Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 28 mei 2024 22:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vroegsporing - Verkennend onderzoek - Aanwijzingen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 16:55    Onderwerp: Vroegsporing - Verkennend onderzoek - Aanwijzingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Het Nederlandse strafprocesrecht van mr. G.J.M. Corstens schrijft hij op pagina 251 (vierde druk, 2002) dat;

... verkennend onderzoek vindt plaats naar aanleiding van aanwijzingen dat binnen verzamelingen van personenn misdrijven van een bepaald kaliber worden beraamd of gepleegd zonder dat sprake is van een redelijk vermoeden dat binnen georganiseerd verband dergelijke misdrijven worden beraamd of gepleegd...
... vroegsporing ziet op alle onderzoek naar aanleiding van een redelijk vermoeden (dus meer dan een aanwijzing) dat in georganiseerd verband misdrijven van het hiervoor bedoelde kaliber worden beraamd of gepleegd zonder dat er sprake is van een verdenking van een dergelijk gepleegd concreet delict.

Wat is het concrete verschil tussen een verkennend onderzoek en vroegsporing? (behalve dat een redelijk vermoeden bij het tweede vereist is)
Waar ligt de grens tussen een verkennend onderzoek op grond van een aanwijzing en een onderzoek wat "zo maar" begonnen is?

In de praktijk is toch moeilijk toetsbaar wat een aanwijzing inhoudt, of vergis ik me?
Als dit namelijk niet goed te concretiseren is, kan er dus vrijwel altijd een verkennend onderzoek ingesteld worden wat achteraf vrijwel ontoetsbaar is.

Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen aangezien ik deze stof geacht wordt morgen te kennen bij mijn tentamen Strafprocesrecht. Confused
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op zo 22 mei 2005 20:15, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk met je mee, het boek heb ik niet in bezit maar waag een poging.

Het lijkt me dat dit betrekking heeft tot titel V wvsv (bijzondere bevoegdheden tot opsporing voor het onderzoek naar het beramen of plegen van ernstige misdrijven in georganiseerd verband).

Nu jij aangeeft dat bij het een wel sprake is van een redelijk vermoeden en bij de andere kwestie niet, lijkt mij dit zeer bepalend voor het inzetten van bepaalde dwangmiddelen (naast het moeten voldoen aan de overige voorwaarden) en daardoor ook toetsbaar voor de rechter (sprake van redelijk vermoeden of niet).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Abraxes, dat gedeelte zal inderdaad toetsbaar zijn.
Blijft de tweede vraag open staan:
Waar ligt de grens tussen een verkennend onderzoek op grond van een aanwijzing en een onderzoek wat "zo maar" begonnen is?

Want er is geen sprake van redelijk vermoeden, dus justitie zal stellen dat zij "aanwijzingen" had.
En wat "aanwijzingen" zijn is niet nader geconcretiseerd (in de wet), waardoor achteraf het handelen van justitie vrijwel ontoetsbaar wordt.
Of lees ik de bovenstaande tekst nou helemaal verkeerd?
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is heel veel niet geconcretiseerd, dus zo erg is dat niet? Justitie zal wel moeten vertellen wat die aanwijzingen inhielden. De bevoegdheden moeten wel volgens de regels worden uitgeoefend, daar zit 'm denk ik vooral de rechtsbescherming in.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verkennend onderzoek betreft fenomenenonderzoek: het is echt specifiek bedoeld om sectoren te onderzoek. Volgens de memorie van toelichting:

Quote:
De officier van justitie kan dit onderzoek slechts bevelen als uit feiten en omstandigheden aanwijzingen voortvloeien dat binnen verzamelingen van personen ernstige misdrijven worden beraamd of gepleegd. Deze feiten en omstandigheden kunnen blijken uit gegevens over gepleegde misdrijven binnen de sector in samenhang met bijvoorbeeld informatie over nog te plegen misdrijven. De misdrijven kunnen worden beraamd of gepleegd door personen die deel uitmaken van de groep, in welk geval er sprake zal zijn van een vervlechting van criminele en legale activiteiten. Ook is het mogelijk dat de misdrijven worden gepleegd of beraamd door personen van buiten de sector, bijvoorbeeld indien op grote schaal drugsgelden worden geïnvesteerd in onroerend goed.


(Ook ik ben Strafprocesrecht aan het leren. Denk overigens dat het verder niet zo van belang zal zijn.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds