffie van de rechtbank in je omgeving of er al een dossier is.

Over of het bemiddelingsgesprek positief voor jou kan uitpakken: dat is niet op voorhand te zeggen, de instelling is op zich te prijzen maar het gaat er uiteraard ook om wat en hoe er dan aan de orde komt.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door te informeren bij het parket neem je een risico. Ik begrijp wel dat je duidelijkheid wilt, Snoopy, maar of het voor jezelf de verstandigste zet is te gaan informeren is een tweede. Je kunt het ook gewoon afwachten.
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 8:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Door te informeren bij het parket neem je een risico. Ik begrijp wel dat je duidelijkheid wilt, Snoopy, maar of het voor jezelf de verstandigste zet is te gaan informeren is een tweede. Je kunt het ook gewoon afwachten.

Los van de vraag wat verstandig is, moet ik je toch even wijzen op het essentiële verschil tussen griffie en parket Wink

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat is een essentieel verschil. Bij wie moet je zijn zolang er nog geen dagvaarding is uitgebracht c.q. procedure loopt? Wie beslist over al dan niet dagvaarden? Wink
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Welk risico neem je dan? Dat ze je zaak sneller gaan behandelen? Lijkt me toch alleen maar wenselijk dat je eindelijk weet waar je aan toe bent.

Arnoud
Verstuur e-mail
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ja, dat is een essentieel verschil. Bij wie moet je zijn zolang er nog geen dagvaarding is uitgebracht c.q. procedure loopt? Wie beslist over al dan niet dagvaarden? Wink

De OvJ beslist over het al dan niet vervolging instellen.
Als ik het goed onthouden heb dan gaat -vanaf het moment dat de OvJ vervolging instelt- het strafdossier naar de griffie waar advocaten en verdachten de stukken kunnen opvragen / inzien.
Het is een kleine wereld in de rechtbank maar als je de vraag stelt bij de balie van de griffie of je je dossier mag inzien dan hoeft dat niet te betekenen dat het parket daarvan op de hoogte gesteld wordt. Dat doet de griffie normaalgesproken namelijk niet. Maar door de kleine wereld daar kan het best mogelijk zijn dat er op het moment van opvragen bij de balie van de griffie een OvJ langsloopt die daar wat van meekrijgt. Er kan ook 'geroddeld' worden in de buurt van koffiezetapparatuur uiteraard.
Maar om daar nou vanuit te gaan..

edit: er schiet mij ineens te binnen dat de griffier (bij een verzoek om inzage van eigen dossier) eerst toestemming vraagt.. dat zou best wel eens bij de OvJ kunnen zijn..

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Welk risico neem je dan? Dat ze je zaak sneller gaan behandelen? Lijkt me toch alleen maar wenselijk dat je eindelijk weet waar je aan toe bent.
Je neemt het risico op dagvaarding, dus je geeft zelf een zetje aan een procedure. Dat iemand zelf vindt dat hij onschuldig is betekent nog niet automatisch dat een rechter tot die zelfde conclusie komt. De zaak ligt nu al anderhalf jaar, blijkbaar. Ik zou dus als ik advocaat van deze verdachte was zeggen: nog mooi even een dik half jaar wachten en dan is de redelijke termijn ook weer fijn voorbij Wink .
Lucas

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Informeren bij de griffie kan nooit kwaad. Alleen weet de griffie officieel evenveel als de verdachte, tot het moment dat de zaak wordt aangebracht ter zitting (en er dus een dagvaarding betekend is of wordt). De betreffende griffier zal dit telefoontje heus niet "doorvertellen" aan de OvJ, je hebt alleen de kans dat je doorverbonden wordt naar het OM.

Doelmatig is dan ook te informeren bij de OvJ. Maar het risico op het daarmee wakker maken van slapende honden loop je dan wel.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De zaak ligt nu al anderhalf jaar, blijkbaar. Ik zou dus als ik advocaat van deze verdachte was zeggen: nog mooi even een dik half jaar wachten en dan is de redelijke termijn ook weer fijn voorbij Wink .

Misschien goed om dit te benadrukken: als het langer dan 2 jaar duurt en er geen goede reden is voor de vertraging (waarbij werkdruk geen goede reden is), dan zal dat in ieder geval aanleiding zijn voor strafverlaging en eventueel zelfs niet-ontvankelijkheid van het OM (en waarom? omdat wachten inderdaad frustrerend is). Dus het kan verstandig zijn om stil te blijven zitten.

Maar als je liever die strafzaak gewoon hebt en liever vandaag dan morgen, dan kan het natuurlijk geen kwaad om contact op te nemen met het OM.

Of een bemiddelingspoging nu nog zin heeft vind ik een lastige vraag. Ik zie niet zo snel waarom een beweerd slachtoffer van stalking daarop in zou gaan. Bovendien kan het OM de vervolging volgens mij sowieso doorzetten.

HenkR

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2008 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De zaak ligt nu al anderhalf jaar, blijkbaar. .

Als ik het goed lees dan ligt de zaak nog geen jaar Wink

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2008 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt gelijk. Ik moet ook echt die leesbril opdoen bij het computeren Embarassed

Dan dus een jaar wachten alvorens te informeren Wink
jvkessel

Leeftijd: 70

BerichtGeplaatst: wo 17 sep 2008 23:54    Onderwerp: Re: Zaak gaat naar het OM en nu verder? Advies gevraagd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan vragen om een kopie van het proces-verbaal dat de politie heeft opgemaakt. Dit pv is naar het OM gestuurd. Hierin staat een verslag van jouw verhoor en de verhoren van de aangevers. Mogelijk nog andere dingen.
Omdat je bent verhoord heb je altijd recht op toezending van dit stuk. Dit staat los van een eventuele vervolging. De aanvraag moet je wel per brief doen, schriftelijk dus.
opelkadetje

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Arnoud Engelfriet schreef:
Je neemt het risico op dagvaarding, dus je geeft zelf een zetje aan een procedure. Dat iemand zelf vindt dat hij onschuldig is betekent nog niet automatisch dat een rechter tot die zelfde conclusie komt. De zaak ligt nu al anderhalf jaar, blijkbaar. Ik zou dus als ik advocaat van deze verdachte was zeggen: nog mooi even een dik half jaar wachten en dan is de redelijke termijn ook weer fijn voorbij Wink .

puur uit nieuwschierigheid,

vanaf wanneer gaat begint het moment van "tellen" dat die 2 jaar ingaat, en wat houdt dit precies in.

de redelijke termijn gaat deze in vanaf het moment dat je verhoort bent? of vanaf moment van aangifte/klacht?

en is in elke zaak die redelijke termijn van toepassing, dus bij (in dit geval smaad e.d.) maar dan ook bij bijvoorbeeld computervredebreuk, mishandeling e.d.??
neem aan dat moordzaken en de zwaardere zaken hier een andere regel voor hebben?
jvkessel

Leeftijd: 70

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het OM begint te tellen met de redelijke termijn op het moment dat ze een dossiernummer hebben. Het politieverhoor vond echter al eerder plaats, vanaf dat moment is de termijn dus langer (een half jaar).
Er is in de wet of verdragen niets vastgelegd over het aanvangstijdstip.

Als de redelijke termijn langer dan twee jaar duurt, dan vindt vaak strafvermindering plaats door de rechter. (Even ervan uitgaand dat de rechter de verdachte schuldig vindt aan het ten laste gelegde; zover hoeft het dus niet eens te komen).
De redelijke termijn mag niet doelbewust opgerekt zijn door toezoen van de verdachte/advocaat.

Ik ben zelf voor actieve participatie van de 'verdachte' tijdens het opsporingsonderzoek en gerechtelijk vooronderzoek. Nog voordat het tot een zitting komt moet je als verdachte je teweer stellen en gebruik maken van al je rechten die je hebt. Tijdens de zitting is alles al beklonken immers.

Het probleem is dat advocaten pas iets gaan doen zodra de zittingsdag bekend is, dat is veel te laat. Eerder krijgen ze niet uitgebetaald door het Ministerie van Justitie. Je bent dus bijna verplicht als burger/verdachte om zelf informatie na te vragen over al je rechten.
Van belang kan soms zijn het Europees verdrag voor de rechten van de mens en het Internationaal verdrag inzake burgerlijke en politieke rechten. Je moet tijdens de zitting deze verdragen al noemen en dreigen met een procedure. De verdragen gelden ook al voor een Nederlandse rechter. De tekst van deze verdragen is wel op internet te vinden.

Een andere mogelijkheid die verdachten hebben is de zgn. mini-instructie. Dit kan alleen als er een gerechtelijk vooronderzoek loopt bij de rechter-commissaris. Je kan dan verzoeken om onderzoek te laten doen door een deskundige. Dat heeft heel wat voeten in de aarde, de deskundige moet bijv. beedigd worden. De R-C moet het verzoek goedkeuren. Het zal alleen gehonoreerd worden als het toch op een zitting uitdraait.

Ik ben er dus niet voor dat je je als verdachte maar stil moeten houden en niets moet doen. Gewoon gebruik maken van de rechten die je hebt. Zelfs een advocaat kan hier soms nuttig zijn...

Laatst aangepast door jvkessel op di 03 mrt 2009 1:48, in totaal 1 keer bewerkt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds