Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

als webmaster verantwoordelijk voor inhoud sites van derden?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het maar raar, hoor.
Je onderhoudt een leuke website met wat links. Later blijkt ineens dat één van die websites niet helemaal kosjer is. Dan ben jìj aansprakelijk voor hùn onrechtmatige site?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik vind het maar raar, hoor.
Je onderhoudt een leuke website met wat links. Later blijkt ineens dat één van die websites niet helemaal kosjer is. Dan ben jìj aansprakelijk voor hùn onrechtmatige site?

Zo erg zal het zeker niet zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Arnoud Engelfriet schreef:
Als ik als beheerder

Zowel die beheerder van dat park als de beheerder van een site met links heeft een (theoretisch) overzicht over het domein dat hij beheert.

Google ook.

Je kunt niet eerst je eigen spinnen veel links binnen laten slepen en dan zeggen dat je te veel links hebt om te filteren.

"Nee sorry we maken zo veel eiersalade hier dat we niet elke portie op besmetting met salmonella kunnen controleren."

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 1:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Maar juist wanneer links handmatig toegevoegd worden, is er geen technisch excuus te verzinnnen om eea niet te controleren. Zie ook de torrent jurisprudentie: het aanbieden van links naar illegale meuk kan op zichzelf ook al illegaal zijn.

Een technisch excuus is geen juridisch excuus.

Als de gewone man iets niet mag, mag Google dat ook niet. Er is m.i. geen enkele juridisch houdbare rechtvaardiging om Google meer rechten toe te kennen dan de gewone man. Integendeel, van Google als commerciële onderneming zou je eerder actieve controle mogen verwachten dan van een gemiddeld persoon.

Van de technische werkelijkheid moet je hier gewoon abstraheren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 1:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Het is trouwens praktisch heel moeilijk om dingen uit Google te krijgen als je er zelf niet de eigenaar van bent.

Klopt.

Quote:
Quote:
Maar juist wanneer links handmatig toegevoegd worden, is er geen technisch excuus te verzinnnen om eea niet te controleren. Zie ook de torrent jurisprudentie: het aanbieden van links naar illegale meuk kan op zichzelf ook al illegaal zijn.

Juridisch is dat zo ja.

Is dat zo?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Quote:
Quote:
Maar juist wanneer links handmatig toegevoegd worden, is er geen technisch excuus te verzinnnen om eea niet te controleren. Zie ook de torrent jurisprudentie: het aanbieden van links naar illegale meuk kan op zichzelf ook al illegaal zijn.

Juridisch is dat zo ja.

Is dat zo?

Een torrent is niets meer dan een link in een mooi doosje, waarmee de ontvanger aan de slag kan. Er zit een aanduiding in waar het werk te vinden is, een checksum zodat je weet wat je zou moeten krijgen en nog wat van dat spul.

In het BREIN/KPN vonnis zei de rechtbank daarover:

Quote:
3.2.2. Het aanbieden van de torrentbestanden voor het downloaden van de werken op de website moet worden aangemerkt als (zelfstandige) openbaarmaking in de zin van de Aw en terbeschikkingstelling in de zin van de WNR door de websitehouder. In ieder geval is sprake van mede-openbaarmaking en, zo dat al niet het geval is, moet het structureel verwijzen naar ongeautoriseerde openbaarmakingen en daarmee het bevorderen van auteursrechtinbreuk c.q. inbreuk op naburige rechten onrechtmatig worden geoordeeld.


Ik vraag me af of de rechtbank goed gekeken heeft naar het verschil tussen een URL en een torrent bestand. Want het is wat anders dan eerder werd beslist in Techno Design Gerechtshof Amsterdam:
Quote:
4.9 [Techno Design]'s handelwijze is niet zonder meer onrechtmatig jegens al diegenen aan wie het auteursrecht dan wel de naburige rechten op de mp3-muziekbestanden toekomt, ook al is zij bekend met het feit dat degenen die de bestanden openbaar maken inbreuk plegen op de auteursrechten dan wel naburige rechten van derden.

Pas bijkomstige omstandigheden kunnen dit onrechtmatig maken. TD "was overwegend althans voor een belangrijk deel gebaseerd op de beschikbaarheid van ongeautoriseerde mp3-muziekbestanden".

En nog een leuke obiter in dat vonnis trouwens:
Quote:
De omstandigheid dat Techno Design haar databestand onder meer opbouwt met behulp van een of meer webspiders brengt niet mee dat niet van die wetenschap kan worden uitgegaan. Techno Design kan zich niet achter die webspiders verschuilen.


Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, ik had die uitspraak vorige week wel voorbij zien komen, maar me er niet verder in verdiept dan "KPN moet de NAW-gegevens van een onrechtmatig handelend persoon verstrekken".

De rechter heeft het hier zelfs over "kennelijk (onmiskenbaar) onrechtmatige gedragingen". Overweging 3.2.2 lijkt mij echter ook onjuist.

De obiter van het Amsterdamse hof is zeker leuk Smile.

In de Amsterdamse zaak gaat het over het aanbieden van een verzameling oncontroleerde links naar mp3s. Ik kan me wel iets voorstellen van de onrechtmatigheid hiervan.

In de torrent-zaak lijkt me dat wat minder duidelijk. Is dit eigenlijk niet erg vergelijkbaar met de Kazaa-zaak? Uit dit artikel maak ik echter op dat ook bij Kazaa de redenering van deze obiter speelde: dat je een programma technisch niet in de hand kunt houden hoeft niet af te doen aan de onrechtmatigheid van het programma, wel aan de toewijsbaarheid van een vordering het programma aan te passen.

Google kan in Nederland dus nog steeds onrechtmatig zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In de torrent-zaak lijkt me dat wat minder duidelijk. Is dit eigenlijk niet erg vergelijkbaar met de Kazaa-zaak?

Ik denk het niet. Bij Kazaa draaide het er om dat er software werd aangeboden die men voor het delen van allerlei werken, maar met name voor illegaal aanbod, kon gebruiken. Dat maakt de software nog niet onrechtmatig.

Bij de torrent-zaak is sprake van verwijzingen naar illegaal aanbod. Dat zit voor mijn gevoel net een stapje dichterbij het aanbieden zelf. Het programma bittorrent is niet onrechtmatig, maar zeggen waar inbreukmakend materiaal staat (wetende dat mensen dat dan gaan downloaden) kan dat best zijn.

Quote:
Uit dit artikel maak ik echter op dat ook bij Kazaa de redenering van deze obiter speelde: dat je een programma technisch niet in de hand kunt houden hoeft niet af te doen aan de onrechtmatigheid van het programma, wel aan de toewijsbaarheid van een vordering het programma aan te passen.

Ik maak er vooral uit op dat Hugenholtz zich ergerde aan Alberdingk Thijm's uitlatingen in de NRC. Smile Een meer inhoudelijke noot is die van Koelman. Over het vonnis van het gerechtshof is Bannink in Javi.

BUMA vorderde in hoger beroep dat Kazaa haar software moest aanpassen. Dat werd afgewezen, en BUMA zei in cassatie dat ze hadden bedoeld dat bij afwijzing van die vordering er een verbod op Kazaa uitgesproken had moeten worden. En daarvan zei de HR terecht "dat had u er dan maar subsidiair bij moeten vorderen, want dan vraagt u meer dan uw originele vordering".

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een verschil, inderdaad. Wel denk ik dat je het Kazaa-programma moeilijk los kunt zien van het netwerk waarmee je verbinding maakt. Dat is dan weer een verschil met bittorent. Maar dutchtorrent heeft de links weer op de site zelf ipv "in een netwerk".

Het lijkt me daarom dat Kazaa een beetje tussen het bittorrentprogramma en dutchtorrent.org inzit. Waaruit ik juridisch verder niets durf te concluderen Smile.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, er is niet echt "een" Kazaa netwerk. In principe kunnen wij twee ons eigen Kazaa netwerk opzetten. Er is geen centrale server nodig of zo. En ik dacht dat het programma niet eens een voorgeprogrammeerde node heeft, je moet zelf de eerste keer invullen met wie je contact wilt leggen.

Niet zo heel veel anders dan een webbrowser zou ik zeggen. En eigenlijk hetzelfde als Bittorrent.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat Kazaa wel een voorgeprogrammeerde node had, maar wellicht had alleen KazaaLite dat. Niet zo heel veel anders dan een webbrowser met Google als voorgeprogrammeerde homepage Smile.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds