|
Auteur |
Bericht |
extraterrestrian
Berichten: 44
|
Geplaatst: di 02 aug 2005 17:55 Onderwerp: garantie op defecte harddisk |
|
|
Op 18 december 2004 heb ik een harddisk gekocht voor iemand die in een heel andere stad woont, die kreeg hem nooit aan de praat, en pas veel later probeer ik hem in de winkel te ruilen. Er is duidelijk fysieke schade, iets op een chip is zichtbaar doorgebrand, ook op het antistatische materiaal is een spoor van verbranding zichtbaar. Nu weet niemand zeker, of deze beschadiging al in de fabriek is ontstaan, of na de transactie. Een verkoper wil de harddisk niet terugnemen, omdat hij langer dan een half jaar geleden gekocht is.
Klopt het, dat hoewel er een jaar garantie op de disk staat, de verkoper hem wel had terug moeten nemen gedurende de eerste zes maanden van het jaar garantie, maar dat dit niet zo is in de laatste zes maanden van de garantietermijn? Volgens de verkoper staat dit in het wetboek, maar het wetboek is nogal volumineus nietwaar, hij kon deze voorwaarde ook niet in de winkel zwart op wit tonen. |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 02 aug 2005 18:12 Onderwerp: |
|
|
Mischien kun je nog eens terug gaan, in de hoop dat er dan een andere verkoper is. Zo niet: vraag dan maar om het wetsartikel. En verder naar hoe jij het voor elkaar gekregen zou kunnen hebben de chip door te branden.
Daarnaast kun je natuurlijk via de leverancier/fabrikant proberen de schijf geruild te krijgen. Als er een jaar op staat dan lijkt me dit gewoon geldend. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
Werner
Geslacht:
Berichten: 67
|
Geplaatst: di 02 aug 2005 19:54 Onderwerp: garantie? |
|
|
Je kocht een schijf en die schijf blijkt (na een half jaar) defect te zijn. Er zit een garantie op die schijf van 1 jaar. Spreek de leverancier op zijn garantie aan en stel hem (door middel van een formele ingebrekestelling met sommatie) in de gelegenheid het gebrek aan de schijf binnen 4 weken te herstellen. De leverancier heeft een verplichting tot herstel en een termijn van 4 weken is daarvoor redelijk. Hoe hij het herstel realiseert doet er niet toe. Blijft hij na 4 weken in gebreke, dan kun je niet alleen nakoming, maar ook schadevergoeding vorderen.
Overigens is nog wel van belang in welke hoedanigheid de schijf werk gekocht. Als consument? Dat is van belang in verband met de vraag welk rechtsgebied van toepassing is, de consumentenkoop van boek 7 of de algemene bepalingen omtrent overeenkomsten van boek 6.
Je hebt naar mijn idee geen slechte positie. |
|
|
|
|
extraterrestrian
Berichten: 44
|
Geplaatst: di 02 aug 2005 20:34 Onderwerp: |
|
|
De schijf werd in de hoedanigheid van consument/particulier gekocht. Ik denk dat ik als volgende stap maar het RMA adres van de winkel ga mailen, al is het maar om het exacte wetsartikel te achterhalen. Bedankt voor de antwoorden tot dusver. |
|
|
|
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 51 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 02 aug 2005 20:46 Onderwerp: |
|
|
Je hebt minimaal 2 jaar garantie; de zes maanden termijn slaat erop dat wanneer er binnen die termijn een defect is, er een wettelijk vermoeden is dat dit defect er al vanaf het begin was.
Hoe dan ook: je hebt recht op 2 jaar garantie, je hebt echter geen recht op de extra bescherming van een defect wat vermoed wordt vanaf het begin aanwezig te zijn geweest.
De winkelier moet gewoon het ding (laten) repareren. |
|
|
|
|
Noti
Leeftijd: 50 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUN
Berichten: 7
|
Geplaatst: vr 05 aug 2005 23:36 Onderwerp: garantie termijnen |
|
|
Hi people,
ten eerst heb je gewoon nog garantie op dat ding en dus no bullshit; afhankelijk van de merk van het schijf heb je tenminste een jaar garantie, maar via de fabrikant 3 tot 5 jr. garantie . Als de winkelier niet mee wil werken, dan kan je via de website van de fabrikant instructies vinden hoe je de hardeschijf direct naar de fabrikant kunt sturen. De kosten voor het versturen zijn voor jou, maar je krijgt op kosten van de fabrikant een nieuwe schijf toegestuurd. (Fabrikant Maxtor heeft bv. 3 jr garantie op zijn harde schijf.) |
|
|
|
|
extraterrestrian
Berichten: 44
|
Geplaatst: za 06 aug 2005 17:27 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels is de harddisk wel door de winkelier ingenomen, en wordt deze door hem naar de fabriek teruggestuurd. Hij vertelde dat in 9 van de 10 gevallen zo'n harddisk omgeruild wordt, dus het is nog even afwachten. |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 06 aug 2005 18:29 Onderwerp: |
|
|
Da's weer een stapje verder. Laten we d'r maar van uit gaan dat jij bij die 9 hoort. Waarom ze nr 10 niet omruilen is mij een raadsel, maar goed ... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
Eva
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA
Berichten: 1289
|
Geplaatst: di 09 aug 2005 19:59 Onderwerp: |
|
|
Waar die verkoper waarschijnlijk op doelde is dat in de eerste 6 maanden na aankoop de verkoper had moeten bewijzen dat de harddisk niet kapot was bij aankoop. De bewijslast lag dan dus bij hem. Na die 6 maanden heb je nog steeds wel garantie alleen ligt de bewijslast bij jou, de consument, en zou jij dus moeten kunnen aantonen/bewijzen dat de harddisk al kapot was bij aankoop.
Wel een vrij belangrijk verschil dus, aangezien het voor de verkoper zeer moeilijk hard te maken is dat dat ding niet kapot was, en andersom het voor de consument ook nog wel lastig kan zijn om aan te tonen dat hij niet door onjuist gebruik het apparaat beschadigd heeft.
Maar gelukkig is het probleem ondertussen opgelost. |
|
|
|
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 51 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 09 aug 2005 20:04 Onderwerp: |
|
|
extraterrestrian schreef: | Inmiddels is de harddisk wel door de winkelier ingenomen, en wordt deze door hem naar de fabriek teruggestuurd. Hij vertelde dat in 9 van de 10 gevallen zo'n harddisk omgeruild wordt, dus het is nog even afwachten. |
Wat de fabrikant/importeur/distributeur er mee doet, is niet jouw probleem, maar het probleem van de winkelier. |
|
|
|
|
extraterrestrian
Berichten: 44
|
Geplaatst: zo 28 aug 2005 23:37 Onderwerp: |
|
|
Gisteren ontving ik een gloednieuwe harddisk die uitstekend werkt. Bedankt voor de tips allemaal! |
|
|
|
|
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 119
Sterrenbeeld:
Berichten: 17065
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 0:28 Onderwerp: |
|
|
Jippie! _________________ Vivere est cogitare.
|
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 29 aug 2005 7:12 Onderwerp: |
|
|
Mooi zo. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
|