Hoe zit 't met mijn salaris???
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Hoe zit 't met mijn salaris??? Auteur: Freakster BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 13:35
    —
Beste mensen,

Ik werk sinds enkele maanden voor een bedrijf. Ik ben 23 jaar en ben tijdelijk gestopt met studeren ivm prive omstandigheden. In september 2010 ga ik 't weer oppakken, dus maak je geen zorgen Smile

Ik zit nu met 't volgende:

Ik wordt volgens mijn baas als een soort van ZZP'er behandeld. Ik krijg gewoon mijn salaris uitbetaald, maar ik moet hier zelf loonbelasting over gaan afdragen. Nu ben ik totaal niet thuis in belasting/arbeids-recht, maar voor m'n gevoel klopt hier iets niet. Ik heb namelijk ook nooit een contract gekregen en als ik er om vroeg dan was 't zo van; Ja die kun je wel krijgen, maar dan krijg je een 0 uren contract.
Sociale premies etc. worden dus ook niet afgedragen. Als ik een bedrijfsongeval krijg en invalide raak (extreem scenario), hoe zit dat dan in mekaar?

Mijn vragen aan jullie:
1. Is dit een normale arbeids verhouding?
2. Moet ik belasting aangifte hiervan doen? Bedoel, als 'student' zijnde kun je toch tot (10.000 euro??) belastingvrij werken... of te wel de loonbelasting geheel terugvorderen?
3. Hoeveel belasting zou ik over mijn salaris moeten betalen. Werk nu namelijk fulltime (40 tot 50 uur in de week) en verdien rond de 14 à 1500 euro per maand. Tenminste, dat is wat ik dus gestort krijg.
Als ik dus fulltime door blijf werken tot en met september en daarna nog parttime naast de studie, ga ik dan niet over die belastingvrije grens heen?

Graag jullie expertise hierop loslaten Wink Bij voorbaat dank!

Mvg Freek

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 14:09
    —
Als je een baas hebt, dan ben je zeer waarschijnlijk een werknemer in loondienst en geen ZZP'er. Je werkgever dient dan loonbelasting en sociale premies te betalen (en in te houden op jouw brutoloon, waarna jij inderdaad weer een deel via de inkomstenbelasting terugkrijgt).

#3:  Auteur: Freakster BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 14:13
    —
Daar ging ik dus ook vanuit. Dit is dus niet het geval.

Ik krijg bv. 1400 euro gestort en ik mag dan zelf daarover inkomstenbelasting gaan afdragen volgens hun.... Dat moet ik dan zelf gaan aangeven bij de belastingdienst....

Op deze manier weet de belastingdienst niet eens dat ik bij hun in dienst ben, want zij dragen niks af. De keuze is dus aan mijzelf...

Te raar voor woorden Confused

#4:  Auteur: yassin_casa BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 14:17
    —
Dit is gewoon zwart werk..... Surprised .....waar kan ik solliciteren?

Gr

#5:  Auteur: Freakster BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 15:21
    —
Dat was ook mijn eerste reactie toen ik van deze 'constructie' op de hoogte werd gesteld. Maar goed, hoe beinvloed dit mijzelf persoonlijk.
Moet ik nu dit gaan aangeven en belasting over gaan betalen, zo ja hoeveel? etc. etc. 't Is gewoon allemaal zo onduidelijk nu.

Ik weet ook niet of ik gewoon de belastingdienst kan bellen en deze situatie aan hun voor kan gaan leggen ivm eventuele gevolgen voor mijzelf etc.
Misschien bellen met de naam Jantje Smith Razz ?

#6:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 15:33
    —
Die 10.000 euro (om en nabij) is de grens voor je stufi (staat los van de belastingen). Kom je daarboven dan moet je (een deel van je) studiefinanciering inleveren. Dat zou je even na moeten gaan bij de IB-Groep. Je zal dus ook onder de 10.000 euro belasting moeten betalen (en aangifte moeten doen van je inkomen).

Gezien het inkomen gok ik op de eerste schijf (t/m 17.878). Dat zou circa 33% aan belastingen en premies zijn.

#7:  Auteur: Freakster BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 15:41
    —
Ja, heb dus net ook de belastingdienst gebeld.

Aangezien ik nu dus niet meer studeer (tijdelijk) en dus geen studiefinanciering ontvang, val ik niet onder die regeling tot 10.000 euro.

Ik ben volgens hun een freelancer in loondienst (krom Confused) en val met dit salaris in schijf 1. 33,5% belasting + 7,05% ziektewet (ofzoiets). Dat laatste kon die meneer niet geheel duidelijk uitleggen (wist ie ook niet) hoe die 7,05% nou wordt berekend. Of 't erbij geteld werd of dat 't onderdeel ofzoiets is van die 33,5%....

Dit zou dus betekenen dat ik van die zogenaamde 1400 euro per maand 469 euro (33,5%) moet gaan afdragen. Hou ik 931 per maand over.... WTF?

#8:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 16:04
    —
Je valt wel onder die regeling want je gaat in 2010 weer studeren. Het kan zijn dat je die resterende maanden dus geen stufi krijgt. De bijverdiengrens is overigens in 2010 13.215,83.

#9:  Auteur: Freakster BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 16:19
    —
Dus wanneer ik ga studeren in september, moet ik zorgen dat ik onder die bijverdiengrens blijf van 13.000 euro.

Dat zou dus betekenen dat ik gewoon door moet werken tot en met september en dus geen enkele belasting hoef te betalen over m'n gestorte salaris.

#10:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 16:41
    —
Volgens mij was mijn eerste bericht vrij duidelijk. Die 10.000 (wat nu dus 13.000 is) is een grens voor de IB-groep. Kom je daarboven dan heb je geen recht op (een deel van je) studiefinanciering.

Je moet daarnaast ook gewoon belasting afdragen (zoals iedereen alleen verdienen studenten vaak minder en krijgen ze door de aftrekposten terug). Dus als jij maar 6.000 hebt verdiend in het hele jaar dan zul je nog gewoon circa 30% afdragen (door aftrekposten wordt het vermoedelijk iets meer wat je over zal houden).

#11:  Auteur: Freakster BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 16:52
    —
Het is me nu geheel duidelijk.

Over dit jaar (2010) moet ik gewoon zorgen om onder die grens te blijven. Dan hoef ik geen belastingen e.d. daarover af te dragen en zal 't ook geen invloed hebben op mijn studiefinanciering.

Over 2009, waarin ik tot maart gestudeerd heb, geld die 'belastings-vrije grens' mbt studiefinanciering niet (volgens mij., of werkt dat ook met 'terugwerkende kracht'??)
Over 't verdiende moet ik dan (na aftrek van de belastingvrijevoet van 818,60 http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/normbedragen_beslagvrije_voet_ov0201z01pl.pdf) alleen 33,5% af te dragen over 't verdiende wat daarboven zit.
Bv. 1400 - 818,60 =581,40 * 0.335 = 194,77 euro dat je moet afdragen aan de belasting.

Als ik ergens een fout maak, graag mij corrigeren. Voor mijn gevoel heb ik 't nu allemaal duidelijk en kan ik gewoon weer lekker door gaan werken Smile

#12:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 17:01
    —
Je kan ook nog meewegen of het niet loont om gewoon volledig te werken en dan die studiefinanciering (zal vermoedelijk ook je OV-kaart onder vallen) maar te laten zitten.

#13:  Auteur: Freakster BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 17:07
    —
Hoe bedoel je? Gewoon zoveel mogelijk werken en ook parttime naast de studie? Of ik dan meer binnenkrijg met enkel en alleen loon dat dat icm met studiefinanciering mogelijk is?

#14:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 17:21
    —
Eeeh 20.000 verdienen en dan 300 euro stufi en OV-kaart mislopen VS 10.000 verdienen met 300 euro stufi. Zoiets.

#15:  Auteur: Freakster BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 17:30
    —
Haha, ja zoiets dacht ik uit jouw opmerking op te maken Razz

We zullen zien hoe 't loopt. Ik zal eens de balans gaan opmaken en bekijken wat 't handigst is voor mij. In ieder geval bedankt voor de tip!

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl