Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 6:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vals geld uit de geldautomaat !?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GMTA



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 14 jun 2005 13:42    Onderwerp: Reactie van de Nederlandsche Bank Reageer met quote Naar onder Naar boven

Reactie van de Nederlandsche Bank

Vullen GEA en controle bankbiljetten
Voor het b(ij)vullen van GEA´s in een niet-bancaire omgeving met eigen kasgeld is in Nederland en in Europees verband een aantal regels van toepassing c.q. zullen van toepassing worden. Op dit moment is onder meer artikel 6 van de EG-verordening inzake de bescherming tegen valsemunterij van toepassing. Daarin worden kredietinstellingen en andere instellingen die bankbiljetten en munten verwerken en aan het publiek verstrekken, verplicht eurobankbiljetten en -munten, waarvan zij weten of ten aanzien waarvan zij voldoende reden hebben te vermoeden dat deze vals zijn, uit circulatie te nemen en bij de bevoegde nationale autoriteiten in te leveren. Ook indien een winkel zou besluiten op een min of meer professionele wijze chartaal geld in omloop te brengen via GEA´s in haar vestigingen, moet het bedrijf voldoen aan de bepalingen van het genoemde artikel 6 van de EG-verordening.

Naast artikel 6 van de EG-verordening inzake de bescherming tegen valsemunterij zullen binnenkort waarschijnlijk ook de Europese general standards en terms of reference van toepassing zijn. Hierin staat dat professionele geldverwerkers zich moeten houden aan richtlijnen voor de detectie van valse eurobiljetten en schoon / vuil detectie. Door deze richtlijnen worden professionele geldverwerkers in staat gesteld om bankbiljetten te recyclen, mits zij alle biljetten die zij ontvangen controleren op echtheid en vervuilingsgraad conform de Europese richtlijnen. De controle op echtheid dient te worden uitgevoerd door machines / apparatuur, waarvan bewezen is dat zij op een betrouwbare manier valse biljetten kunnen detecteren. De controle op vervuilingsgraad kan zowel door machines / apparatuur als door getraind personeel worden uitgevoerd.

Banken en.a. instellingen
Banken en andere instellingen (o.a. wisselkantoren) die beroepsmatig betrokken zijn bij het verwerken en uitgeven van bankbiljetten aan het publiek, zijn verplicht alle euro's, waarvan zij weten of vermoeden dat ze zijn nagemaakt, aan de circulatie te onttrekken en in te leveren bij De Nederlandsche Bank (Verordening van de Europese Raad van 28 juni 2001, art. 6).

De klant moet een verklaring ondertekenen waarin hij afstand doet van het biljet. De klant krijgt een ontvangstbewijs en, na onderzoek, het bedrag retour indien het een echt biljet is. Als de klant weigert het desbetreffende biljet af te staan, zal de bank de politie inschakelen. De politie neemt het biljet in beslag en stuurt het door naar DNB.

Wanneer u nog vragen heeft over het bovenstaande raden wij u aan contact op te nemen met de Nederlandse Vereniging van Banken . De Nederlandsche Bank, als prudentieel toezichthouder, is hiervoor niet de aangewezen toezichthouder.
Adres:
Nederlandse Vereniging van Banken
Postbus 3543
1001 AH AMSTERAM
Phone: ##31.20.550.28.88
Fax:##31.20.623.97.48
Internet: www.nvb.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 14 jun 2005 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kamsteeg schreef:
En zie jij het voor je dat iedereen die van een Bank vals geld krijgt aan geboden via de automaat (aan de balie kon je het nog terug geven). Van harte de kolere kan krijgen en het maar uitzoekt met zijn briefje???


Uh... ja.
Of ze je van harte jouw zelfstandig naamwoord erbij wensen weet ik niet.
Wink
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kamsteeg








Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 14 jun 2005 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp is een bancaire instelling slechts verplicht haar bèst te doen om vals geld uit de roulatie te halen en niet verplícht enkel echte bankbiljetten aan de klant te verstrekken.

Is het nu een strafbaar feit dat er aan mij, ondanks alle zorgvuldigheid en controles dmv bewezen methodes, via de GEA een vals biljet wordt aangeboden? En zoja wie is hier dan verantwoordelijk voor?

Kan ik behalve de waarde van het bankbiljet gecompenseerd worden de geleden emotionele schade en alle moeite die ik moet doen om dit recht te zetten?

Kan ik eisen dat banken beter hun best gaan doen of voorzieningen gaan treffen om dit te voorkomen?

Is hier jurispredentie over/ op welke schaal komt het voor dat zelfs de banken niet in staat zijn vals geld als zodanig te herkennen.(opzet kan ik mij niet voorstellen...)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
kamsteeg








Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2005 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor iedereen de het weten wil:
Waarschijnlijk wordt er zaterdagavond aandacht besteed aan dit onderwerp in het programma Kassa van de Vara.

Ik heb overigens nog steds mijn geld niet terug, mijn verzoek tot vergoeding is wel in behandeling genomen door de ING Bank...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2005 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kamsteeg schreef:
Voor iedereen de het weten wil:
Waarschijnlijk wordt er zaterdagavond aandacht besteed aan dit onderwerp in het programma Kassa van de Vara.

Wel even naar ons zwaaien hè!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds