Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 04 mei 2024 5:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ziek tijdens vakantie. Rechten en plichten
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Queued








Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 09 apr 2005 15:49    Onderwerp: Ziek tijdens vakantie. Rechten en plichten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk in de detailhandel als verkoper. Vanaf maandag heb ik officieel twee weken vakantie.

De afgelopen dagen heb ik exceem op mijn voeten gekregen en daarbij ook blaren waardoor ik moeilijk kan lopen op sokken en geen schoenen aan kan omdat het dan dusdanig pijn gaat doen dat het niet leuk meer is.

Vandaag is dus wel een officiele werkdag en ik heb me vandaag ziek gemeld.

Nu belde mijn baas zojuist op met het voorstel om mij kassa te leren draaien i.p.v. verkopen zodat ik zittend werk heb en hij eventueel voor vervoer van mijn huis naar werk wil zorgen.

Mag hij dit van mij verlangen? M.a.w. moet ik hier aan meewerken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
BoeZ



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: za 09 apr 2005 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik denk dat de werkgever dit kan doen.

Bij ziekmelding ben je -als ik me goed herinner- niet verplicht om de reden van ziekte op te geven aan de werkgever. De reden van ziekte en andere medische informatie geef je normaal gesproken aan de ARBO arts die daarop de werkgever informeert. Blijkbaar heb je de informatie aangaande ziekte toch gegeven dus de werkgever is op de hoogte van de mogelijkheden die over zijn.

Als werknemer ben je verplicht gehoor te geven aan redelijke voorstellen van de werkgever; dit kan ook een verzoek tot andere werkzaamheden inhouden (Taxi Hoffman arrest, 7:611 BW).

Artikel 7:629 lid 3 sub c (alsmede artikel 7:660a sub c) noemt de plicht om passende arbeid te verrichten (passende arbeid is arbeid waartoe je geschikt bent op basis van je krachten en bekwaamheden). Indien je de passende arbeid niet wilt verrichten is de werkgever ook niet verplicht het loon uit te betalen.

Overigens gelden dagen dat je ziek bent tijdens je vakantie -behoudens uitzondering- niet als vakantiedagen (7:637 lid 2 BW)

Gezien bovenstaande kan de werkgever dus het verzoek aan je doen.
In hoeverre het nuttig is om dit voor 1 dag te doen is een ander verhaal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Queued








Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 09 apr 2005 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BoeZ schreef:
Ja, ik denk dat de werkgever dit kan doen.

Bij ziekmelding ben je -als ik me goed herinner- niet verplicht om de reden van ziekte op te geven aan de werkgever. De reden van ziekte en andere medische informatie geef je normaal gesproken aan de ARBO arts die daarop de werkgever informeert. Blijkbaar heb je de informatie aangaande ziekte toch gegeven dus de werkgever is op de hoogte van de mogelijkheden die over zijn.

Als werknemer ben je verplicht gehoor te geven aan redelijke voorstellen van de werkgever; dit kan ook een verzoek tot andere werkzaamheden inhouden (Taxi Hoffman arrest, 7:611 BW).

Artikel 7:629 lid 3 sub c (alsmede artikel 7:660a sub c) noemt de plicht om passende arbeid te verrichten (passende arbeid is arbeid waartoe je geschikt bent op basis van je krachten en bekwaamheden). Indien je de passende arbeid niet wilt verrichten is de werkgever ook niet verplicht het loon uit te betalen.

Overigens gelden dagen dat je ziek bent tijdens je vakantie -behoudens uitzondering- niet als vakantiedagen (7:637 lid 2 BW)

Gezien bovenstaande kan de werkgever dus het verzoek aan je doen.
In hoeverre het nuttig is om dit voor 1 dag te doen is een ander verhaal.


Geldt bovenstaande ook wanneer ik een doktersverklaring heb?

Mijn baas wilde mij maandag terug bellen om het één en ander te regelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
BoeZ



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: za 09 apr 2005 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, in principe wel.

Als je ziekte naar verwachting "slechts" een aantal dagen zal duren dan zal een doktersverklaring zeker wel gewicht in de schaal leggen (..bij een eventuele loonvordering)

Doorgaans zal de werkgever na een bepaalde periode van ziekte een ARBO arts inschakelen en deze zal dan aangeven in hoeverre je geschikt bent voor je eigen arbeid danwel passende arbeid.

Je bent bij ziekte simpelweg verplicht je te houden aan de redelijke voorschriften van de werkgever en een van de voorschriften zal zijn
om thuis aanwezig te zijn voor een bezoek van de ARBO arts.
Het niet opvolgen van deze voorschriften zal de werkgever het recht geven het loon in te houden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 09 apr 2005 19:35    Onderwerp: Re: Ziek tijdens vakantie. Rechten en plichten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Queued schreef:
Ik werk in de detailhandel als verkoper. Vanaf maandag heb ik officieel twee weken vakantie.

De afgelopen dagen heb ik exceem op mijn voeten gekregen en daarbij ook blaren waardoor ik moeilijk kan lopen op sokken en geen schoenen aan kan omdat het dan dusdanig pijn gaat doen dat het niet leuk meer is.

Vandaag is dus wel een officiele werkdag en ik heb me vandaag ziek gemeld.

Nu belde mijn baas zojuist op met het voorstel om mij kassa te leren draaien i.p.v. verkopen zodat ik zittend werk heb en hij eventueel voor vervoer van mijn huis naar werk wil zorgen.

Mag hij dit van mij verlangen? M.a.w. moet ik hier aan meewerken?

Wanneer je geen vakantie gepland zou hebben, is dat ook helemaal in de geest van de wet poortwachter; of jij het moreel verantwoord vind tijdens je ziekte vakantie op te nemen, die wettelijk niet van je vakantiedagen afgaat, moet je voor jezelf bepalen.

Ik heb ooit een werknemer gehad die één dag na aankomst in Indonesië zich ziek meldde en op die manier misbruik van de situatie maakte: lekker op vakantie, maar geen vrije dagen inleveren. Ik heb dat toen toch als redelijk onrechtvaardig ervaren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 09 apr 2005 22:21    Onderwerp: Re: Ziek tijdens vakantie. Rechten en plichten Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Ik heb ooit een werknemer gehad die één dag na aankomst in Indonesië zich ziek meldde en op die manier misbruik van de situatie maakte: lekker op vakantie, maar geen vrije dagen inleveren. Ik heb dat toen toch als redelijk onrechtvaardig ervaren.

Je gaat ervan uit dat hij de boel bedonderde?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Queued








Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 09 apr 2005 23:25    Onderwerp: Re: Ziek tijdens vakantie. Rechten en plichten Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:
Ik heb ooit een werknemer gehad die één dag na aankomst in Indonesië zich ziek meldde en op die manier misbruik van de situatie maakte: lekker op vakantie, maar geen vrije dagen inleveren. Ik heb dat toen toch als redelijk onrechtvaardig ervaren.

Je gaat ervan uit dat hij de boel bedonderde?


Laten we het niet hopen....

Ik heb dezelfde ongemakken met mijn voeten al eens eerder gehad. Dit was toen ik net begon bij deze baan. Sindsdien ben ik bij mijn weten nog nooit ziek geweest. Dit was zo'n dik een jaar geleden. Ik ben niet iemand die met een verkoudheid thuis gaat zitten snotteren... Als ik kan lopen kan ik ook werken. Het thuis gaan zitten met een verkoudheid zit 9 van de 10 keer tussen de oren.

Ik vind het beter om mijn voeten zoveel mogelijk rust te geven om zo de klacht sneller te verhelpen om ook zo meer van mijn vakantie te kunnen genieten. Dat heeft de vorige keer prima geholpen. Als ik weer enigsinds kan lopen en de blaren en korsten zijn verdwenen kan ik weer verder met mijn 'vakantie'...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 7:14    Onderwerp: Re: Ziek tijdens vakantie. Rechten en plichten Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:
Ik heb ooit een werknemer gehad die één dag na aankomst in Indonesië zich ziek meldde en op die manier misbruik van de situatie maakte: lekker op vakantie, maar geen vrije dagen inleveren. Ik heb dat toen toch als redelijk onrechtvaardig ervaren.

Je gaat ervan uit dat hij de boel bedonderde?

Dat mag je zelf beoordelen: op de laatste dag van de vakantie beter melden en kort daarna alleen nog maar verhalen over hoe geweldig de vakantie was...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 20:02    Onderwerp: Re: Ziek tijdens vakantie. Rechten en plichten Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
bona fides schreef:
StevenK schreef:
Ik heb ooit een werknemer gehad die één dag na aankomst in Indonesië zich ziek meldde en op die manier misbruik van de situatie maakte: lekker op vakantie, maar geen vrije dagen inleveren. Ik heb dat toen toch als redelijk onrechtvaardig ervaren.

Je gaat ervan uit dat hij de boel bedonderde?

Dat mag je zelf beoordelen: op de laatste dag van de vakantie beter melden en kort daarna alleen nog maar verhalen over hoe geweldig de vakantie was...

Die aanvullende informatie kleurt het een en ander wel wat meer in...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds