|
Auteur |
Bericht |
ricktimmer
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 16:57 Onderwerp: Waarschuwen spooknota postbode; mondeling en middels sticker |
|
|
Hier is ie dan, de beroemdste postbode van Nederland
Maar het is hier een juridisch forum, dus ik heb een vraag voor juristen
Jullie kennen neem ik aan het hele verhaal
http://www.ad.nl/economie/2847295/Ontslagen_postbode_kan_overal_aan_slag.html
http://www.opgelichtopinternet.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1228753552/65
Nu mijn vraag, en die is wel belangrijk...
Sandd stelt zich op het standpunt dat ik het briefgeheim zou hebben geschonden, omdat ik waarschuwing stickers op die foute facturen heb geplakt. Wij [mijn advocaat] bestreiden dat, ik heb de poststukken niet geopend, deze waren aan de buitenzijde als zodanig te herkennen.
Even voor de duidelijkheid
Mijn geval staat op zichzelf. Het is normaal NIET de bedoeling dat een postbezorger zich met de inhoud van poststukken gaan bemoeien. Slechts in het uiterste geval mag daarvan [naar mijn mening in deze zaak dus wel] worden afgeweken.
Graag snel een antwoord |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 17:51 Onderwerp: |
|
|
Het briefgeheim ziet, voorzover ik weet, op post openen en/of het lezen van poststukken. Is de vraag, of het kijken naar de gegevens van de afzender (waar het hier neem ik aan om gaat) voldoende is om invulling te geven aan "lezen". |
|
|
|
 |
ricktimmer
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 17:54 Onderwerp: |
|
|
Als ik het adres niet zou lezen b.v. hoe kan ik hem dan bezorgen?
Bovendien moet ik van het postbedrijf zelf er soms WEL een sticker van HUN op plakken, en invullen. [reden van niet bezorgen b.v. brievenbus vol, straat en nummer komen niet overeen etc.] Kenelijk mag ik er wel een sticker van het postbedrijf op plakken, maar geen andere stickers. Verwarrend hoor. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 18:00 Onderwerp: |
|
|
ricktimmer schreef: | Kenelijk mag ik er wel een sticker van het postbedrijf op plakken, maar geen andere stickers. Verwarrend hoor. |
Nou ja, daar zit wel een soort van logica achter.
Ik zou het bijvoorbeeld persoonlijk niet op prijs stellen als de postbode mijn poststukken zou "opleuken" met stickers. Daarentegen is het wel prettig om te weten waarom poststukken retour komen (bijv. "vertrokken", "geweigerd", "geen postbus" etc.) |
|
|
|
 |
ricktimmer
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 18:04 Onderwerp: |
|
|
Nee, maar dat begrijp ik. Daarom zeg ik ook
Quote: | Mijn geval staat op zichzelf. Het is normaal NIET de bedoeling dat een postbezorger zich met de inhoud van poststukken gaan bemoeien. Slechts in het uiterste geval mag daarvan [naar mijn mening in deze zaak dus wel] worden afgeweken. |
Het was mij bekent dat het hier om en grootschalige fraude ging. 1.4 miljoen brieven 400.000.000 euro opbrengst. Er waren waarschuwingen uitgegaan van de Stichting Acquisitiefraude, en de echte KvK
Ik kwam daarmee dus in een ethisch dilemma te zitten, breng ik ze rond of niet. Ik moest ze van de opdrachtgever bezorgen. Toen heb ik het op die wijze gedaan, met een waarschuwing erbij. |
|
|
|
 |
ricktimmer
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 18:08 Onderwerp: |
|
|
Stel...
Baas! Deze brief geeft licht, en er komt wit poeder uit. Niet lullen, gewoon bezorgen, en daarna handen wassen! Ja meneer!
Zelfde voor tikkende pakketjes. Dus de terroristen moeten bij dit postbedrijf zijn? Daar is je poederbrief echt veilig? |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 18:16 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat dit onder briefgeheim valt, want inderdaad heb je niet de brieven geopend. Maar ik denk dat het niet eens uitmaakt, je staat niet terecht voor de strafrechter! Het gaat er in deze zaak om of je ontslag al dan niet kennelijk onredelijk is geweest.
Je hoeft niet in strijd te handelen met de wet om ontslagen te worden. Ontslag kan ook redelijk zijn als je in strijd handelt met de regels van je werkgever.
Ik denk dat je nog vrij veel kans maakt bij de burgerlijke rechter. Ik denk niet dat je stickers en waarschuwingen (en je melding dat je het weer zal doen) voldoende aanleiding mogen zijn voor ontslag op staande voet. Misschien als je had geweigerd de post te bezorgen... dan zou het denk ik een ander verhaal zijn. |
|
|
|
 |
ricktimmer
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 18:50 Onderwerp: |
|
|
Oja, dat vergeet ik nog even te vermelden. Alle 'postverspreiders' die voor dit bedrijf werken, doen dit op z.g. Overeenkomst van Opdracht basis. Freelance dus. Mij is trouwens ook nooit gewezen op de postwet/briefgeheim Ik heb begrepen dat medewerkers van TNT vroeger een eed moesten afleggen. Ik had zelf tot aan dit geval, nog nooit gehoord van het briefgeheim of de postwet. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 18:56 Onderwerp: |
|
|
Je moet je niet concentreren op de vraag "Valt het onder briefgeheim of niet", daar kunnen wij toch geen eenduidig antwoord op geven, dat doet de rechter wel. In plaats daarvan: concentreer je op de stelling "Mijn ontslag was kennelijk onredelijk". Daar argumenten voor verzinnen, lijkt me een stuk nuttiger. |
|
|
|
 |
ricktimmer
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 19:03 Onderwerp: |
|
|
Er vind a.s. vrijdag een gesprek plaats tussen ons en de directie van het postbedrijf, om de zaak te schikken. Maar ik wil wel eerherstel. Stel men blijft op het standpunt staan dat ik brieven zou hebben beschadigt.
Grondwet
Artikel 13
1
Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in gevallen bij de wet bepaalt, op last van rechter.
Wetboek van Strafrecht
Artikel 201
Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgt of in postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van derde categorie.
[Het is trouwens ook zo dat bijvoorbeeld iemand die bij TNT werkt, vanwege zwaar religieuze redenen, kan aangeven dat hij/zij de PABO gids niet hoeft rond te brengen] |
|
|
|
 |
ricktimmer
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 19:09 Onderwerp: |
|
|
Quote: | "Mijn ontslag was kennelijk onredelijk". Daar argumenten voor verzinnen, lijkt me een stuk nuttiger. |
Maar ik snap je redenatie.
Wel is het zo dat ik niet meer terug ga naar dit bedrijf. |
|
|
|
 |
Chantalle
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 19:29 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken om eerherstel. Je verhaal is zo bekend, dat iedereen al weet (of vindt) dat jij het briefgeheim niet hebt geschonden. En iedereen lijkt het ook eens te zijn met wat je hebt gedaan, dus ik zie het probleem verder niet (afgezien van een WW probleem)  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 19:42 Onderwerp: |
|
|
Ja juist lollig om deze beroemde postbode op RF te treffen! Ik hoorde deze week je verhaal op de radio en heb met de mond open zitten luisteren, juist omdat ik overdag een paar van die nepfacturen op het bureau had gehad (maar gelukkig net daarvoor het waarschuwingsmailtje van de KvK had gehad) en ze zijn inderdaad bedriegelijk echt.
Tip: wees op internet niet té openhartig over wat je advocaat zegt.
En tref maar een mooie schikking (hoewel ik het wel heel interessant zou vinden wanneer de rechter uitspraak over deze kwestie zou doen) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
de Webmeester Webmeester
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 19:50 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de titel van dit onderwerp verbeterd. Je bent een held. _________________ Meedoen | Nettiquette | Colofon |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 19:52 Onderwerp: |
|
|
ricktimmer schreef: | Oja, dat vergeet ik nog even te vermelden. Alle 'postverspreiders' die voor dit bedrijf werken, doen dit op z.g. Overeenkomst van Opdracht basis. Freelance dus. |
Dan ben je dus niet ontslagen, want er was geen arbeidsovereenkomst. Het postbedrijf heeft er blijkbaar voor gekozen om voortaan iemand anders de opdracht te gunnen. Daar is in principe geen reden voor nodig. Het is anders als de overeenkomst van opdracht juridisch gezien toch een arbeidsovereenkomst is.
Maar nu ik de draad nog eens doorlees krijg ik de indruk dat het je ook niet gaat om het "ontslag" zelf, maar puur om de vraag of je fout hebt gehandeld.
tikSimone schreef: | Tip: wees op internet niet té openhartig over wat je advocaat zegt. |
Tenzij de advocaat de kansen niet hoog inschat, zie ik niet echt een reden om er geheim over te doen. Bij een juridische strijd gaat het er niet om om de wederpartij op het laatste moment te overvallen met nieuwe argumenten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|