Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 28 apr 2024 15:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

erfrecht, legitieme portie, bewindvoerder
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kodomo



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: do 29 dec 2005 7:37    Onderwerp: erfrecht, legitieme portie, bewindvoerder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Erfrecht.
Een ouder kan een kind onterven. Dat weet ik.
Dan moet er dus sprake zijn van een testament.
De legitieme portie is de helft van wat het kindsdeel zou zijn geweest (heb ik op dit forum gelezen).
Betekend dat klein kinderen dan ook zijn buitengesloten? (mijn kinderen, geen andere kleinkinderen, broer of zus).

Verder is er momenteel sprake van een bewindvoerder (zorgt voor de financiële kant) en een mentor (die voor de persoonlijke kant verantwoordelijk blijkt te zijn).
Deze situatie (bewindvoering/mentorschap) wordt beëindigd op het moment van overlijden.
Hoe word ik dan daarvan op de hoogte gesteld? Zijn ze (bewindvoerder/mentor) verplicht mij op de hoogte te houden?
Wie draagt de zorg voor begrafenis/crematie? Kan/mag ik dat regelen of behoord dit tot de taken van de mentor/bewindvoerder?

PS ik ben geen rechtenstudent Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 29 dec 2005 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het volgende geeft weer wat ik van het erfrecht denk te begrijpen. Het is in ieder geval niet helemaal nauwkeurig, en het kan ook gewoon fout zijn.

De legitieme portie is dat deel dat niet onterfd kan worden. Het komt inderdaad neer op de helft van een kindsdeel, met de aantekening dat giften die nog tijdens het leven zijn gedaan bij de berekening van de legitieme portie worden meegerekend. Echt onterven lukt dus niet, en alles voortijdig wegschenken ook niet. Het is echter wel mogelijk het zo te regelen dat kinderen hun legitieme portie pas kunnen opeisen als de langstlevende is overleden. Effectief kan dit dan toch in de buurt komen van een onterving.

Er is pas sprake van een legitieme portie voor kleinkinderen als het "tussenliggende" kind is weggevallen. Zolang jij leeft erven je kinderen niets van hun grootouders, tenzij ze in het testament vermeld worden.

Op je andere vragen durf ik niet veel te antwoorden. Het lijkt me dat je als kind (dat klopt toch? erg duidelijk ben je er niet over) over de begrafenis of crematie wel wat te zeggen hebt, maar uit het feit dat je het vraagt blijkt wel dat er het 1 en ander aan de hand is. Ik zou niet weten of en wat hier door het recht geregeld zou zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kodomo



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 14:44    Onderwerp: bedankt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben inderdaad het kind van Smile
Bewindvoerder schijnt over te gaan tot de verkoop van het huis (ouderlijk huis). Aangezien zijn aangestelling en er ook een mentor is, mogen ze dit gewoon regelen. Verkoop zal plaats vinden via een makelaar.

Bewindvoering/mentorschap schijnt te zijn afgelopen bij overlijden. Hoe dan de rest geregeld gaat worden weet ik niet. Heb ik ook nog niet veel info over kunnen vinden.
Er is geen sprake van een testament voor zover het bekend is en geen sprake van een begrafenisverzekering (volgens de bewindvoerder).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds