Hoe zit 't met mijn salaris???
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#16:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 19:05
    —
Met de beslagvrije voet heb je niets te maken. Wel met arbeidskorting e.d. Als je weer gaat studeren kun je denk ik ook studiekosten aftrekken.

Verder is er de algemene heffingskorting. De eerste ongeveer 2000 euro aan belasting betaal je niet (2009: € 2007; 2010: € 1987).

Vul gewoon het aangifteprogramma voor 2009 in met geschatte bedragen, dan zie je snel genoeg waar je op uit komt. Voor 2010 zal het niet al te veel afwijken. Voor ingehouden loonbelasting moet je dan 0 invullen.

En om te herhalen wat BG al een paar keer heeft gezegd: de bijverdiengrens speelt geen enkele rol bij het berekenen van de belasting die je moet betalen. De bijverdiengrens bepaalt alleen of je nog recht heb op stufi.

#17:  Auteur: WimWest BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 20:36
    —
Ben je ingeschreven bij de KvK als ZZP-er, eenmanszaak of freelancer?

Neen, dan be je gewoon werknemer en is je werkgever verplicht loonheffing toe te passen. Als je "werkgever" niet wilt inhouden, komt de BD toch bij hem terecht, daar je nimmer een VAR-verklaring hebt gekregen van de BD en afgegeven aan jouw opdrachtgever/werkgever. Bovendien moet je meer dan 1 opdrachtgever hebben om in aanmerking te komen voor zelfstandig ondernemer.

Dus wat je nu ontvangt, is gewoon netto loon.

#18:  Auteur: Klaas1952 BerichtGeplaatst: di 26 jan 2010 15:37
    —
Voor de duidelijkheid kun je bij de belastingdienst een VAR-verklaring aanvragen. Dat is een Verklaring ArbeidsRelatie.
Die brengt duidelijkheid of je zelfstandige (ZZP'er) bent of niet.

Enkele vragen daaruit: maak je reclame voor jezelf? Ben je ingeschreven in het handelsregister? Heb je meer dan drie opdrachtgevers?
Hoe de belastingdienst deze vragen beoordeelt, is een beetje geheim.
Maar je kan in jouw geval zelf al snel zien, dat je géén ZZP 'er bent.

En als je dus in loondienst bent, is de werkgever verplicht om uit zichzelf het uitbetaalde loon bij de belastingdienst aan te geven en uit zichzelf de loonheffing te voldoen. Het is een aangiftebelasting geworden, net zoals de Omzetbelasting dat is.
Doet hij dit niet, dan is er sprake van een economisch delict. (!)

#19:  Auteur: Freakster BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 20:33
    —
Bedankt voor de antwoorden, maar helaas zal 't nu niet meer uitmaken.
Blijkbaar mag je daar niks aankaarten (wat ik dus wel heb gedaan) betreffende de arbeidsverhoudingen/omstandigheden.
2 dagen nadat ik dit topic had geplaatst kreeg ik een telefoontje met de mededeling dat ik niet meer terug hoefde te komen. Ze wilden niet meer met mij verder gaan.... Sta je toch even van te kijken...
Ik was diegene die 't aankaarten (ook namens enkele andere collega's) en als jij diegene bent die 't woord voert... wordt je blijkbaar gezien als een 'onrust-stoker'. Fuck you twice
Dit alles vanwege 't feit dat ZIJ niks op papier lieten zetten en jou als medewerker nergens van op de hoogte stelden. Maar goed, wat doe je eraan. Geen contract.... geen niks... dus ze doen maar wat ze willen.

Nu maar opzoek naar iets nieuws..... Angrybye

#20:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 20:48
    —
Als je kunt bewijzen dat er sprake was van een arbeidsovereenkomst sta je erg sterk als je een rechtszaak zou willen beginnen tegen deze werkgever. Of dat de moeite waard is (wat kan het je opleveren en wat kost het je aan geld, tijd en frustratie) is een andere vraag.

Het staat je natuurlijk vrij om de belastingdienst te informeren over de praktijken van deze meneer.

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl