Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 1:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

probleem
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sch01079



Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 0:40    Onderwerp: probleem Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij krijgen al anderhalf jaar huurtoeslag nu blijkt achteraf dat wij dit niet hadden mogen krijgen.
Ben vorig jaar naar de belastingdienst geweest omdat ik er weinig verstand van heb jaar opgave en papieren meegenomen en volgens die mevrouw was alles goed wij hadden recht op huur toeslag.
Nu in Januari kregen wij een jaar opgaaf van mijn man zijn werk ik dacht ik ga het toch nog eens nakijken volgens de proefberekening hebben wij er geen recht op, van de week weer naar de belastings dienst geweest die mevr heeft alles nagekeken en volgens haar hadden we er geen recht op ze zei dat de fout bij de belastingsdienst lig maar ik moet nu 8 weken wachten op de uitslag ze zei tegen mij dat ik alles terug moet betalen en ook een deel van de zorgtoeslag en de kindertoeslag want dit is allemaal berekent net als de huurtoeslag kan ik hier iets aan doen want dit gaat over veel geld.
Ik had vorig jaar ook nog gevraagd hoe ik het toetsings inkomen uit moest rekenen en die vrouw op de belasting zei toen je moet het brutoloon min ingehouden loonbelasting doen en dat bedrag moet je invullen, nou op de voorlopige teruggave stond een heel ander bedrag dit daar vorig jaar ook gezegd maar nee hoor het was allemaal goed.
Dus ik kreeg netjes iedere maand mijn huurtoeslag.
Wat kan ik nu doen de mevr van van de week zei dat ik straks een bezwaarschrift in kan dienen maar heeft dat resultaat wie weet hier raad mee ik hoop dat iemand dit ook heeft mee gemaakt dat die mij kan helpen wat ik het beste kan doen.
Ik heb ook verschillende telefoontjes gepleegd met de belasting telefoon met hetzelfde resultaat.
gr jannie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 1:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe zul je het gewoon terug moeten betalen, vrees ik. Hoe complex belastingzaken ook zijn, je blijft zelf eindverantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste informatie. En zelfs als je dat hebt gedaan maar de fiscus desondanks een fout heeft gemaakt, moet je het geld waar je geen recht op hebt terugbetalen.
Maar goed, dat is in beginsel. Het kan zeker de moeite waard zijn hier een goed belastingmannetje naar te laten kijken.
Verder is er altijd nog de mogelijkheid een betalingsregeling te treffen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 2:23    Onderwerp: Re: probleem Reageer met quote Naar onder Naar boven

sch01079 schreef:
Ik had vorig jaar ook nog gevraagd hoe ik het toetsings inkomen uit moest rekenen en die vrouw op de belasting zei toen je moet het brutoloon min ingehouden loonbelasting doen en dat bedrag moet je invullen, nou op de voorlopige teruggave stond een heel ander bedrag dit daar vorig jaar ook gezegd maar nee hoor het was allemaal goed.

Het toetsingsinkomen is het verzamelinkomen, en dat is min of meer het brutoinkomen.

Michèle heeft gelijk dat er waarschijnlijk niets aan te doen valt. De belastingdienst is volgens mij niet scheutig met het treffen van een betalingsregeling, dus vermoedelijk moet alles ineens. Was achteraf niet zo handig van de regering om dit soort regelingen door de belastingdienst uit te laten voeren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 9:10    Onderwerp: Re: probleem Reageer met quote Naar onder Naar boven

sch01079 schreef:
Ben vorig jaar naar de belastingdienst geweest omdat ik er weinig verstand van heb jaar opgave en papieren meegenomen en volgens die mevrouw was alles goed wij hadden recht op huur toeslag.

Volgens mij sta je hierdoor juist sterk als je bezwaar maakt. Anders dan de belastingtelefoon kun je hier volgens mij vrij snel een gerechtvaardigd vertrouwen aan ontlenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar zelfs als dat kan, betekent dat niet dat je -hoera- geen boete of rente hoeft te betalen? Wat dus niet wegneemt dat je de hoofdsom wel moet betalen?

@bona, is dat zo? Bij gemeentebelastingen is gespreid betalen gewoon een standaard optie. Het komt mij erg onwerkelijk voor als gezinnen met een gewoon inkomen ineens honderden tot duizenden euro's moeten kunnen ophoesten.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je gerechtvaardigd vertrouwen hebt gehad dat je recht had op die toeslag, dan hoef je m mijns inziens niet terug te betalen.
In mijn ervaring is gespreid betalen overigens meestal geen probleem, zeker niet gelet op de situatie hier. Vaak helpt het om gewoon naar de belastingdienst toe te gaan en een afspraak daarover te maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof dat het inderdaad niet klopt wat ik schreef over de mogelijkheid van een betalingsregeling. De belastingdienst heeft er zelfs een formulier voor.

Wat betreft het gerechtvaardigd vertrouwen, ik vraag het me af. Het is me niet helemaal duidelijk wie die mevrouw van vorig jaar bij de belastingdienst was. Was zij of sprak zij namens de belastinginspecteur?

In mijn boek van belastingrecht lees ik dat onjuiste algemene inlichtingen slechts dan een beroep op opgewekt vertrouwen rechtvaardigen, als de belastingplichtige schade lijdt doordat hij of zij afgaande op de onjuiste inlichting iets heeft gedaan of nagelaten (met verwijzing naar HR 9 maart 1988, BNB 1988, 148). Ik denk niet dat hier sprake is van dergelijke schade.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder tijd te hebben om mij zelf in de details en jurisprudentie e.d. te verdiepen, lijkt me dat een uitspraak van een medewerker van de belastingdienst, die betrekking heeft op de concrete situatie van deze mevrouw, aan de hand van haar papieren en aangifte, geen "algemene inlichtingen" zijn, en dat die regel dus niet automatisch hier geldt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De HR schrijft:
Quote:
Wanneer het gaat om uitlatingen die niet als een toezegging of goedkeuring zijn op te vatten doch waarin slechts algemene voorlichting wordt gegeven ter vergemakkelijking van het invullen van een aangiftebiljet, zoals te dezen, dient aan het beginsel dat de wet moet worden toegepast in zoverre meer gewicht te worden toegekend dan aan voormeld algemeen beginsel van behoorlijk bestuur, dat in de regel de belastingadministratie door onjuistheden in de voorlichting niet wordt gebonden. Voor afwijking van deze regel is slechts plaats ingeval de belastingplichtige de onjuistheid niet had behoeven te beseffen en tevens wordt geconfronteerd met het feit dat hij niet alleen de wettelijk verschuldigde belasting heeft te betalen maar daarenboven schade lijdt doordat hij, afgaande op de onjuiste voorlichting, enige handeling heeft verricht of nagelaten.

Het gaat hier m.i. om een uitspraak vergelijkbaar met een uitlating gegeven ter vergemakkelijking van het invullen van een aangiftebiljet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2008 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet wat de precieze definitie van 'goedkeuring' is in deze. Maar als de betreffende mederwerker van de belastingdienst iets heeft gezegd als 'Zo moet dat inderdaad', is dit een blijk van goedkeuring (volgens de definitie van de VanDale (bron).

Overigens had TS de onjuistheid niet hoeven te beseffen m.i. het was immers een mederwerker van de Belastingdienst, en heeft deze het opzij zetten van wat extra geld ('enige handeling') nagelaten. Waardoor eventueel alsnog een afwijking op deze regel zou gelden.

(ik ben btw geen jurist)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2008 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met goedkeuring wordt in deze context bijv. bedoeld dat de belastinginspecteur goedkeurt dat een bepaalde kostenpost wordt aangemerkt als aftrekpost. Zie de tweede betekenis van goedkeuren in de Van Dale op internet. Goedkeuring en toezegging hebben betrekking op de specifieke situatie van de belastingplichtige. Het gaat hier niet om zo'n goedkeuring.

Verder ben ik bang dat het niet valt te bewijzen of aannemelijk te maken dat de belastingdienst zulke pertinent onjuiste informatie heeft verstrekt.

Wat voor eisen worden gesteld aan schade door handelen of nalaten afgaande op de onjuiste voorlichting weet ik niet. Op zich heeft het aanvragen en uitbetaald krijgen van huurtoeslag geen schade veroorzaakt. Het punt is natuurlijk dat het geld is uitgegeven ipv op de bank gezet. Het lijkt mij moeilijk om echt van financiële schade te spreken. Benadeling in meer abstracte zin zie ik uiteraard wel.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2008 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Als je gerechtvaardigd vertrouwen hebt gehad dat je recht had op die toeslag, dan hoef je m mijns inziens niet terug te betalen.
In mijn ervaring is gespreid betalen overigens meestal geen probleem, zeker niet gelet op de situatie hier. Vaak helpt het om gewoon naar de belastingdienst toe te gaan en een afspraak daarover te maken.

De toeslag wordt voorlopig toegekend en er wordt expliciet aangegeven dat deze achteraf definitief vastgesteld wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2008 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
De toeslag wordt voorlopig toegekend en er wordt expliciet aangegeven dat deze achteraf definitief vastgesteld wordt.

Klopt, maar dat betekent op zichzelf genomen nog niet dat een beroep op het vertrouwensbeginsel gedoemd is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds