Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 5:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

problemen op de werkvloer
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chiara








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2005 15:23    Onderwerp: problemen op de werkvloer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

ik zit met een vraag waar tot nu toe niemand mij nog antwoord op heeft kunnen geven. Ik hoop dan ook van harte dat iemand hier mij advies kan geven.

Mijn werkgever heeft besloten dat de werknemers niet meer naar buiten mogen in de (doorbetaalde) koffie- en theepauze. Naast deze pauzes hebben we ook nog een half uur onbetaalde lunchpauze. Kan/mag de baas dit zomaar verbieden? Of heeft hij niets over de werknemers te zeggen in de pauze?

vr.gr.
Chiara
_________________
In a perfect world, nothing is perfect
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2005 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zover ik weet is een betaalde pauze niet verplicht, dus als jij het er niet mee eens bent, dan vraag je hem onbetaald aan en dan mag je wel naar buiten.
Ik moet trouwens er wel bij vermelden dat ik het niet zeker weet en kan begrijpen dat het afhangt van de werkgever waar je voor werkt.

( als je b.v. bij een groot geldhuis werkt moet je iedere keer door de controleposten heen, blijf dan lekker binnen )
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Chiara








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2005 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het is geen geldbedrijf o.i.d. Het is een uitgever van diverse nieuws- en zondagsbladen, waarbij de hele dag mensen in en uit lopen. De reden dat hij niet wil dat wij naar buiten gaan in de koffie- en theepauze is omdat hij dan geen 'controle' meer over de werknemers heeft.
Sinds een week heeft de werkgever een rookbeleid ingesteld, door zichzelf bedacht zonder overleg met de werknemers of met de OR (want die hebben wij niet). Zijn beleid: er wordt niet meer gerookt op het werk en in je pauze mag je niet meer naar buiten (om te roken). Er komt geen aparte ruimte om binnen te roken.
Dat er niet meer in de kantine of ergens anders in het pand gerookt mag worden ben ik het absoluut mee eens. hoewel wij het prima geregeld hadden (2 koffiepauzes, eerst een niet-roken, daarna een wel-roken), is dat nu eenmaal verplicht. prima dus. Maar kan hij ons ook verplichten om binnen te blijven tijdens de pauze? Of idd dat ik de pauze onbetaald krijg, zodat ik zelf mag bepalen wat ik doe en dat de niet-rokers de pauze wel doorbetaald krijgen. dat klopt toch ook niet? neigt een beetje naar discriminatie of niet?
_________________
In a perfect world, nothing is perfect
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2005 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ben zelf een niet roker dus wat dat tegaat boeit het mij niet hoe jij je stickie rookt, als ik er maar geen last van heb Twisted Evil . Maar de baas rookt zelf zeker niet ? En als er ik geloof meer dan 50 medewerkers in dienst zijn moet er wel een OR komen.

Maar als je nou een raampje openzet en je koppie ff buitensteekt, dan rook je buiten het pant .

Heb je trouwens al overlegt met de persoon in kwestie, misschien kunnen jullie er gewoon onderling uit komen zonder rechtsregels er bij te laten komen, dat zorgt toch vaak voor een verstoorde arbeidsrelatie
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Chiara








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2005 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit bedrijf telt ongeveer 150 werknemers, ik weet dat wij een OR moeten hebben. Maar op de een of andere menier krijgen we dat er nooit door...

Overleggen met de baas heeft geen zin. Zijn standpunt: hij is baas, het zijn zijn regels en wij hebben ons er aan te houden. Mogelijkheden als een plek aanwijzen waar dan wel (buiten!) gerookt mag worden, luistert hij niet naar. Het interesseert hem ook niets, terwijl ik altijd dacht dat een baas ook moet zorgen voor een prettige werkomgeving voor iedere werknemer... Met 'mijn koppie buiten het pand steken' zal ik mijn niet-rokers collega's ook geen plezier mee doen. Lijkt mij niet zo'n goede oplossing Smile

Eigenlijk gaat dit ook helemaal niet over wel of niet roken, daar zijn vast wel andere forums voor. Het gaat mij er om of hij werknemers kan verplichten binnen te blijven. Niet alleen vanwege het roken, er zijn ook mensen die wandelen in de pauze, snel een boodschap doen en straks in de zomer weer lekker buiten willen zitten.
_________________
In a perfect world, nothing is perfect
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2005 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op mijn werk zijn er ook onbetaalde koffiepauzes. Bij ons is het zo, dat je in principe in dezelfde ruimte moet blijven. Er staat een waterkoker en een koffiezetapparaat. Elk uur hebben we een pauze van 5 minuten (die niet opgespaard mag worden).
Bij ons is het dus ook helemaal niet handig als je naar buiten gaat. Als je 1 stap buiten zet, moet je alweer naar binnen...
Hoe lang zijn bij jou die pauzes dan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2005 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ikzelf werk bij de AH met onbetaalde en betaalde pauzes. In de onbetaalde pauzes zijn we volledig vrij, zolang de rokers maar niet bij de buitendeuren blijven staan. Bij de betaalde pauzes van 15 minuten moeten we in de kantine blijven met daar het koffiezetapparaat en dergelijke, men mag dan niet naar buiten om te gaan roken (wat binnen ook niet kan). In ons geval hebben we het uitgezocht maar er lijkt niets te zijn wat zegt dat de werkgever dit niet mag verplichten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chiara








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2005 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben 's ochtends om 10.00 uur en 's middags om 15.00 uur een kwartier koffiepauze. Lang genoeg dus om even naar buiten te gaan. Ik begrijp dat het voor het bedrijf geen reclame is om bij de voordeur te gaan staan roken in die tijd, maar er is hier genoeg gelegenheid om uit het zicht te staan. Het stomme is dat wij altijd al naar buiten gingen (vooral in de zomer) en dat nu opeens niet meer mag.
_________________
In a perfect world, nothing is perfect
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
HS




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: za 12 mrt 2005 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

chiara, volgens mij kan een werkgever niet 'verbieden' dat werknemers in hun eigen pauze naar buiten gaan. Wel kan hij vragen om externen niet te storen of om geen 'verkeerd' beeld van het bedrijf te laten zien.
Als jullie dus uit het zicht kunnen roken, kan de werkgever er niets over zeggen.
Waarom hebben jullie geen OR? (te klein bedrijf?) Richt anders iets op. Ben je lid van een vakbond? Heb je met de ARBO-dienst over het naar buiten gaan gesproken?
Volgens mij sta je heel sterk, maar het is prettig als je niet alleen staat.
Succes! Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 13 mrt 2005 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chiara schreef:
De reden dat hij niet wil dat wij naar buiten gaan in de koffie- en theepauze is omdat hij dan geen 'controle' meer over de werknemers heeft.


Ik zie het verschil niet zo tussen de gewenste "controle" in de korte pauzes en het blijkbaar ontbreken daarvan in de lunchpauze. Dit nog los van de vraag hoe veel controle je eigenlijk op je medewerkers kunt (en wilt) hebben, ook al zitten ze gewoon achter hun bureau.

Is er wat gebeurd soms? Hoe komt zo'n man nou ineens op zo'n maatregel? Op cursus geweest? Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: zo 13 mrt 2005 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Chiara schreef:
De reden dat hij niet wil dat wij naar buiten gaan in de koffie- en theepauze is omdat hij dan geen 'controle' meer over de werknemers heeft.


Ik zie het verschil niet zo tussen de gewenste "controle" in de korte pauzes en het blijkbaar ontbreken daarvan in de lunchpauze. Dit nog los van de vraag hoe veel controle je eigenlijk op je medewerkers kunt (en wilt) hebben, ook al zitten ze gewoon achter hun bureau.


Ik denk dat de reden toch makkelijker is dan je denkt: de lunchpauze betaalt hij niet terwijl de korte pauzes wel betaald zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 13 mrt 2005 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij betaalt dat half uur niet .... maar als ze langer wegblijven dan een half uur betaalt hij het wel, dus ik neem aan dat hij dan daarover ook graag de controle wil houden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Chiara








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de reacties allemaal!

Het probleem is nog niet opgelost, maar ik heb met zo'n stijfkop van een baas te maken, waarschijnlijk wordt het nooit opgelost....
_________________
In a perfect world, nothing is perfect
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds