Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 17:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

visiteren of fouilleren??
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
R.Visser








Berichten: 31


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2005 20:21    Onderwerp: visiteren of fouilleren?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

art 55.b WvSv en art 56 ken ik, maar bij mij blijft de vraag gezien mij werk, wat is nu precies het verschil tussen visiteren en fouilleren, over fouilleren kan ik in de wet niets vinden.
Ik vraag dit omdat ik bezig ben met een website over beveiligingswerkzaamheden en de wet. En hier een praktijkverhaal van wil maken. Weet iemand waar ik iets over fouilleren kan vinden in de wet.
_________________
Groetjes R.Visser
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anke



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2005 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij wordt fouilleren in de wet (strafvordering) aangeduid als onderzoek aan het lichaam. Het artikel kan ik zo niet zeggen, heb mijn wettenbundel hier niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2005 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fouilleren is volgens m'n juridisch woordenboek het onderzoeken aan kleding, het aftasten van het lichaam.

Volgens mij is visiteren meer het woord dat je gebruikt als je ook onderzoek doet in de lichaamsholten.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2005 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je in de beveiliging werkt en dus niet bij de politie of iets dergelijks, heb je geen bevoegdheid om te fouilleren, laat staan te visiteren.

Met toestemming van de te fouilleren persoon mag het wel; dan is er ook geen sprake van het uitoefenen van een bevoegdheid. Dat is het idee bij discotheken: je mag naar binnen als je instemt met fouillering. Ik weet niet of er horecagelegenheden zijn die op visitatie staan, maar in principe lijkt me dat mogelijk. De artikelen 55b en 56 Sv staan er verder buiten, en tegen iemands wil mag niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2005 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, de vraag gaat geloof ik meer over wat fouilleren volgens de wet inhoudt. Dat is "onderzoek aan de kleding". Dat is dus niet "onderzoek aan het lichaam" of "onderzoek in het lichaam". Corstens schrijft: "Onderzoek aan de kleding omvat zowel onderzoek van als in de kleding." Je mag in zakken zoeken, en indien nodig mag de voering worden losgehaald. Artikel 56 lid 2 definieert onderzoek in het lichaam. Wat hiertussen zit geldt dan als aan het lichaam.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
R.Visser








Berichten: 31


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2005 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oke bona fides, ik weet precies wat ik wel en niet mag, maar nu nog waar kan ik dat vinden in de wet, visiteren heb ik gevonden maar fouilleren niet.
_________________
Groetjes R.Visser
Bekijk profiel Stuur privé bericht
zeemeeuwin

zeemeeuwin

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2005 0:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Google....? :)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2005 11:21    Onderwerp: Re: visiteren of fouilleren?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

R.Visser schreef:
art 55.b WvSv en art 56 ken ik, maar bij mij blijft de vraag gezien mij werk, wat is nu precies het verschil tussen visiteren en fouilleren, over fouilleren kan ik in de wet niets vinden.


In aanvulling op Bona Fides:
56 lid 1 ziet op fouilleren. De term komt echter zelf niet voor in de wet. Fouilleren= onderzoek aan zijn of haar kleding. Visteren=onderzoek aan het lichaam (en de natuurlijke lichaamsopeningen HR 8 november 1988, NJ 1989, 667). Onderzoek aan zijn persoon=onderzoek aan kleding en/of lichaam. Hoop dat dit voldoende duidelijk is.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
R.Visser








Berichten: 31


BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2005 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

yes, dat is voldoende duidelijk, want als de term fouilleren niet voorkomt, is het logisch dat ik niets gevonden hebt.

Dan hou ik het maar op hetgeen mijn leraar altijd zei, fouilleren is gedwongen visitatie.

In ieder geval bedankt voor de reactie's.
_________________
Groetjes R.Visser
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2005 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

R.Visser schreef:
Dan hou ik het maar op hetgeen mijn leraar altijd zei, fouilleren is gedwongen visitatie.

Wat valt voor jou dan onder visitatie? Ik denk dan aan het onderzoeken van lichaamsholten. Dat valt zeker niet onder fouillering.

Dus ik denk dat jij iets anders bedoelde dan ik dacht Smile. Even googlen: op security-online.nl vind ik de definitie "Onderzoek aan en in het lichaam met als doel het opsporen van verborgen goederen". Maar op www.beveiliging.nl vind ik ergens "Visitatie is een maatregel die beoogd vast te stellen of goederen door personen volgens de vastgestelde regels het gebouw of terrein van de rechthebbende worden in- of uitgevoerd. Hier verstaan we onder visitatie: Onderzoek aan kleding, bagage of vervoermiddel in een daartoe door de rechthebbende aangewezen besloten ruimte dan wel op het terrein van de rechthebbende."

Die laatste vorm van visitatie omvat dus fouilleren (onderzoek aan kleding). Ik weet niet zeker of onderzoek aan bagage daar ook onder valt. Onderzoek aan vervoermiddel is in ieder geval geen fouilleren (valt bijvoorbeeld onder art 96b Sv ipv art 56 Sv).

Fouilleren lijkt me overigens niet per definitie gedwongen.

In hoeverre kunnen werkgevers eigenlijk afdwingen dat hun werknemers zich zo'n visitatie laten welgevallen? Is het grond voor ontslag als een werknemer niet wil dat zijn kofferbak of broekzak wordt doorzocht? Ik neem aan dat zoiets afhangt van het werkelijke belang ervan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
R.Visser








Berichten: 31


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2005 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides, met visitatie bedoelde ik de visitatie die geld in de beveiliging. En natuurlijk niet die aan het lichaam want dat mag alleen maar door een arts.

Hier een voorbeeld:

Voor de beveiliger wordt onder visitatie verstaan onderzoek aan kleding, bagage en vervoermiddel in daartoe door de werkgever aangewezen gesloten ruimten c.q. op het terrein va de werkgever.
Het bedrijf moet hiervoor een regelement opstellen. Is dit er niet of is een dergelijke regeling niet opgenomen in de arbeidsovereenkomst moet dit eerst met de OR worden besproken en samen met de directie worden opgesteld. Maar als een personeelslid weigert hier aan mee te werken dan mogen wij hem niet tegenhouden, maar wij zeggen wel en doen dit ook dat dit wordt doorgegeven aan de directie met het risico van ontslag, wat dan ook in het reglement moet staan. Voor een leverancier geldt hetzelfde maar dan als sanctie dat ie niet meer welkom is bij het bedrijf.


Maar hier nog even de regels voor visiteren van personeel en bezoekers:
Zorg voor duidelijke borden waaruit blijkt dat men gevisiteerd kan worden. Ook op bezoekerspassen moet dit worden vermeldt.
Steeksproefgewijs
Preventief
Zonder aanziens des persoons
Bij voorkeur in aparte ruimte
Zelf laten uitpakken/inpakken van tassen e.d. en van zakken in kleding
met 2 personen.
Vrijwillig: of zoals bij evenementen/stadions, eis voor toegang. Anders geen toegang.
_________________
Groetjes R.Visser
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds