Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 15:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

destijds gedane schenkingen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Katinka
Gast









BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 11:47    Onderwerp: destijds gedane schenkingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij beginnen een beetje moedeloos te worden omdat er geen voortgang in de afhandeling van de erfenis van mijn grootmoeder is. De erfenis gaat slechts om een gering bedrag dus dat kan niet de reden zijn waarom e.e.a. niet afgehandeld wordt. Wij vermoeden dat de werkelijke reden samenhangt met het volgende.
Oma en Opa hadden een huis, behoorlijk formaat met flinke tuin én een appartementje in de tuin. Dit huis (compleet) is voor een gering bedrag verkocht aan één van de drie kinderen met dien verstande dat mijn oma het vruchtgebruik van het appartementje behield want dat was bestemd voor haar oude dag. De twee andere kinderen kregen een bedrag (ongeveer 1/6 van het bedrag dat het huis had opgebracht).
Opa kwam te overlijden en had een testament opgemaakt t.b.v. de langstlevende, oma dus. Oma heeft in de periode tot haar overlijden, afgelopen zomer, regelmatig flinke bedragen geschonken aan kind 1 (die het huis had gekocht) en kind 2. Dit is te herleiden via de bankafschriften, oma had vrijwel geen uitgaven en tweemaal per week 1000 gulden opnemen kan onmogelijk voor eigen gebruik zijn geweest. Wat niet te herleiden is, waar de inkomsten uit het vruchtgebruik van dat appartementje ooit zijn gebleven. Dit appartementje is ongeveer 10 jaar, 75-85, verhuurd geweest en daarna verbouwd en bij het woonhuis betrokken. Dus weg appartementje en weg vruchtgebruik.
Nu is oma vorig jaar overleden en wil kind 1 de verklaring van erfrecht niet ondertekenen en kind 2 wacht af wat kind 1 doet. Wij vragen ons inmiddels af of dat komt doordat wij aktie zouden kunnen ondernemen i.v.m. schenkingen die destijds gedaan zijn maar verre van evenredig waren t.o.v. de drie kinderen. Is het mogelijk e.e.a. te laten uitzoeken zodat e.e.a. alsnog gelijkgetrokken wordt ? Zoals bijv. de waarde van het huis te bepalen en of de aankoopprijs reëel was en gelijk stond aan de beide schenkingen alsmede de overige schenkingen die in de afgelopen jaren gedaan zijn ? Is dit de moeite waard of zal dit alleen maar meer ellende met zich meebrengen ? Duurt zo'n onderzoek lang, is het af te dwingen, wie doet dit soort dingen, is dat een advocaat ? Met wat voor kosten moet er rekening gehouden worden enz.

Het is allemaal een beetje complex maar ik begin langzamerhand nieuwsgierig te worden naar wat er zich destijds heeft afgespeeld. Ik hoop dat ik met jullie hulp meer duidelijkheid in deze zaak krijg. Veel dank alvast.

Katinka
Lonnepon



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerlijk gezegd word ik moedeloos van dit soort zaken. Als oma koos voor schenkingen aan kind 1 en 2 en kennlijk niet aan de overige kinderen, dan was dit kennelijk de wil van oma. Ik snap niet waarom mensen zich daar niet bij neer kunnen leggen en (pas) na de dood zich gierig en hypocriet op stellen. Er zal vast wel een verhaal achter zitten dat die kinderen de oude oma beinvloed hebben en blabla. Als het huis 10 jaar geleden verkocht is, was oma op haar 70ste die kinderen al aan het bevoordelen en waarschijnlijk nog wel eerder. Het argument van 80 jaar valt dan ook weg. Als je dan zelf stelt dat het om een gering bedrag gaat, dan vraag ik mezelf serieus af..
Maar goed ik, ken vast niet het hele achtergrondverhaal en het is niet aan mij om te oordelen.

Om in te gaan op de inhoud zelf.
Je moet een onderscheid maken tussen schenking, koop en erfenis.
Het huis, is daar niet sprake van koop? Ik zou daar eens kijken naar de koopovereenkomst. Wie is eigenaar. Is er iets over vruchtgebruik opgesteld? Zo ja, t.b.v wie?
Ik vraag me serieus af, als er al iets in het koopcontract is opgenomen over het vruchtgebruik, of jij wel het vruchtgebuik kan claimen als oma als vruchtgebruiker in het koopcontract is opgenomen. M.a.w., als er al iets opgesteld is over vruchtgebruik, heeft oma bedongen dat dit recht overgaat op de kinderen bijvoorbeeld in het testament?

Voor wat betreft de schenking. Betreft dit een schenking van hand tot hand als bedoeld in 7A:1724 BW (een gift) of betreft het een formele schenking 7a:1703 BW (er moet dan een notariele akte zijn, 7A:1719 BW)?

Beide vormen van schenking kennen overigens het onherroepelijkheidsbeginsel, dwz dat de schenkingen niet door de schenker kunnen worden herroepen (eens gegeven blijft gegeven). Er kunnen geen ontbindende of opschortende voorwaarden aan een schenking worden verbonden als de vervulling van die voorwaarde alleen in de macht van de schenker ligt. Dit heet een potestatieve voorwaarde.
Dit kan weer in 2 vormen uiteengesplitst worden, de zuivere potestatieve waarde heeft betrekking op de voorwaarde waarvan het intreden alleen afhangt van een wilsbesluit ("je krijgt morgen mijn fiets tenzij ik er van afzie") en de potestatieve waarde in ruime zin, de voorwaarde is afhankelijk van een gebeurtenis die de schenker zelf kan laten voorkomen ("je krijgt morgen mijn fiets, als ik een auto koop" . Het onherroepelijkheidsvereiste van 7A:1703 lid 1 verbiedt alleen de zuiver potestatieve expliciet.
Zie ook Hoge Raad, 13 juli 2001 , Zaaknr C99/336HR, LJN AB2576

Aangezien
jij niet degene bent aan wie geschonken is,
schenking een obligatoir wilsbesluit is
een schenking in principe onherroepelijk is en wanneer deze herroepen zou kunnen worden in het geval van een potestatieve voorwaarde in ruime zin, zou dat alleen door de schenker kunnen.

Ik hoop dat je vraag hiermee tav schenkingen beantwoord is. Zo niet, moet je maar even mailen. Heb eerlijk gezegd hoe ik er over denk, wil het daarbij laten. Bovendien is het altijd fijn om hulp te kunnen geven en te krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
zeemeeuwin

zeemeeuwin

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 18:58    Onderwerp: Oma's en schenkingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Eerlijk gezegd word ik moedeloos van dit soort zaken. Als oma koos voor schenkingen aan kind 1 en 2 en kennlijk niet aan de overige kinderen, dan was dit kennelijk de wil van oma. Ik snap niet waarom mensen zich daar niet bij neer kunnen leggen en (pas) na de dood zich gierig en hypocriet op stellen. Er zal vast wel een verhaal achter zitten dat die kinderen de oude oma beinvloed hebben en blabla. Als het huis 10 jaar geleden verkocht is, was oma op haar 70ste die kinderen al aan het bevoordelen en waarschijnlijk nog wel eerder. Het argument van 80 jaar valt dan ook weg. Als je dan zelf stelt dat het om een gering bedrag gaat, dan vraag ik mezelf serieus af..
Maar goed ik, ken vast niet het hele achtergrondverhaal en het is niet aan mij om te oordelen.

Heel eerlijk gezegd mag je van mij een draai om je oren krijgen voor zo'n antwoord hier, "Lonnepon". Het snobisme drúipt er van af, en dat lijkt me niet de bedoeling van het openstellen van dit deel van de website voor gasten met een juridische vraag.

Ik ken Katinka niet. Wel ken ik de problematiek. Ik heb hier zelf een vergelijkbare kwestie aangekaart, helaas zonder enige reactie op het forum zelf; wel PMs ontvangen met goede raad.
In het geval dat jij zelf een rechtenstudent bent, "Lonnepon", dan lijkt het me voor je persoonlijke zowel als je beroepsvorming een uitermate goed idee dat jij zelf in de eerstkomende jaren eens aan den lijve gaat ondervinden wat het is en hoe het voelt: langjarige, vermoedelijk onrechtvaardige bevoordeling c.q. benadeling en een hopeloos inconsequente aanpak van "estate planning": de diverse nazaten opgescheept met een probleem voor jááárenlang. En dat hoeft heus niet alleen aan die nabestaanden te liggen. Zaken waar je partij in bent, of je dat nou leuk vind of niet. Eens kijken in wat voor vorm en met wat voor soort motivatie jij dan moedeloos wordt van dit soort zaken..... Er zijn zat verhalen over onverdeelde boedels die decennialang om een oplossing bleven vragen, dus waarom die aandrang om eerst dat standje uit te delen aan Katinka, die een paar alleszins redelijke vragen komt stellen?

Aan Katinka: denk er eens over na om een advocaat-mediator in te schakelen. Want het "wachten op elkaar" daar zit m.i. ook een wettelijke grens aan wil je nog actie kunnen ondernemen, en in de tussentijd legt zo'n kwestie een schaduw over allerlei familiecontacten. Ik heb zelf veel gehad aan het doornemen van Boek 4 (Burgerlijk Wetboek); dat behandelt het erfrecht. Je kunt de volledige tekst downloaden via de website www.overheid.nl. En met de nodige basis- en feitenkennis paraat, hebben wij vervolgens de hulp ingeroepen van een jurist met ervaring in deze onfortuinlijke kwesties.
Sterkte en succes!

z.
_________________
the human spirit isn't measured by the size of the act, but by the size of the heart...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Lonnepon



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Zeeuwmeemin.
Wat jammer dat je je gekwetst voelt. Ik ken de problematiek wel degelijk en weet dat deze problematiek ellenlang door kan lopen en weet uit eigen ervaring dramatische familieruzies kan opleveren, voorzover die er nog niet waren. Het is ook om die reden dat ik me er aan stoor, naast het feit dat ik dit nou niet in het bijzonder van respect vind getuigen.
Ik kies er ook zeker niet voor om advocaat te worden, gelukkig zijn er meer opties. En voor jouw kennis, ik heb prima aangetoond me te kunnen verplaatsen en mijn ening professioneel voor me te houden bij het werken in een Rechtswinkel. Een forum is iets anders.
Mocht je nog verder willen reageren, stuur me maar een pbtje. Ik denk niet dat het forum hiervoor bedoeld is. Daarom sloot ik ook af met goede wensen en de opmerking het hier bij te laten.

Overigens ben ik nog steeds bereidwilllig te helpen hoor. In mijn schoonfamilie betrof het een wieg, een piano en een manege. Vandaar dat ik ook vrij veel over schenkingen wist te vertellen. In de schoonfamilie betrof het echter schenkingen vanaf het sterf (ziek)bed en werd er niets via een testament achtergelaten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds