Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 15:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wilders / Fortuyn
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 1:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing Laughing dan ben je het duseen beetje met mij eens? Gosh....
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 1:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Laughing Laughing dan ben je het duseen beetje met mij eens? Gosh....
Shocked Dat kunnen we niet hebben nee... Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Razz
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 1:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Okidoki: In deze discussie heb ik het verschil tussen de juridische kant en de morele kant aangegeven. Inmiddels loopt er een nieuw topic waarin ik de juridische kant van die morele plicht heb aangevoerd, en daar mijn mening over heb gegeven! lees het maar eens, volgens mij ben je het heel erg oneens met mij daar Razz
Overigens had ik idd de opmerking serieus opgevat. Maar echt sarcasme zat er niet in de context waarbinnen je de zin had geplaatst, vandaar. Je geeft dus toe dat Fortyun en Wilders op veel vlakken van elkaar verschillen. Maar blijf je wel bij je standpunt dat Wilders evenveel politieke waarde heeft als Fortyun dat had? Wat betreft het hele jurist verhaal: zie de opmerking van Sovereign hierboven!
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@definitie Jurist: Natuurlijk is het zo dat zeker afgestuurde juristen niet graag zien dat een student recht in principe ook onder de definitie valt. Derhalve zal zeker een door juristen samengesteld woordenboek de definitie beperkter omschrijven waardoor niet afgestudeerde juristen buiten de boot vallen. De redactie van het juridische woordenboek (bestaande uit juristen) wordt ook geheel vrij gelaten in hun definitie. Dat zegt mijns inziens genoeg. Juristen moeten zich echter bezighouden met het recht, niet met het samenstellen van woordenboeken en al zeker niet wanneer men er dan eigen definities op gaat nahouden. Zoals gezegd verkrijgt men niet de titel “jurist”, ook niet door “meester in de rechten” te worden. De titel die men verkrijgt wanneer je op WO-niveau de studie rechten afrond is “mr.” oftewel meester en niet jurist! Iedere meester is in beginsel jurist maar niet iedere jurist is ook meester. Een afgestudeerde en praktiserende jurist onderscheid zich van andere juristen door zijn meestertitel voor zijn naam.

Een selectie uit het aanbod van verschillende gerenommeerde woordenboeken en encyclopedie wat betreft de definitie van jurist:

Wilkepedia: Een jurist is iemand die de studie Rechtsgeleerdheid heeft afgerond, of die nog bezig is met die studie. Er is een aantal typische "juristenberoepen" zoals:
* notaris
* advocaat
* rechter
* officier van justitie
* bedrijfsjurist

Van-Dale: jurist=deskundige op het gebied van de rechtsleer

Kramers (Nederlands woordenboek): jurist=rechtsgeleerde; student in de rechten.

Prisma (Nederlands woordenboek): jurist= rechtsgeleerde; student in de rechten.

Woordenboek BTL: jurist= rechtsgeleerde, wetweter

Engelse definitie: a person versed in the law, as a judge, lawyer, or student.

Speciaal voor Marcel een stuk tekst van de website van de HAN wat betreft de nieuwe HBO studie recht.

“U krijgt gelegenheid om huidige en afgestudeerde HBO-juristen te interesseren voor uw organisatie” Het gaat hier over de voordelen die een stage biedt voor organisaties om zo kennis te maken met zowel studeren als afgestudeerde juristen. Marcel, ook de HAN ziet jou als jurist.

@Topic: Of Wilders evenveel politieke waarde heeft, kan ik denk ik niet beoordelen. Ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld. Natuurlijk zou het voor Wilders mooi zijn als hij ook straks bij de volgende verkiezingen met zijn eigen partij opnieuw in de kamer komt. Feit is wel dat ook hij de politiek aardig weet wakker te houden en dat ook beter kan door zitting te blijven houden in de kamer. Wilders weet dus net zo goed als Fortuyn de massa te bespelen en in dat opzicht zijn ze mijns inziens goed vergelijkbaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okidoki schreef:
@definitie Jurist: Natuurlijk is het zo dat zeker afgestuurde juristen niet graag zien dat een student recht in principe ook onder de definitie valt.
Die redenering is evenzo omkeerbaar en derhalve niet veelzeggend. En als de meerderheid van de mrs. vindt dat een student niet onder de definitie zou vallen, dan is daarmee voor mij de kous af. Twisted Evil

Quote:
Juristen moeten zich echter bezighouden met het recht, niet met het samenstellen van woordenboeken en al zeker niet wanneer men er dan eigen definities op gaat nahouden.
Het juridisch woordenboek is anders een zeer bruikbare bron. Shocked

Quote:
Zoals gezegd verkrijgt men niet de titel “jurist”, ook niet door “meester in de rechten” te worden.
Dat is nu juist het probleem, er is geen afgesproken 'standaard' definitie waar iedereen zich aan houdt.

Quote:
Iedere meester is in beginsel jurist maar niet iedere jurist is ook meester.
Deze bewering injecteer je continu en is gebaseerd op louter je eigen mening, en een woordenboek of twee. Laughing

Mij is het meerdere malen overkomen dat na het sturen van een brief naar de griffie waar ik 'jurist' bij mijn naam had vermeld, dat er een schrijven terugkwam waar mr. voor mijn naam werd gezet. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Het juridisch woordenboek is anders een zeer bruikbare bron. Shocked
Ik impliceer ook niet dat het geen bruikbare bron is. De bron zegt mij wat betreft de definitie “jurist” weinig, daar de definitie is gemaakt door juristen. Ik ben meer voor een scheiding van machten Laughing (zie ook aanvulling 2)

Sovereign schreef:
Dat is nu juist het probleem, er is geen afgesproken 'standaard' definitie waar iedereen zich aan houdt.
Klopt als een bus, niet iedereen houdt zich aan de standaarddefinitie. Laughing

Sovereign schreef:
Mij is het meerdere malen overkomen dat na het sturen van een brief naar de griffie waar ik 'jurist' bij mijn naam had vermeld, dat er een schrijven terugkwam waar mr. voor mijn naam werd gezet. Wink
Is mij ook wel eens overkomen. Dat komt voor uit het feit dat er mensen zijn die denken dat een jurist per definitie afgestudeerd is en niet kijken of de persoon in kwestie zelf ook de titel gebruikt. Dat is dus gewoon slordigheid en niet verder kijken dan je neus lang is. Dat zegt echter niets over de uitleg van het begrip jurist. Ik heb zelf echter ook genoeg brieven van deurwaarders als advocaten ontvangen waarbij dit absoluut niet gebeurde. Zij zagen wel degelijk het verschil.

Aanvulling: Sovereign, ben jij overigens al afgestudeerd? Als je dat wel bent, dan kan ik me voorstellen dat mensen je aanschrijven met de titel "mr."en dan is dat ook niet zo gek. Als je dat niet bent, waarom vermeld je dan jurist bij je naam als dat volgens jou niet op jezelf van toepassing is daar je nog niet afgestudeerd bent?

Aanvulling 2:
Sovereign schreef:
Volgens het http://www.juridischwoordenboek.nl/
jurist
(advocatuur) rechtsgeleerde persoon die de titel van 'meester' (mr.) draagt.

Als je goed kijkt, dan maakt het juridisch woordenboek een onderscheid tussen de verschillende juristen. Jij gaf dus de definitie van een jurist in de advocatuur (dit staat er ook tussen haakjes voor) en die heeft per definitie de titel "mr". Dit klopt mijns inziens ook. Dit zegt dus niets over het algemene begrip jurist, maar iets over het begrip jurist toegespitst op die werkzaam in de advocatuur. Zo staat er bij bedrijfsjurist niet de vermelding dat deze jurist de titel "mr." draagt, hoewel het woordenboek wel aangeeft dat het om een jurist gaat. Wat dat betreft gaat dat punt van je niet op. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmmm ik hou het hierop: Om verwarring onder het ''gewone volk'' te voorkomen blijf ik mezelf gewoon Jurist In Opleiding noemen. Maar ik ben het echt met sovereign eens... ai ai wat een ellende Shocked
Maar zullen we de discussie over terminologie staken? dat dwaalt zover van het topic af!
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hm... maar tegenwoordig (in het ba-ma systeem) krijg je toch de titel LLM? Of ben ik nou in de war...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: za 20 nov 2004 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor mij begint een ding gewoon steeds duidelijker te worden, gezien Wilders en Fortuyn en hun aanhang: 10 a 15% van de Nederlanders is racist of in ieder geval xenofoob. Want dat is eigenlijk de enige echte grote gemene deler van deze twee heren. Eigenlijk niet verbazingswekkend gezien ons verleden, en dan met name de tweede wereldoorlog en de schaamteloze wijze waarop vele landgenoten joden aangaven bij de Duitsers voor eigen gewin.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: za 20 nov 2004 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm volgens mij is dat gewoon menseigen hoor, en heeft het niet eens zoveel met Nederland te maken. Er zijn trouwens ook een hoop verzetsstrijders geweest die hun eigen leven waagden voor dat van oa vervolgde joden. Overigens zijn de opvattingen over dit punt ( denk aan generaal pardon!) van Wilders en Fortuyn wel degelijk verschillend hoor!
Alleen ziet de massa dat niet zo denk ik.
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2004 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de "massa" dat niet ziet blijkt wel uit het volgende artikel. Wilders en Fortuyn/LPF zijn blijkbaar toch vergelijkbaar op sommige punten. Laughing
Off topic: Nog één opmerking dan. Ik ben het ook eens met de definitie die Sovereign geeft hoor. Als aankomend advocaat lijkt me dat wel zo juist. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2004 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okidoki schreef:
Aanhangers van Fortuyn, LPF en Wilders zijn kudde dieren, waarbij Wilders het dichts bij de personificatie van een schaap komt. Met dank aan zijn haarstylist. Dat onze maatschappij vandaag de dag weer eens een trap onder zijn luie kont krijgt om weer eens een stuip van zelfreflexie teweeg te brengen, geeft sommige mensen altijd de ruimte om zieltjes te winnen onder de 'ik blijf liever op de bank zitten' aanhangers. Gelukkig (het volgende niet letterlijk bedoeld) kennen dit soort uitspatting vaak een vroege dood.


Ik ben het helemaal met je eens!! En dat van Wilders als schaap Laughing Laughing Laughing
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2004 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr. crowley schreef:
Voor mij begint een ding gewoon steeds duidelijker te worden, gezien Wilders en Fortuyn en hun aanhang: 10 a 15% van de Nederlanders is racist of in ieder geval xenofoob. Want dat is eigenlijk de enige echte grote gemene deler van deze twee heren. Eigenlijk niet verbazingswekkend gezien ons verleden, en dan met name de tweede wereldoorlog en de schaamteloze wijze waarop vele landgenoten joden aangaven bij de Duitsers voor eigen gewin.


Zo nu heb ik eindelijk de gehele discussie gelezen... pffff en dat is wat hoor!!

Het is toch al langer duidelijk dat er een hoop rascisten rondlopen in Nederland. Best angstaanjagend eigenlijk. Moeten die rascisten vooral zelf een buitenhuisje in Spanje gaan kopen Laughing. Wilders en Fortuyn speelden en spelen hier gewoon erg goed op in. Maar om nu te zeggen dat ik dat geraaskal serieus ga nemen? Nee. Eerder zet ik ze juist op een zijspoor omdat ze de massa zo willen bespelen. Misschien ben ik zo goed dat ik dat snel door heb, maar ik neem aan dat niet de gehele massa zich laat meeslepen door de grote mond van 1 zo'n schaapie (om in de woorden van Okidoki verder te gaan Cool Laughing ). Ik zet me er eerder tegen af (misschien is dat ook niet goed) dan dat ik er in meega, juist omdat ik niet zo'n schaap in de kudde wil zijn en liever even achterover ga zitten en nadenk over wat die schaapies dan wel niet echt te zeggen hebben. Voor nu hou ik het erbij dat Wilders maar gewoon z'n mond een keertje dicht moet houden, want er komt niet veel meer dan onzin uit.

Oh ik ben trouwens absoluut niet rechts, eerder links van het midden en heb echt een bloedhekel aan rascisme, vandaar dat ik Fortuyn en Wilders sowieso al geen lieverdjes vond en vind.
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denise schreef:

Oh ik ben trouwens absoluut niet rechts, eerder links van het midden en heb echt een bloedhekel aan rascisme, vandaar dat ik Fortuyn en Wilders sowieso al geen lieverdjes vond en vind.


Heu, ik zit flink rechts van het midden, maar dat maakt me nog geen racist hoor! Volgens mij zit er ook nog een kloof tussen de echte 'racisten', en de vele mensen die de groep allochtonen die rotzooi trappen in hun land zat zijn! Sterker, onder de laatste catagorie vallen ook veel allochtonen volgens mij. Als je je niet thuis voelt in een maatschappij, ga ik me toch afvragen: Wat doen je dan hier?! Maak het jezelf niet zo moeilijk, en ga mee met de Nederlandse normen en waarden! Als dat rechts is, dan ben ik maar rechts. Daarmee geef ik ook nog maar eens aan war de verschillen zitten tussen Wilders en Fortuyn Fortuyn gaf aan wat er allemaal mis zat in het integratiebeleid (helaas heb ik weinig echte oplossingen gehoord van hem...). Wilders verspreidt haat.
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds