Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 01 mei 2024 22:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vaststelling collegegeld voltijd/deeltijd
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2006 3:18    Onderwerp: vaststelling collegegeld voltijd/deeltijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 7.43 lid 1+2 WHW (wet op het hoger en wetenschappelijk onderwijs) stelt voor studenten onder de 30 jaar het wettelijk collegegeld voor voltijdstudies vast, en geeft universiteiten de bevoegdheid voor de overige studenten de hoogte van het collegegeld voor voltijdstudies vast te stellen. Het is de vraag of, met het oog op de WGBL, universiteiten van deze bevoegdheid wel gebruik mogen maken aangezien het tot een onderscheid op leeftijd zou leiden. Maar daar wil ik het nu niet over hebben.

Artikel 7.44 lid 1 WHW geeft universiteiten de bevoegdheid tot vaststelling van het collegegeld voor deeltijdopleidingen. Deze bepaling rept met geen woord over een onderscheid tussen 30- en 30+-studenten. De praktijk is echter dat veel universiteiten hierbij wél zo'n onderscheid maken.

Mag dat wel? Het lijkt me in te gaan tegen het legaliteitsbeginsel (er is geen wettelijke bevoegdheid tot het maken van onderscheid op leeftijd bij de vaststelling van het collegegeld voor een deeltijdopleiding), gelijkheidsbeginsel (gelijke gevallen worden ongelijk behandeld, zie evt ook artikel 1 Gw) en het verbod op willekeur.

Voor de volledigheid: de letterlijke tekst van 7.44 lid 1 is "Voor de inschrijving als student voor een deeltijdse of duale opleiding aan een universiteit of hogeschool stelt het instellingsbestuur het collegegeld vast. Het collegegeld bedraagt ten minste EUR 567,23." Lid 2 zegt wat over de publicatie van de vastgestelde bedragen. Bedragen, want per studie mag natuurlijk sowieso een ander bedrag worden vastgesteld.

Wie heeft hier een mening over?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2006 7:30    Onderwerp: Re: vaststelling collegegeld voltijd/deeltijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Voor de volledigheid: de letterlijke tekst van 7.44 lid 1 is "Voor de inschrijving als student voor een deeltijdse of duale opleiding aan een universiteit of hogeschool stelt het instellingsbestuur het collegegeld vast. Het collegegeld bedraagt ten minste EUR 567,23." Lid 2 zegt wat over de publicatie van de vastgestelde bedragen. Bedragen, want per studie mag natuurlijk sowieso een ander bedrag worden vastgesteld.

Nu ben ik natuurlijk bevooroordeeld in deze, maar ik kan me goed vinden in jouw standpunt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
BB2



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar er staat toch ook niet in de wet dat het onderscheid niet gemaakt mag worden? Wat dat betreft zie ik geen strijd met het legaliteitsbeginsel. En als voor voltijdstudenten onderscheid mag worden gemaakt in collegegeld tussen 30+ en 30- studenten, zie ik niet in waarom datzelfde onderscheid voor deeltijders in strijd zou zijn met het gelijkheidsbeginsel. Hierbij laat ik buiten beschouwing of het terecht is dat dat onderscheid gemaakt wordt voor voltijders, maar nu het gebeurt lijkt het me voor deeltijders ook kunnen. Vervelend, maar zo zie ik het...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BB2 schreef:
Maar er staat toch ook niet in de wet dat het onderscheid niet gemaakt mag worden? Wat dat betreft zie ik geen strijd met het legaliteitsbeginsel.

Nou, in zekere zin volgt dat uit het gelijkheidsbeginsel, artikel 1 Gw en in ieder geval uit de WGBL (die ook van toepassing is op de toelatingseisen tot opleidingen). Maar uit een legaliteitsoogpunt, waarom is dit een bevoegdheid tot het maken van een onderscheid, dat bovendien hoe dan ook toch redelijk willekeurig is? Voor de voltijdstudies is die bevoegdheid expliciet in de wet te vinden, voor deeltijdstudies niet. Wat als er per geboortejaar een ander collegegeld werd gevraagd? Of per sterrenbeeld?

Ik beweer niet dat ik zeker ben van mijn zaak, daarom vraag ik natuurlijk ook naar de mening van anderen. Weet iemand een voorbeeld van een min of meer vergelijkbare bevoegdheid waarbij in de uitoefening ervan onderscheid wordt gemaakt naar individu?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cicero20



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 7. 44 lid 1 WHW geeft de vrijheid aan universiteiten geeft om naar eigen inzicht het collegegeld vast te stellen. Ik denk dat ze dus ook een eigen beleid met het collegegeld mogen voeren en dat betekent dat ze het collegegeld mogen differentieren aan de hand van criteria zoals leeftijd, opleiding etcetera.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2006 1:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met je eens dat differentiatie naar opleiding zonder meer mogelijk is. Zo valt 7.44 lid 1 ook best te lezen. Maar zonder wettelijke basis een bepaald voorzieningenniveau aan sommige personen niet en aan andere personen wel aan te mogen bieden vind ik minder evident.

De uitzondering die 7.43 lid 1 geeft is heel specifiek voor een wettelijk omschreven groep van personen die een voltijds opleiding volgen. Deze betalen het "wettelijk" collegegeld. Dit wettelijk collegegeld staat helemaal los van deeltijdopleidingen. Daarom betwijfel ik dat dit onderscheid zo maar getransponeerd mag worden naar deeltijdopleidingen. Als ik hierin gelijk heb, is de vraag nog of 7.44 lid 1 op zichzelf al zo'n onderscheid mogelijk maakt. Misschien is dit zo, maar dan ben ik wel benieuwd naar soortgelijke constructies. Dus een bevoegdheid tot regelgeving met een bijbehorende regeling die een individueel onderscheid maakt dat niet is terug te voeren op de bevoegdheidsbepaling of de strekking van die bepaling.

Nou ja, vermoedelijk ga ik er vanzelf achterkomen Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds