Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bilaterale verdragen/machiel kuijt
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tinkerbel




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 11:59    Onderwerp: bilaterale verdragen/machiel kuijt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gisteren was bij Barend en Van Dorp weer de moeder van Machiel Kuijt en Boris Dittrich (die zich zeer voor de zaak had ingezet) aanwezig om te vertellen dat het bilaterale verdrag tussen Ned. en Thailand er zou komen en Machiel (opgepakt in Thailand voor drugssmokkel en daar staat daar een lange straf op) dus wellicht binnenkort zijn straf in Nederland kan uitzitten.

Dit is op zich allemaal wel mooi en ik gun het hem van harte echter zelf heb ik het idee dat het verkeerd is om om die reden zoŽn verdrag te sluiten. De mensen die besluiten om drugs te smokkelen naar zoŽn land die nemen toch bewust het risico om gepakt te worden met alle gevolgen van dien. Hier in Nederland vinden we het allemaal zo zielig dat ze lang en onder slechte omstandigheden verblijven maar is dat niet all in the game? Het zijn toch gewoon mensen die daar de wet hebben overtreden en daar ook de straf zouden moeten uitzitten? Op die manier zou het dus niets uitmaken waar je drugs smokkelt want je kan altijd terug naar Nederland en vaak hoef je dan niet meer eens te zitten omdat je naar Ned. begrippen je straf al hebt uitgezeten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anita

Anita

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet jij of dit bilaterale verdrag tussen Thailand en Nederland alleen geldt voor gevangenen die een celstraf uitzitten vanwege drugsdelicten of dat het gaat om alle langgestraften? Ik denk dan bijv. aan een celstraf ivm met betrokkenheid bij een verkeersongeval.

Dat vind ik wel belangrijk om te weten.

Overigens denk ik dat mensen eerder uit Thailand drugs smokkelen dan naar Thailand toe. Of zit ik dan fout?

In het geval Machiel Kuijt lijkt mij het terecht dat hij zo snel mogelijk naar Nederland kan komen , omdat hij mogelijk onschuldig vast zit.

Als echter is gebleken dat iemand zich daadwerkelijk schuldig heeft gemaakt aan drugssmokkel dan ben ik het met je eens dat het all in the game is dat je moet kunnen worden bestraft daar waar je gepakt wordt (Art. 2 Sr.) Het zgn. Territorialiteitsbeginsel.

Maar ik vind het toch ook wel iets hebben dat Beschermingsbeginsel /universaliteitsbeginsel (art. 4 Sr) voor mij persoonlijk werkt als ik onbedoeld in de puree raak in het buitenland.

Alles heeft altijd zijn keerzijde
_________________
"Ik heb gemerkt dat als je vol zelfvertrouwen je dromen nastreeft en het leven durft te leiden dat je je had voorgesteld, je meer succes zult hebben dan je je kunt voorstellen". Henry David Thoreau
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het een Verdrag voor alle nederlandse gevangenen, wat je ook gedaan hebt. Het is iig wel zo dat als je levenslang hebt gekregen of een andere hele lange straf( wat dus het geval is bij drugssmokkel) je sowieso eerst een aantal jaren daar gevangen blijft, je mag dus niet meteen terug naar nederland.
Aan de andere kant, mensen moeten inderdaad dan maar niet zo stom zijn om drugs daarheen te smokkelen maar er worden natuurlijk ook onschuldige mensen op gepakt en daar is het wel heel zuur voor toch!! Op zich goed zo'n verdrag lijkt me.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Warda

Warda

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 119


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ik vind dat drugssmokkelaars uit Thailand of welk land dan ook zelf dat risico nemen om t te doen, dus dan ook maar zelf voor de gevolgen moeten instaan. Door zo'n verdrag worden de risico's die men neemt veel kleiner, omdat je dan toch weer naar Nederland overgeplaatst wordt als je wordt opgepakt. Dan heb je natuurlijk ook onschuldige mensen, maar wanneer weet je of iemand onschuldig is?

xxx Warda
_________________
Love is all, hate is nothin'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, maar zijn jullie dan dus in het algemeen tegen uitleveringsverdragen??? Want dan moet iedereen die dus in het buitenland een strafbaar feit pleegt altijd daar zijn straf uit zitten?
En ik denk dat het nog steeds afschrikwekkend genoeg is want 8 of 9 jaar in een thaise cel zitten vindt niemand aantrekkelijk denk ik....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Warda

Warda

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 119


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee tulek is dat niet leuk, maar dat risico neem je toch zelf?

xxx Warda
_________________
Love is all, hate is nothin'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat iemand boete doet voor zijn daad is logisch. Smokkel je drugs en loop je tegen de lamp dan moet je ook zitten, daar heb ik geen moeite mee. Echter de omstandigheden waaronder dat in o.a. Thailand gebeurt is mensonterend en daar heb ik nu juist wel weer moeite mee.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het sluiten van verdragen is denk ik iets goeds, omdat het mogelijkheden schept. En ik ben ervoor dat je zoveel mogelijk mogelijkheden schept, dan kun je een weloverwogen keuze maken. Mensen die drugs smokkelen ed moeten dat zelf weten, dat zij gestraft kunnen worden is logisch. Maar wanneer mensen vastzitten en mogelijk de doodstraf kunnen krijgen, iets wat in NL niet mogelijk is, dan denk ik dat er beter een verdrag kan zijn. Dit ook om de inwoners van NL meer bescherming te bieden, die ze in NL wel zouden krijgen en in het buitenland niet.
Om over het vastzitten van onschuldige mensen nog maar te zwijgen.
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anita

Anita

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad ben ik ook voor verdragen. Ook respect voor de mensenrechten, ook in een strafrechtsysteem lijkt me op z'n plaats.
Door verdragen is er ook ruimte om te onderhandelen over de evt. schending van mensenrechten.
_________________
"Ik heb gemerkt dat als je vol zelfvertrouwen je dromen nastreeft en het leven durft te leiden dat je je had voorgesteld, je meer succes zult hebben dan je je kunt voorstellen". Henry David Thoreau
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tinkerbel




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anita, volgens mij geldt het verdrag voor alle straffen maar dat weet ik niet 100% zeker.

Natuurlijk heb ik zelf ook een innerlijke strijd en vind ik het wrang dat je de doodstraf kan krijgen voor zoŽn misdaad i.t.t. Nederland maar ik blijf van mening dat je dat risico zelf neemt. Tuurlijk zijn de omstandigheden mensonterend maar ook dat weet je van te voren. Het is geloof ik wel zo dat in het verdrag afgesproken wordt dat men niet meteen op vrije voeten komt, maar ook in Ned. nog moet brommen.

In dit kader vraag ik me af of zoŽn verdrag dan ook betekent dat als een Thai in Ned. gepakt wordt voor drugs dan ook uitgeleverd wordt om dan een zwaardere straf te krijgen of dat Nederland dat moreel gezien niet doet. Volgens mij is het in elk geval both way en dan is een Thai mooi de lul (excuse my language Very Happy )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anita

Anita

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De artt. 4, 4a en 5 Sr. zijn op dit moment geldend recht.
Dus moet je ook de consequenties van de mogelijke rechtsongelijkheid voor de Thai op de koop toenemen als hij dan in zijn eigen land zou moeten brommen, indien hij heir een misdrijf heeft begaan.
Mar volgens mij heb ik bij EIR geleerd dat een staat iemand niet hoeft uit te leveren als die persoon iets heel ergs boven zijn hoofd hangt. Bijv, Iets dat in strijd is met de mensenrechten. Dus ook de doodstraf. Klopt dat???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tinkerbel




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Anita,

dat durf ik niet te zeggen want ik ben niet echt onderlegd in het internationaal recht. Wel zou het onlogisch zijn dat er een bilateraal verdrag komt als niet beide partijen uit moeten/kunnen leveren want dan heeft Thailand zelf toch niets aan het verdrag?

De artikelen uit het wetboek van Sr die je noemt zijn recht binnen Nederland maar dan moeten denk ik die rechten ook erkend worden door vreemde staten want anders zou je ook geen bilaterale verdragen nodig hebben. je bent dus wel afhankelijk van de medewerking van de betreffende landen. Toevallig is het onderwerp rechtsmacht wel een onderwerp dat bij strafrechterlijke aansprakelijkheid aan bod komt en waarvan ik in december tentamen heb gedaan maar ik had een 6 dus dat zegt geloof ik genoeg over mijn kennis op dat gebied Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben voor uitleveringsverdragen. De omstandigheden daar zijn gewoon niet vergelijkbaar met de omstandigheden hier. Bovendien zie je daar bijna zeker geen familie of iets dergelijks en ik vind dat voor de reintegratie in de samenleving toch wel belangrijk.

Dat je het risico zelf neemt . . . tja, dat is misschien wel zo, maar dat is voor mij geen reden om iemand dan maar in Thailand zijn straf uit te laten zitten. Ik vind de 'Ik had je toch gezegd' of 'je wist toch dat' manier niet zwaarwegend genoeg om dan maar iemand in Thailand te laten zitten. Hoe stom iemand ook kan zijn, gelijke rechten hebben we allemaal.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uitleveringsverdrag geldt vice versa maar Nederland heeft daar een andere blik op. Volgens mij was het Bot die zei dat Nederland natuurlijk het een en ander administratief zou regelen voor een hier opgepakte Thai dus zal met de jaren blijken dat de balans erg in het voordeel naar Nederland zal zwiepen.

Daarnaast zal Nederland nooit uitleveren als er geen garantie is dat de doodstraf ten uitvoer gelegd zal worden.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Anita

Anita

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe gelijk vind jij dan de rechten?
Wat is jouw mening over de Thai die dan maar in Thailand zijn straf uit moet zitten? Bij zijn familie in de buurt voor de reintergatie Wink ???

Het blijven moeilijke kwesties.

Alleen zijn we het er denk ik wel over eens dat je wel zelf verantwoordelijkheid moet dragen voor de risico's die je neemt als je (drugs) gaat smokkelen.
_________________
"Ik heb gemerkt dat als je vol zelfvertrouwen je dromen nastreeft en het leven durft te leiden dat je je had voorgesteld, je meer succes zult hebben dan je je kunt voorstellen". Henry David Thoreau
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds