Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 11:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

extraterritoriale werking art. 30 EG verdrag / vrij verkeer
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
iggy



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 48


BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 3:03    Onderwerp: extraterritoriale werking art. 30 EG verdrag / vrij verkeer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Casus:
Stel land A van de unie heeft een invoer restrictie (strafbepaling) op een product dat zich in land B in het vrije verkeer bevindt.
Er is geen sprake van harmonisatie en de restrictie is gerechtvaardigd o.g.v. art 30 EG verdrag.

Kan nu de exporteur (land B) die het product verstuurt naar land A in land A vervolgt worden voor het overtreden van de genoemde strafbepaling?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
fender



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volgens mij begrijp ik het niet goed.

als beide landen zich in de unie bevinden, dan is er toch gewoon sprake van het vrije verkeer van goederen ( diensten,personen..) ?

( tenzij er inderdaad zwaarwegende redenen zijn, zoals art.30 stelt, als gevaar voor openbare veiligheid, gezondheid/leven van mensen/dieren etc. )


of bedoel je dat Land B zich niet in de Unie bevindt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De strafbepaling is blijkbaar een gerechtvaardigde restrictie van het vrije verkeer.

Het lijkt me dat de exporteur inderdaad in land A zou kunnen worden vervolgd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
iggy



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 48


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 18:30    Onderwerp: vrijverkeer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ooit een prof. horen vertellen dat dit niet moglijk zou zijn omdat de omdat de regelens die verband zouden houden met de art 30 EG uitzondering alleen op het terretoir van de lidstaat zouden werken.

Je zou de importeur in die lidstaat natuurlijk nog wel kunnen aanspreken.

Het zou ook een te zware belemmering voor het vrije verkeer zijn als de exporteur voor elk product in elke lidstaat moet nagaan of er geen art 30 situatie zich voordoet.

Maar ik heb hier verder geen goede onderbouwing voor dus als iemand bewijs voor dit of het tegendeel heeft dan graag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 18:58    Onderwerp: Re: vrijverkeer Reageer met quote Naar onder Naar boven

iggy schreef:
Ik heb ooit een prof. horen vertellen dat dit niet moglijk zou zijn omdat de omdat de regelens die verband zouden houden met de art 30 EG uitzondering alleen op het terretoir van de lidstaat zouden werken.

Je zou de importeur in die lidstaat natuurlijk nog wel kunnen aanspreken.

Zoals ik het lees is de exporteur vanuit land B de importeur in land A. Is dit niet zo?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
iggy



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 48


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo zou je het ook kunnen lezen, maar ik geef even een fictive casus voor de duidelijkheid :

Frankrijk stelt middels een strafbepaling dat bezit van hagelslag is verboden, doet een beroep op art 30 EG (openbare orde wegens angs t voor rellen omdat de Franse eetcultuuur in gevaar is)

U als hagelslag webshop in Nederland (zonder weet te hebben van de Franse toestanden) ontvangt een order van Pierre in Frankrijk voor 10 dozen hagelslag en stuurt deze met met de post op naar Frankrijk.

Er is verder geen harmonisatie op dit gebied.

Kan Frankrijk u als Nederlandse webshop vervolgen?


(Beetje schoolse casus)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan het bezit van hagelslag in Frankrijk maakt de webshop zich m.i. niet schuldig, maar stel dat het ging om een verbod om hagelslag aan te bieden. In dat geval zou de webshop zich daar wel eens schuldig aan kunnen maken als de website zich mede richt op Franse klanten. Dit is wel afhankelijk van hoe het Franse recht de locus delicti van zo'n gedraging vaststelt.

Andersom maakt een Fransman die zich met een pokerwebsite mede op Nederland richt, zich schuldig aan overtreding van de Wet op de kansspelen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
iggy



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 48


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het poker verhhaal howel actueel hangt samen met de het vrije verkeer van diensten, en daar zitten weer arparte haken en ogen aan.

Maar laat ik de casus iets veranderen hierin en ook overdracht/import/enz handelingen met hagelslag onder de Franse verbods bepaling laten vallen.
Ik ga er ook even vanuit dat Frankrijk een brede regeling kent mbt de locus delicti, de webshop richt zich ook niet op Frankrijk en er is ook geen sprake van een misbruik situatie.

De rechtvraag voor mij is of art 30 uitzonderingen op het vrije verkeer buiten het terretoir kunnen werken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

iggy schreef:
Het poker verhhaal howel actueel hangt samen met de het vrije verkeer van diensten, en daar zitten weer arparte haken en ogen aan.

Ik zie geen aparte haken en ogen, want het gaat er in deze draad volgens mij om of zo'n beperking de vorm kan aannemen van ene strafrechtelijk verbod dat door iemand die in een andere lidstaat zijn bedrijf uitoefent en niet precies op de hoogte is van de wetten van alle andere lidstaten kan worden overtreden.

Het pokerverhaal geeft een voorbeeld van zo'n beperking en beantwoordt daarmee jouw vraag. Het gaat weliswaar niet om een art. 30-beperking (want vrij verkeer van diensten i.p.v. goederen), maar ik zie op dit punt geen verschil.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
iggy



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 48


BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog geen atwoord op de vraag maar diensten verschillen in die zin van goederen dat goederen in beginsel in de rechtssfeer van de bronstaat vallen en diensten in beginsel in de lidstaat van ontvangst.

Ook het hele gok verhaal is wat complexer dan het lijkt, met het Europees uitleverings verdrag in de hand zou de minister van justitie gewoon alle CEO's van de Euro gokbedrijven hierheen kunnen halen en vastzetten ?

Verder is de WOK op dit moment een beetje een slecht voorbeeld in die zin dat het vermoeden op dit moment schijnt te zijn dat deze strijdig is met het vrije verkeer van diensten. (dit maakt technisch voor de argumentatie niets uit)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds