Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bestelling internet
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lon








Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2005 18:13    Onderwerp: bestelling internet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een bestelling gedaan via internet, maar nu zie ik dat hetzelfde product bij een ander bedrijf goedkoper is.

Nu wil ik het bij dat andere bedrijf gaan bestellen, maar wil natuurlijk niet dubbel ontvangen. Ik heb overigens van het bedrijf nog geen bevestiging of iets dergelijks gekregen van mijn bestelling en het is al 4 dagen geleden besteld.

Wat kan ik doen?

En wat voor rechten heeft het bedrijf?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2005 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ah ha! Koop op afstand, artikel 7:64a BW en volgende.

Ik ga er vanuit dat je als consument gehandeld hebt (geen eigen bedrijf), je besteld hebt via internet bij een voor verkoop opgezette internetsite en dat het niet gaat om bederfelijke waren.

art 7:46D BW lid 1: gedurende zeven werkdagen na ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.

Lastig voor de verkoper, maar als consument kun je dus zonder meer de koopovereenkomst ontbinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2005 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
ah ha! Koop op afstand, artikel 7:64a BW en volgende.

Ik ga er vanuit dat je als consument gehandeld hebt (geen eigen bedrijf), je besteld hebt via internet bij een voor verkoop opgezette internetsite en dat het niet gaat om bederfelijke waren.

art 7:46D BW lid 1: gedurende zeven werkdagen na ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.

De termijn gaat in *na* ontvangst; er is dus geen recht op ontbinding zolang er niet geleverd is; wel is de leverancier al snel in verzuim wanneer deze niet levert.

Formeel is er pas een recht te ontbinden zodra er geleverd is, maar aangezien dit voor beide partijen duurder is (beiden zullen verzendkosten moeten betalen), zal de verstandige leverancier een annulering accepteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
lon








Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2005 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties! Toch nog enkele vraagjes:

-Dus als ik het goed begrijp heeft het bedrijf geen poot om op te staan?

-En als het bedrijf het niet eens is met mijn afzegging, moet ik dan het artikel gewoon laten komen om het vervolgens terug te sturen zodat ik alleen verzendkosten kwijt ben? (wel omslachtig natuurlijk)

-maakt het ook nog uit dat ik helemaal geen ontvangstbevestiging van mijn bestelling heb gehad? Is het bedrijf bijv. niet verpicht om binnen een bepaalde termijn te reageren op mijn bestelling?

-Wat zou het bedrijf kunnen aanvoeren als ik de bestelling afzeg en het bedrijf is het er niet mee eens?

Bij voorbaat dank,
Lonneke
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2005 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lon schreef:
Bedankt voor de reacties! Toch nog enkele vraagjes:

-Dus als ik het goed begrijp heeft het bedrijf geen poot om op te staan?

Nee, dat begrijp je verkeerd. Je bent een overeenkomst aangegaan en die moet jij, evenals het bedrijf, nakomen.
Quote:

-En als het bedrijf het niet eens is met mijn afzegging, moet ik dan het artikel gewoon laten komen om het vervolgens terug te sturen zodat ik alleen verzendkosten kwijt ben? (wel omslachtig natuurlijk)

Correct, zo steekt de wet 'consumentenkoop op afstand' in elkaar. Hierbij gaan we er dus ook vanuit dat er sprake is van een consumentenkoop, en dat er sprake is van iets wat op maat gemaakt noch van één van de andere uitzonderingen in genoemde wet.
Quote:

-maakt het ook nog uit dat ik helemaal geen ontvangstbevestiging van mijn bestelling heb gehad? Is het bedrijf bijv. niet verpicht om binnen een bepaalde termijn te reageren op mijn bestelling?

Nee, maakt niet uit.
Quote:

-Wat zou het bedrijf kunnen aanvoeren als ik de bestelling afzeg en het bedrijf is het er niet mee eens?

Zie boven: je bent verplicht jouw deel na te komen, dus betalen, ontvangen etc.

Het bedrijf zal echter eieren voor zijn geld kiezen wanneer jij aangeeft dat wanneer de annulering niet geaccepteerd wordt, jij het pakket direct na ontvangst terug zult sturen.

Let wel: het pakket weigeren geldt niet als een consumentenkoopopafstandontbinding, je zult het pakket eerst moeten ontvangen alvorens te retourneren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2005 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
-maakt het ook nog uit dat ik helemaal geen ontvangstbevestiging van mijn bestelling heb gehad?

Ja, dat kan uitmaken. De verkoper is ook verplicht (uiterlijk op bij aflevering) enkele mededelingen te doen (eigen adres, wijzen op mogelijkheden ontbinding). Een ontvangstbevestiging is uitstekend geschikt voor deze gegevens, hetgeen de verkoper niet heeft gedaan. Als de verkoper ook bij levering (bijvoorbeeld op de factuur) wijst op de ontbinding, dan wordt de periode van 7 dagen een periode van 3 maanden waarbinnen je kan ontbinden (art. 7:46d lid 1, jo 7:46c lid 2 BW).

Nu alvast een bericht naar de verkoper dat je zal ontbinden blijft zinvol. De verkoper zal zich liever de verzendkosten besparen en akkoord gaan met opzegging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2005 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
consumentenkoopopafstandontbinding
Leuk woord, Steven. Wink

Dit is trouwens weer eens een huiswerkvraag Rolling Eyes , zie prikbord advocatenpagina.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2005 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Huiswerkvragen, de lust tot antwoorden vergaat weer snel Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2005 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
StevenK schreef:
consumentenkoopopafstandontbinding
Leuk woord, Steven. Wink

Dit is trouwens weer eens een huiswerkvraag Rolling Eyes , zie prikbord advocatenpagina.

Hm.. Als dit een huiswerkvraag is, dan hoop ik voor de betreffende scholier dat het niet voor een rechtenopleiding is Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds