Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 10:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan een individu gemachtigd zijn om spullen inte nemen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rxr

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 13:28    Onderwerp: Kan een individu gemachtigd zijn om spullen inte nemen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, mischien een wazige titel maar ik bedoel het volgende:

Is een inividu gemachtigd volgens de wet om jouw spullen aftenemen van een persoon, omdat die individu het niet prettig heeft dat een persoon het bezit.

Het is mischien nog wel wazig daarom een voorbeeld.

Scholieren op school hebben hun mobile aan. Deze gaat en de directeur neemt hem af. Mag dat volgens de wet

Ik heb hem altijd gewoon op stil staan maar ik vroeg het mij af.

Weet iemand het antwoord en de bijbehorende wetten

mvg ruben lubben
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante vraag. Ik heb me ook altijd afgevraagd of er een wettelijke grondslag is voor dit soort dingen.

Ik ben benieuwd.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het gaat hier helemaal niet om een wettelijke grondslag, maar om de inhoud van een overeenkomst. Zo'n docent neemt een telefoon in op basis van bijvoorbeeld een schoolreglement.
Bekijk de homepage
rxr

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is volgens mij heel onredelijk. Want als er in het school regelement staat ' er is toestemming om leerlingen die niet zich niet gedragen te vermoorden' ( is wel extreme voorbeeld maar toch )

Dan moet dat ook legaal zijn.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rxr schreef:
Dat is volgens mij heel onredelijk. Want als er in het school regelement staat ' er is toestemming om leerlingen die niet zich niet gedragen te vermoorden' ( is wel extreme voorbeeld maar toch )

Dan moet dat ook legaal zijn.

Je lijkt nu te vergeten dat je alles af mag spreken wat niet verboden is. Iemand vermoorden is verboden, dus dat kun je niet afspreken.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de redenering van rxr eerder is dat uit zijn voorbeeld (wat natuurlijk niet kan kloppen) volgt dat het afpakken van een mobiel ook niet zomaar kan, ook al geeft het schoolreglement toestemming. Per slot van rekening zegt de wet ook dat stelen niet mag.

Op basis van een schoolreglement mag een docent in ieder geval niet met geweld een mobiele telefoon in beslag nemen. Wat wellicht wel kan, is de scholier de keuze geven: of de telefoon inleveren, of geschorst worden.

Wat gebeurt er met een in beslag genomen telefoon? Wordt de telefoon aan het einde van de dag weer teruggegeven, of ziet de scholier die nooit meer terug? Dat laatste lijkt me juridisch niet mogelijk.
Moderator

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik denk dat de redenering van rxr eerder is dat uit zijn voorbeeld (wat natuurlijk niet kan kloppen) volgt dat het afpakken van een mobiel ook niet zomaar kan, ook al geeft het schoolreglement toestemming. Per slot van rekening zegt de wet ook dat stelen niet mag.

Maar jij en ik weten dat voor stelen 'met het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening' vereist is.
Bekijk de homepage
rxr

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het voorbeeld was inderdaad vrij rigoreus. Bij ons is het zo dat wij de telefoon in kwestie een week kwijt zijn. Daarbij zijn leeraren dan ontschendbaar want als hun mobilie afgaat zijn wij niet instaat om ze intenemen.

Trouwens zijn de scholieren ooit akkoord gegaan met de school regels. Ik heb nooit ergens mee toegestemt of voor getekend. Je word immers gedwongen om educatie te krijgen.

Ja ik weet het ik draaf een beetje door maar dat klopt toch wat ik zeg of heb ik dat verkeerd.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Maar jij en ik weten dat voor stelen 'met het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening' vereist is.

Wanneer het met geweld gebeurt, is de wederrechtelijkheid gegeven. Maar daar zijn we het vast ook niet over oneens, en zo ver zal het ook wel niet gaan.

Voor een dag de telefoon inleveren of anders de klas uit vind ik heel redelijk. De telefoon voorgoed ontnemen gaat te ver. Daar is een schoolreglement niet voor bedoeld.

rxr schreef:
Bij ons is het zo dat wij de telefoon in kwestie een week kwijt zijn.

Dat lijkt me niet helemaal in de haak. Wel mag de school bij herhaalde overtreding tot schorsing overgaan. Uiteindelijk is dat vervelender voor de scholier.

Quote:
Trouwens zijn de scholieren ooit akkoord gegaan met de school regels.

Expliciet akkoord gegaan vermoedelijk niet. Maar een school mag m.i. scholieren wel een reglement opleggen om zo het goed functioneren van de school te kunnen waarborgen. Dat is in het belang van alle scholieren. Net zoals een werkgever een werknemer instructies kan geven, bijvoorbeeld in de vorm van een reglement. Zo'n reglement moet dan wel binnen bepaalde grenzen blijven.

Quote:
Je word immers gedwongen om educatie te krijgen.

Ben je wel 21?

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee klopt. Nu je het zegt dat is inderdaad niet correct. Normaal ben ik gewent om bij alle velden bij een registratie naar beneden te drukken en staat het goede andwoord er wel. In dit geval dus niet. Heb het inmiddels aangepast
bona fides

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie nog steeds 21. Maakt mij niet uit of het klopt of niet, maar het te verwachten antwoord op je opmerking dat je tot educatie wordt gedwongen is natuurlijk dat je op je 21e niet meer leerplichtig bent.

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

recent wilde een vader van een leerling (voortgezet onderwijs) een zaak aanspannen tegen de school van zijn kind omdat de mobiel afgenomen was tijdens de les. bleek dat de (advocaat)vader zelf getekend had akkoord te gaan met het schoolreglement waarin het beleid t.a.v. mobieltjes beschreven stond.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het inhouden voor de duur van een week lijkt me nogal in strijd met de redelijkheid en billijheid, getekend reglement of niet.
Na een dag is de betrokken scholier er vast wel van overtuigd dat het niet zo handig is om het ding op rinkelen te hebben staan.

Maar voor vragensteller: als jij nou docent was, zou je het dan niet heel vervelend en storend vinden wanneer leerlingen telkens op de mobiel keken of er nog berichten waren? Jij zet de telefoon op "stil", maar je zult ongetwijfeld geregeld kijken. Wat zie jij zelf als een goede oplossing voor het probleem?

Trouwens: hoe is het bij jullie geregeld wanneer je een proefwerk hebt? Moet je de telefoon dan van tevoren inleveren? Of uitdoen en in je tas stoppen? En wat is dan de sanctie bij ontdekking van een telefoon bij iemand?
MarijnP

Leeftijd: 37

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zal per school verschillen, maar ik weet wel dat als het bij het examen gebeurt dat je een 1 hebt.

Daar ook even op inhakend: ik meen me te herinneren dat er bij een bepaalde school tijdens de examens een mobiel afging. Door de docent werd gevraagd of de eigenaar zich wilde melden. Dat gebeurde niet en vervolgens moest iedereen het lokaal verlaten waarna ze werden gefoullieerd. Als er een mobieltje bij je werd aangetroffen mocht je vertrekken. (Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit bericht gelezen heb dus het zal niet helemaal kloppen maar in grote lijnen klopt het wel).

Nu heb ik dus de vraag, waar ze het recht vandaan halen om mensen te gaan foullieren. En als ze dat recht hebben, of ze dat dan door iemand mogen laten doen die daar niet op is getraind (de docent). Ik zou er namelijk weinig voor voelen om me te laten betasten door een willekeurig iemand.

En wat als ze dit blijkbaar mogen, maar je weigert?

Ik zal morgen even kijken of ik hier iets over kan vinden in examen regelementen oid.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 1:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou de maatregel twijfelachtig vinden en bovendien nauwelijks zinvol. Als het aan mij lag, maakte ik er een principezaak van, maar ja dan krijg ik 400 medestudenten over me heen die gewoon terug naar hun tentamen willen.

Maar wat moet je anders als onderwijsinstelling? Het hele tentamen laten vervallen?

Wat dat betreft blijft het jammer dat GSM-stoorzenders met beperkt bereik niet toegestaan zijn.

Arnoud
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds