Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold Signal
CREDFY - India...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 0:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opgelicht bij overname buitenlands bedrijf. please help !
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
martinezzz



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 23:43    Onderwerp: opgelicht bij overname buitenlands bedrijf. please help ! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vriendin en ik hebben per 1 oktober 2007 een klein makelaarsbedrijf in spanje overgenomen van een bejaard duits echtpaar dat kantoor aan huis had. Het leken ons aardige mensen die - zoals ze zelf zeiden vaak beduveld waren in spanje en hun rust nu wilden. Zij zagen in ons waardige opvolgers en wij in het bedrijf een leuke kans om in spanje iets op te zetten. Het ogenschijnlijke sympathieke echtpaar vroegen voor het bedrijf (overname S.L., clienten, groot billboard in de tuin, vitrinekast met huisaanbod en kantoorinventaris) een o.k. prijs en stelden ons voor toen wij uitlegden dat wij dit niet in een keer konden betalen, dat wij na een aanbetaling van 20 % het restant uit de commissie van verkoop van huizen konden betalen. Daarnaast vroegen zij een (fikse) huur voor gebruik van het kantoor, maar goed daar stond het meubilair, computers etc.. dat wij hadden overgenomen, dus daar gingen wij aanvankelijk mee akkoord. Wij miochten zelfs in het begin wat minder betalen, dat werd dan later wel verrekend als wij geld gingen verdienen. Erg aardig leek het allemaal.

Na onderteking van het overdrachts contract bij de notaris in spanje ondertekenden wij een in het Duits opgestelde ¨schuldbekentenis¨ waarin stond dat wij (ik en mijn partner als prive personen, het nog niet voldane bedrag voor het bedrijf (overigens zonder vermelding waarvoor) ¨zo snel mogelijk¨ moesten terugbetalen. Verder geen datum, rente of andere voorwaarden. Wij vonden dit een beetje een Mickey Mouse contract, maar goed deze oude mensen spreken geen woord spaans en zijn afhankelijk van een duits-sprekende spaanse advocaat die zaken in slecht duits voor hen vastlegd in een contract. Ik miste alleen wel de voor ons belangrijke bepaling van¨ terugbetaling uit de verdiende commissie¨ die voor ons natuurlijk doorslaggevend was en legde uit dat dit er bij gezet moest worden. Dit is uiteindelijk met de pen toegevoegd en door ons ondertekend.

En toen, in een periode waarin wij keihard aan de slag gingen en veel investeerden, begonnen de problemen.... Allereerst bereikte ons steeds meer vreemde geruchten over dit bejaarde echtpaar en dat zij mensen in hun onderneming hadden opgelicht bij de verkoop van een huis. Ex-klanten stuurden ons emails waarin zij ons waarschuwden voor dit echtpaar en zeiden dat het bedrijf een zeer slechte naam had. Ook andere mensen in de omgeving beaamden dit en wij zagen inderdaad geen enkele klant de deur binnen komen in de afgelopen 3 maanden. Iets wat bijna onmogelijk is als je hard werkt.

Toen wij vorige week aan hen uitlegden dat wij dit avontuur wellicht niet zagen zitten en in ieder geval overwogen het dure kantoor per 1 jan op te zeggen sloegen zij helemaal door.
De deur van ons kantoor werd op 1 jan van binnenuit op slot gedraaid, met onze prive spullen erin. Zij verschansten zich in hun huis en trokken alle luiken dicht. Vrij spooky allemaal. Na herhaaldelijk aankloppen moetsen wij ons ¨melden¨ en werd ons meegedeeld dat wij onze eigen prive spullen konden pakken. Alle andere zaken, die wij hadden overgenomen moesten blijven staan. Toen ik zei dat de inventaris nu van ons was en ik vrij was om die mee te nemen werd mij gezegd dat dit lekker niet in het contract stond en dat ik kon fluiten naar mijn spullen. ook werd gedreigd met de schuldbekentenis en toen ik uitlegde dat dit uiteindelijk toch via de commissie op verkochte huizen terugbetaald diende te worden en dat wij zonder duur kantoor zowiezo meer kans van slagen hadden bitsten ze ons toe dat zij die handgeschreven bepaling weg hadden gehaald en dat ¨no matter what we did¨ we dat geld moeten terug betalen. Ik kan nog wel even doorgaan over de plotselinge krankzinnigheid van deze mensen en hun Jeckyyll and Hyde transformatie terwijl zij ons met van alles en nog wat dreigden als wij weg wilden. Mijn vriendin en ik stonden te trillen op onze benen.

Nu is mijn vraag : Als wij naar Nederland zouden ¨vluchten¨ en het bedrijf opdoeken in Spanje, hoe aannnemelijk is het dat wij financieel door deze mensen achtervolgd kunnen worden. Wat moeten wij doen om weer ¨vrij¨ te zijn ? Mijn vriendin en ik willen als het hier niet lukt graag op korte termijn terug en het lijkt wel alsof wij in de financiele greep van deze oudere mensen terecht zijn gekomen. Hoe zit dat met zulke schuld bekentenis contracten, gesloten in een ander land als je weer terug gaat naar Nederland ?

Please advise

Martijn

Ps : Uiteraard kan ik evt een scan van het schuldbekentenis contract maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je zelf nog een versie van de 'schuldbekentenis' met de handgeschreven bepaling daarbij? Zo ja, wellicht kun je je dan op het standpunt stellen dat zo lang er geen commissie wordt verdiend er geen terugbetaling verschuldigd is. Dat zal mede afhangen van hoe de overeenkomst is opgesteld en wellicht ook of er onder het spaanse recht nog vereisten zijn voor de rechtsgeldige vastlegging van een dergelijke kredietovereenkomst.

Ik zou anders ook proberen de mogelijkheden te onderzoeken om onder de overname van het bedrijf uit te komen bv. met de spaanse variant van 'dwaling'.

Als je gewoon naar nederland teruggaat zou het echtpaar in Nederland een procedure kunnen starten om de nog openstaande schuld te vorderen.
Ook zouden zij onder omstandigheden vonnis van de spaanse rechter kunnen verkrijgen en dat in Nederland kunnen laten bekrachtigen en vervolgens tenuitvoer leggen (bv. door executie van vermogensbestanddelen van jullie in NL).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een goed contract is van cruciaal belang om bij een bedrijfsovername dergelijke problemen te voorkomen. Je hierin laten bijstaan door een jurist en accountant kost misschien wel wat, maar gezien de belangen die spelen bij een bedrijfsovername is dit wel verstandig.

De vraag is of je onder de overeenkomst met het Duitse echtpaar uit kunt komen, en hoe je dient om te gaan met het buitensluiten.

Daarbij is het val belang vast te stellen dat er twee aparte overeenkomsten zijn: een huurovereenkomst en een overdrachtsovereenkomst.

Om te beginnen met de huurovereenkomst: Het Duitse echtpaar moet jullie op basis van de huurovereenkomst het genot van het kantoor geven. Dit betekend minimaal dat jullie toegang moeten hebben tot het kantoor. Nu het Duits echtpaar dit weigerd, hebben jullie grond om de huurovereenkomst te ontbinden.

Het grote belang zit echter in de overdrachtsovereenkomst. Kun je deze ontbinden omdat het bedrijf geen klanten trekt? Ik vrees dat jullie geen omzetgaranties in de overeenkomst hebben laten opnemen, zodat een ontbinding niet direct op het contract kan worden gebaseerd. Dan kom je al snel op het gebied van dwaling/bedrog uit. Heeft het Duits echtpaar jullie (bijvoorbeeld door jaarstukken ter inzage te geven) een indicatie gegeven van de met het bedrijf te halen omzet gegeven? Zo ja, dan kan een ontbinding vanwege tegenvallende resultaten misschien daarop worden gebaseerd. Zo nee, dan komt al snel de vraag om de hoek kijken of jullie niet zelf meer onderzoek hadden moeten doen. Het is waarschijnlijk dat hier een rechter bij te pas zal moeten komen om hierover een oordeel te vellen.

Met betrekking tot de kantoorinventaris waar ze jullie de toegang tot weigeren: aan de ene kant hebben zij deze spullen aan jullie overgedragen, aan de andere kant is de totale overnamesom nog niet betaald. Het is gebruikelijk dat de overnameovereenkomst op dat punt een eigendomsvoorbehoud heeft.
Indien de overeenkomst geen eigendomsvoorbehoud heeft, dan zijn de spullen met de overdrachtsovereenkomst al jullie eigendom geworden, en dan kan de handelswijze van het Duits echtpaar zelfs worden aangemerkt als diefstal.

In hoeverre heeft het Duits echtpaar jullie ook de toegang tot de andere overgedragen zaken belemmerd? Als jullie tevens geen toegang meer hebben tot het klantenbestand e.d., dan is te stellen dat het echtpaar hun deel van de overdrachtovereenkomst niet is nagekomen (er is dan immers feitelijk niets geleverd), en vervalt ook jullie betalingsverplichting.
Dit is waarschijnlijk een sterkere grond om ontbinding van de overeenkomst te vorderen dan de achtergebleven omzet.

In Nederland afwachten of het echtpaar actie onderneemt lijkt mij niet raadzaam, mede omdat dit betekend dat jullie de aanbetaling van 20% laten zitten hetgeen waarschijnlijk ook een aanzienlijk bedrag is. Ik stel voor dat jullie contact opnemen met een spaanse advocaat die jullie kansen in kaart kan brengen, en een zaak tegen het echtpaar kan starten.

! Aantekening: aangezien ik niet weet onder welk recht de overeenkomsten vallen (de locatie is Spaans, maar in de overeenkomsten kan iets anders zijn neergelegd), en ik geen specifieke ervaring heb met Duits of Spaans recht, heb ik mij bij algemene rechtsbeginselen gehouden.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
martinezzz



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alvast deze twee snelle en uitgebreide reacties !!
Vanuit zonnig Spanje waarderen wij dit ten zeerste.

De huidige status is dat wij na een pittig gesprek met elkaar hebben afgeproken dat wij tot sept de bedrijfsruimte huren voor een minimale onkostenvergoeding, die gekoppeld wordt aan de verkoop van een huis. Lukt het een huis (of meer ) te verkopen dan betalen wij de huurprijs zoals die was afgeproken. Lukt het niet tot sept een huis te verkopen dan vervalt de totale HUUR schuld en is daarmee (voor ons) bewezen dat het bedrijf een kat in de zak was. Volgens het echtpaar is dit pertinent niet waar en zijn zij ¨slachtoffer¨ van allerlei complotten van ex klanten en werknemers. Pas toen wij hiervoor tekenden konden wij het kantoor met onze spullen binnen.

Toen ik opmerkte dat ik, indien er niets verkocht wordt, uiteraard ook het bedrijf zelf wilde ontbinden en terug naar nederland wilde gaan, werd nogmaals gedreigd dat de geldschuld voor de overname gewoon blijft staan. Zelfs al zouden wij dus een kat in de zak hebben gekocht. Kunnen wij ons dan nog in sept. beroepen op dwaling ?? Wij hebben bij de aankoop van het bedrijf meerdere malen gevraagd naar inkomsten en verkoopcijfers (het bedrijf bestond nog maar anderhalf jaar), maar de advocaat van het echtpaar wilde dit pertinent niet zeggen aangezien er zwart geld (wat in spanje vrij normaal is) in het geding was.

Zoals ik al eerder schreef, staat er bij deze geldschuld (helaas) niet waarvoor hij is (schuld aus mehrere grunden) , alleen dat hij uit de commissie wordt terugbetaald en ¨so bald wie moglich¨, oftewel zo snel mogelijk. Er staat verder NIETS over welk recht van toepassing is,er staat alleen plaats en datum en onze handtekening. Er staan geen betalingstermijnen in vermeld of iets dergelijks. Wel hadden wij afgesproken dat er - om ons enigszins te dwingen snel terug te betalen uit de verdiende commissie - dat wij van elke commissie 10 % moeten afdragen tot het totaal is afbetaald.

Aangezien de totaal overname rond de 30 mille lag en de aanbetaling plm 5 mille, kun je met 2 A 3 verkochte huizen deze schuld afbetalen en daar hadden wij dus ook op gerekend. Hoewel het misschien mag lijken alsof het allemaal wel meevalt (dat dachten wij ook) is voor ons de schrik er goed in geslagen nadat allerlei ¨vriendelijke en mondelinge¨ afspraken opeens veranderden in 2 duitse duivels die op allerlei afspraken terugkwamen en de deur hermetisch afsloten.

Wij spelen hun spel nu maar even noodgedwongen mee, maar het vraagstuk voor ons blijft nog steeds of indien er geen activiteiten meer mogelijk zijn en dus geen commissie wordt verdiend en wij zonder geld terug naar nederland gaan, of en hoe wij ons dan evt in nederland juridisch kunnen verdedigen.

Het lijkt dus nu alsof wij - indien wij terug willen

1) het bedrijf beter kunnen aanhouden en opzettelijk maar niets ondernemen en dus verkopen waardoor er geen commissie kan worden betaald, maar zij ook geen andere claims op ons kunnen leggen aangezien de commissie regeling nog steeds van kracht is en dit maar rekken tot in de eeuwigheid.

2) moeten forceren dat wij weer ons kantoor niet in kunnen, opdat wij kunnen aantonen dat de toegang tot ons klanten bestand etc.. en daar mee hun kant van de overdracht niet voldaan is of steeds gehinderd wordt.

In afwachting van jullie adviezen,
Gracias y Saludo

martijn
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geef je maar één advies en dat is: als een speer contact leggen met een Spaanse advocaat.

Al was het alleen al omdat je er op kunt wachten dat de afspraak
Quote:
Lukt het een huis (of meer ) te verkopen dan betalen wij de huurprijs zoals die was afgeproken. Lukt het niet tot sept een huis te verkopen dan vervalt de totale HUUR schuld en is daarmee (voor ons) bewezen dat het bedrijf een kat in de zak was.
problemen gaat geven.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
martinezzz



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

thnx for the tips.

volgende week heb ik een afspraak met en goede advocaat in Barcelona.

Naar nu blijkt hebben deze mensen meerdere procedures lopen tegen mensen van wie ze zeggen nog geld tegoed te hebben. Maar ik ken Spanje een beetje nu, het is allemaal manana, manana hier...
Tegen een persoon hebben ze het derhalve maar opgegeven aangezien die naar de VS is afgereist. Nu ben ik dat niet van plan, maar in hoeverre is het starten van een procedure in het buitenland haalbaar of niet. Moet ik in het geval het ooit zover zou komen in Nederland een advocaat in schakelen of in Spanje of beide ?

Thanx


Martijn
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds