Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 21 mei 2024 15:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

niet reageren op uitnodiging hoorzitting
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrmeester



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 11:42    Onderwerp: niet reageren op uitnodiging hoorzitting Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel je krijgt een uitnodigingsbrief voor een hoorzitting, maar je reageert er niet op. Mag dan zomaar een beslissing op bezwaar worden genomen? Ik heb begrepen dat er jurisprudentie hierover bestaat, maar weet niet precies welke. In deze jurisprudentie zou dan staan dat niet zomaar een beslissing op bezwaar mag worden genomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is voldoende als de bezwaarmaker in de gelegenheid wordt gesteld te worden gehoord. Als je een uitnodiging hebt ontvangen maar daar geen gebruik van maakt, ben je voldoende in de gelegenheid gesteld.

Er zou onenigheid kunnen ontstaan of je voldoende in de gelegenheid bent gesteld, als er omstandigheden zijn die hier een ander licht op laten schijnen (uitnodiging naar verkeerde adres gestuurd, moedwillig in je vakantie gepland e.d.). Het bestuursorgaan zal moeten onderzoeken of je voldoende in de gelegenheid bent gesteld. Daar zal dan jurisprudentie over zijn.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
mrmeester



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb begrepen dat er zaken zijn 'stukgelopen' op het feit dat men op toch een beslissing op bezwaar is genomen, ondanks dat op uitnodigingsbrieven niet gereageerd is. Het feit dat men er alles aan doet om iemand op de hoogte te stellen van zo'n uitnodigingsbrief staat ic buiten kijf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 12:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me dat nauwelijks voorstellen. Ik vind dat althans buitengewoon onredelijk. Losgezien van de situatie waarin het bestuursorgaan reden heeft te vermoeden dat de geboden gelegnheid niet voldoende was zou ik zeggen dat zonder opgaaf van redenen niet op komen dagen geheel voor rekening van de bezwaarmaker komt. Je kan toch niet serieus verwachten dat een bestuursorgaan blijft wachten als een bezwaarmaker niets doet? Dat zou betekenen dat besluitvorming kan worden opgehouden door op vakantie te gaan. Dat lijkt me zeer onredelijk. Belanghebbenden moeten m.i. een voldoende gelegenheid krijgen om hun zienswijze kenbaar te maken, maar verder dan dat zou het toch niet mogen gaan. Ik zou er nog eerder voor pleiten dat het zonder opgaaf van redenen niet komen opdagen tot een automatische afwijzing van het bezwaar zou moeten leiden. Als je het ergens voldoende mee oneens bent om bezwaar te maken en aldus een bestuursorgaan tot volledige heroverweging te dwingen kan je toch ook wel even opbellen als je op een hoorzitting niet aanwezig kan zijn?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 12:57    Onderwerp: Oproep hoorzitting Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit mij op basis van mijn professionele ervaring geheel aan bij Duch: dat is inderdaad de lijn en die wordt ook gevolgd door de rechter. Sterker: adviescommissies betrekken het feit dat iemand niet verschijnt zonder afmelding wel degelijk bij hun afwegingen.

Alleen als de oproep aantoonbaar verkeerd geadresseerd was en dit aan het bestuursorgaan te wijten valt, kan dit anders liggen. Dit verweer is bijv. tegen een gemeente bij voorbaat kanloos, want die gebruiken het gba en een fout in het gba is altijd te verwijten aan betrokkene zelf! Rolling Eyes
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een tijdje terug ontving ik op een zaterdag een uitnodiging voor een hoorzitting op de donderdag 12 dagen later. Leuk als je dan nog tot 10 dagen voor de zitting hebt om stukken in te dienen. De uitnodiging vertelde dat er in principe niet geschoven zou worden, ook niet als er een vakantie gepland zou zijn. Bovendien zouden te laat ingediende stukken niet meer in aanmerking worden genomen.

Leek me niet zo heel netjes allemaal, ook gezien het feit dat de beslistermijn al een paar weken verlopen was, maar ja. Heb er maar geen punt van gemaakt, want ik wil op een ander vlak mijn gelijk halen Wink

Als je helemaal niet reageert op een uitnodiging dan mag het besluit op bezwaar natuurlijk gewoon genomen worden.

Het is wel zo dat de hoorzitting alleen niet hoeft door te gaan als de belanghebbende duidelijk heeft aangegeven er niet bij aanwezig te zullen zijn. Zolang daar enige twijfel over blijft bestaan, moet de hoorzitting doorgang vinden. In de uitnodiging vermelden dat de belanghebbende binnen zoveel dagen moet aangeven dat hij op komt dagen, heeft dus geen zin.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar die 10 dagen is toch geen termijn van orde?? Daar kan toch nog van af worden geweken door de rechter. Het lijkt me dat je daar wel kans op maakt als je pas 12 dagen van te voren van de zitting hoort.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lucas



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 431


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb wel meegemaakt dat een bestuursorgaan tweemaal een brief heeft gestuurd met het verzoek kenbaar te maken of men wenst in te gaan op de mogelijkheid van een hoorzitting. Een zorgvuldige besluitvorming brengt ook met zich mee er nagenoeg zeker van te zijn dat de belanghebbende ervan afziet.

Dat je na één uitnodiging zonder reactie daartoe al zou kunnen besluiten, lijkt me veel te ver gaan. Immers, zo'n brief kan in het ongerede zijn geraakt, of de belanghebbende is vergeten hierop te reageren.
Na twee brieven ervan uitgaan dat iemand er blijkbaar geen prijs op stelt, komt al wat meer in de buurt van het redelijke.

Maar de mening van Duch dat het niet reageren op zo'n uitnodiging dan maar automatisch moet besluiten tot afwijzing van het bezwaar, benadert m.i. het onzinnige. Immers, het bezwaarschrift kan afdoende grond bieden voor het in het gelijk stellen van de indiener. Bovendien moet het bestuursorgaan ten alle tijde zorgvuldig de belangen afwegen, zoals het wordt verplicht door de Awb. Of iemand dus naar een hoorzitting is gekomen of niet, met of zonder kennisgeving, doet daar absoluut niets aan af!

Dat het frustrerend is voor het betreffende bestuursorgaan als mensen niet reageren kan zijn, maar als de mate van frustratie de uitkomst van de procedure zou bepalen, kwamen we wel in een heel kromme situatie terecht...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Ik zou er nog eerder voor pleiten dat het zonder opgaaf van redenen niet komen opdagen tot een automatische afwijzing van het bezwaar zou moeten leiden. Als je het ergens voldoende mee oneens bent om bezwaar te maken en aldus een bestuursorgaan tot volledige heroverweging te dwingen kan je toch ook wel even opbellen als je op een hoorzitting niet aanwezig kan zijn?


Lucas schreef:
Maar de mening van Duch dat het niet reageren op zo'n uitnodiging dan maar automatisch moet besluiten tot afwijzing van het bezwaar, benadert m.i. het onzinnige. Immers, het bezwaarschrift kan afdoende grond bieden voor het in het gelijk stellen van de indiener. Bovendien moet het bestuursorgaan ten alle tijde zorgvuldig de belangen afwegen, zoals het wordt verplicht door de Awb. Of iemand dus naar een hoorzitting is gekomen of niet, met of zonder kennisgeving, doet daar absoluut niets aan af!


Pas wel een beetje op voordat je iets tot mijn mening bestempelt a.u.b. Ik zei dat ik er nog eerder voor zou pleiten. Dat is iets totaal anders dan betogen dat ik dat vind. Het verschil is namelijk dat ik in het laatste geval zou betogen dat... terwijl wat ik zei neerkomt op 'als er dan toch een keuze gemaakt moet worden dan...' Mij hoor je niet ontkennen dat een bestuursorgaan ook zorgvuldig moet zijn als een belanghebbende dat niet is. Ik vind geen reactie geven echter wel een teken van desinteresse en daar mag wat mij betreft best een consequentie aan hangen. In beginsel mag een bestuursorgaan er wat mij betreft vanuit gaan dat een brief aan komt. In het uitzonderlijke geval dat onjuist blijkt te zijn staat er nog steeds de rechterlijke procedure open, die indien nodig gevolgd kan worden door een nieuwe heroverweging. Dat is weliswaar omslachting, maar ik verwacht niet er daar veel gevallen van zijn, en in alle 'gewone' gevallen is het veel efficiënter.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lucas



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 431


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Pas wel een beetje op voordat je iets tot mijn mening bestempelt a.u.b. Ik zei dat ik er nog eerder voor zou pleiten. Dat is iets totaal anders dan betogen dat ik dat vind.


Daarin moet ik je deels gelijk geven, maar iets totaal anders is het nou ook weer niet... Maar goed, gelieve mijn reactie te lezen als reagerende op jouw woorden.

Duch schreef:
Ik vind geen reactie geven echter wel een teken van desinteresse en daar mag wat mij betreft best een consequentie aan hangen.


En dit vind ik te kort door de bocht...in sommige gevallen kan dit zo zijn, maar er van uitgaan dat er dus sprake is van desinteresse...dat gaat mij te ver![/i][/u]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke andere reden zou je nog kunnen verzinnen dan? Als iemand niet kan, kan hij op zijn minst even bellen dat dat zo is lijkt me zo. Iemand kan natuurlijk op vakantie zijn omdat een besluit uitzonderlijk lang op zich heeft laten wachten en hij geen hoorzitting meer verwachtte. Iets anders kan ik zo gauw even niet verzinnen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Maar die 10 dagen is toch geen termijn van orde?? Daar kan toch nog van af worden geweken door de rechter. Het lijkt me dat je daar wel kans op maakt als je pas 12 dagen van te voren van de zitting hoort.

Dit was nog in de bezwaarfase, en inderdaad werd een fax ingediend 9 dagen voor de zitting nog in behandeling genomen. Maar de uitnodiging zelf ontmoedigde dit vrij expliciet.

Het faxnummer op het briefpapier was overigens buiten gebruik... (telefoonnummer gaf wel verbinding gelukkig).

@Lucas: geen reactie op een uitnodiging kan voor een bestuursorgaan nooit een reden zijn af te zien van een hoorzitting. Maar met een zitting waar de belanghebbende niet op komt dagen wordt wel voldaan aan de hoorplicht (aangenomen dat er niets mis wat met de uitnodiging en de belanghebbende niet met goede reden heeft gevraagd de zitting te verschuiven).

Wat betreft al dan niet reageren op de uitnodiging door de belanghebbende, als het bestuursorgaan zelf de vrijheid heeft (of neemt) om de dag van de zitting vast te pinnen, vind ik het heel redelijk als de belanghebbende niet een week vantevoren al moet aangeven of hij aanwezig zal zijn. Hij moet doorgaans wel vrij van zijn werk zien te krijgen of een oppas voor de kinderen zien te regelen etc. Alles afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk, maar het lijkt me beter om er geen sanctie aan te verbinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben ik volledig met je eens. Maar ook dan kan een belanghebbende contact opnemen om het e.e.a. te overleggen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds