Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 29 mei 2024 11:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

onderzoeksvraag euthanasie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pinkpanther

pinkpanther






Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 20 apr 2005 17:41    Onderwerp: onderzoeksvraag euthanasie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk aan een scriptie op het gebied van het gezondheidsrecht. Iets specifieker: over euthanasie bij pasgeborenen (of iets breder: wilsonbekwamen). Op dit moment bestaat daar nl. nog geen adequate wetgeving voor. Artsen in Groningen hebben wel een zog. protocol opgesteld.
Wie kan me (op basis van deze info) aan een goede onderzoeksvraag helpen?
_________________
DISCLAIMER:
All statements, events, names and numbers mentioned in this e-mail are fictional. Any resemblance to reality is coincidental and unintended.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ietje








Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 20 apr 2005 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Pinkpanther

Ik ben op dit moment net begonnen aan mijn scriptie over euthanasie/ levensbeeindiging bij minderjarigen. Ik richt me met name op de groep van 12-15 ivm de dubbele toestemming van de ouder(s) en het kind. Gaan de ouders nl niet akkoord, dan hebben zij een vetorecht. Dit in tegenstelling tot het gewone gezondheidsrecht.
Maar ik ben nog maar net begonnen en vind idd de levensbeeindiging bij pasgeborenen ook erg interessant, maar weet, net als jij, geen goede onderzoeksvraag. Er stond wel in een artikel van de Volkskrant van (ik meen) 22 januari jl dat er wordt gewerkt aan een toetsingscommissie voor wilsonbekwamen. Misschien kan je er iets van maken in de trant van: is een toetsingscommissie de oplossing??? Inderdaad een erg interessant onderwerp, maar moeilijk een onderzoeksvraag te bedenken.
Wie helpt ons? Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 20 apr 2005 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderzoeksvraag: hoe valt een wettelijke regeling te rijmen met artikel 2 EVRM?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 21 apr 2005 5:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(deels) Strafrechtelijk,

Moet een beroep op de strafuitsluitingsgrond van art. 40 WvSr, het beroep op overmacht, mogelijk zijn voor artsen die euthanasie plegen op wilsonbekwamen of dient de wetgever voor deze situatie aparte wetgeving op te stellen?

Nadere (achtergrond)informatie
Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding

NB Voorwaarden voor een gerechtvaardigd levensverkortend handelen zoals volgt uit;

Rb Leeuwarden, 19-10-1971 (G.E. Postma / van Boven)
Het vonnis waarin de "standaard" voorwaarden zijn genoemd

* De patiënt is door ziekte of ongeval ongeneeslijk ziek;
* Het lichamelijk of geestelijk lijden is voor de patiënt ondraaglijk;
* De patiënt heeft te kennen gegeven het leven te willen beëindigen;
* De ingreep is door een arts verricht.

Rb Rotterdam, 1981, C. Wertheim-Elink Schuurman
Het vonnis waarin voor het eerst voorwaarden voor een geslaagd beroep op overmacht werden gegeven

* Anders dan ten tijde van het opstellen van het Wetboek van Strafrecht vindt "het grote publiek" zelfdoding in uitzonderlijke gevallen niet per se onaanvaardbaar.
* Het is zowel voor de betrokkene als voor de omgeving van groot belang dat zelfdoding niet op gruwelijke wijze gebeurt;
* Dat zelfdoding in het algemeen niet mogelijk is zonder de hulp van anderen.
* De beslissing om hulp te verlenen mag niet door één persoon worden genomen en bij de beslissing dient altijd een arts betrokken te zijn, die het te gebruiken middel zal voorschrijven.

HR, 1984, P.L. Schoonheim
(Uiteindelijk) de eerste OVAR in een Euthanasie zaak
De HR oordeelt dat euthanasie onder bepaalde voorwaarden geoorloofd is met een beroep op noodtoestand

HR, B.E. Chabot
Het lijden wordt losgekoppeld van een daaraan ten grondslag liggende ziekte

Voor nadere informatie betreffende art. 40 WvSr en euthanasie zie onder andere het "geval" Sutorius bij de (on)rechtmatige euthanasie op oud-senator Brongersma.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
pinkpanther

pinkpanther






Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 21 apr 2005 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ietje schreef:
Hoi Pinkpanther

Ik ben op dit moment net begonnen aan mijn scriptie over euthanasie/ levensbeeindiging bij minderjarigen. Ik richt me met name op de groep van 12-15 ivm de dubbele toestemming van de ouder(s) en het kind. Gaan de ouders nl niet akkoord, dan hebben zij een vetorecht. Dit in tegenstelling tot het gewone gezondheidsrecht.
Maar ik ben nog maar net begonnen en vind idd de levensbeeindiging bij pasgeborenen ook erg interessant, maar weet, net als jij, geen goede onderzoeksvraag. Er stond wel in een artikel van de Volkskrant van (ik meen) 22 januari jl dat er wordt gewerkt aan een toetsingscommissie voor wilsonbekwamen. Misschien kan je er iets van maken in de trant van: is een toetsingscommissie de oplossing??? Inderdaad een erg interessant onderwerp, maar moeilijk een onderzoeksvraag te bedenken.
Wie helpt ons? Smile


He Ietje,
Ook toevallig dat we bijna hetzelfde onderwerp hebben! Ik las trouwens ergens anders dat het soms ook mogelijk is om samen met de begeleider tot een goede probleemstelling te komen. Weet alleen niet of dat bij mij (de UvA) ook gaat lukken. Ik vraag me eigenlijk ook een beetje af of euthanasie geen uitgekauwd onderwerp is. Heeft jouw scriptiebegeleider daar niks over gezegd?

gr. pinkpanther

ps:Bedankt voor de tip over de toetsingscommissie en laat af en toe weten hoe het met je scriptie gaat
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2005 2:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Euthanasie alweer uitgekauwd? Doe eens een onderzoek naar de bezwaren die men in (vrijwel) de rest van de wereld heeft Smile.

Ik heb zelf even op internet gekeken naar de relatie artikel 2 EVRM en euthanasie. Het lijkt erop dat er bij de totstandkoming van de huidige wetgeving slechts twijfelachtige argumenten gegeven zijn waarom onze regeling niet in conflict zou zijn met het recht op leven. Zie bijvoorbeeld hier.

Ik denk zelf dat euthanasie mensenrechtelijk alleen is goed te praten als we het recht van zelfbeschikking ook aanmerken als een mensenrecht (maar het EVRM doet dat niet). Misschien zou je zoiets kunnen destilleren uit de Nederlandse (euthanasie)wetgeving om daarmee artikel 53 EVRM aan te roepen.

Voor het beëindigen van het leven van een pasgeboren baby gaat dit natuurlijk nooit werken. Van zelfbeschikking kan per definitie geen sprake zijn. Is het eigenlijk wel duidelijk dat we dit als maatschappij willen toestaan? Ik heb zelf geen religieuze motieven, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe bezwaarlijker ik dit ga vinden.

(Misschien ook omdat ik pas weer hoorde over ongevraagd "uitdrogingsbeleid" in verpleeghuizen, waarbij het slachtoffer na tijdige overplaatsing gewoon nog 4 jaar doorleeft.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ietje








Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 03 mei 2005 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben ik weer; jemig wat gaat de tijd toch snel (jammergenoeg)! Ik had een paar weekjes pauze van mijn scriptie, omdat ik nog 1 tentamen moest maken, maar helaas niet gehaald Sad Echt balen. Nu moet ik mezelf even een schop onder mijn kont geven om weer verder te gaan met mijn scriptie, wat ik best moeilijk vind.

Pinkpanter, ik zit op de Vu, dus das lekker dichtbij jou Smile Ik had al een soort van vraagstelling en met mijn scriptiebegeleider hebben we er wat aan geschaaft. Ik ga me toch voornamelijk richten op de 12-16 jarigen, aangezien ik dat interessanter vind dan de pasgeborenen. Hoe gaat het met jouw scriptie?

Groetje Ietje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds