Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 04 mei 2024 3:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag schoolopdracht
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
replayyy



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): Ava
Studieomgeving (MA): Ava
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 12:27    Onderwerp: Vraag schoolopdracht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik ben bezig met een schoolopdracht en ik kom er niet uit! Ik wil vragen of iemand mij even een duwtje in de rug kan geven.

Dit is de casus:

Wij moeten voor bedrijf X een fiscale winst berekenen, er zijn wat gegevens beschikbaar over het afschrijven en verkopen van de auto's in deze onderneming.

Auto
Aanschafwaarde: €20.000 1-12-2009
Afschrijving 1 maand : €500
afschrijving 2010 30%: €6000
Boekwaarde 2010 €13500
investering laadbak voor auto: €8000 1-1-2011
Boekwaarde 2011 €21500
Afschrijving 2011 €1050 (1.5mnden 2.5% over €28000
Boekwaarde 2011 €20450 ( verkoop)
Opbrengst verkoop €1450
Boekverlies €19000

Nu heb ik berekend dat er teveel op deze bedrijfsauto is afgeschreven( boven 20%) Mag ik nu gewoon een afschrijvingspercentage pakken van 20% over de jaren 2009,2010,2011 en het teveel afgeschreven bedrag bij de winst optellen? Of kan ik er vanuit gaan dat deze correctie alle voorgaande jaren al heeft plaatsgevonden? Zo ja, hoe moet ik die correctie in de vermogensvergelijking doorvoeren?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat de afschrijving over 2011 is berekend als 1,5 maanden * 30% * 28.000?

In beginsel kun je niet een onjuistheid in het ene jaar in het andere jaar corrigeren. Zeker niet als door middel van navordering herstel kan plaatsvinden. Uitzondering daarop is toepassing van de foutenleer, maar dat is onnodig (zo niet onmogelijk), nu de fout door de verkoop in 2011 toch al wordt hersteld - door de eerdere, te hoge afschrijving ontstaat immers bij verkoop een hogere boekwinst.

Uit de gegevens volgt niet of de genoemde afschrijvingen de commerciele afschrijvingen zijn, of dat inderdaad een te hoge, fiscale afschrijving is genomen. In het eerste geval is de fiscale boekwaarde immers hoger dan de commerciele boekwaarde, en valt de fiscale winst in 2011 dus lager (althans, het verlies groter) uit.

De fiscale winstberekening vindt plaats door middel van vermogensvergelijking. Zonder het aanbrengen van enige correcties zou dat in dit geval 1450 -/- 21500 = -/-20050 zijn. Heeft er wel een correctie plaatsgevonden, dan wordt het beginvermogen groter. De totale afschrijving in 2009 en 2010 van 6500 (30%) had 4333 (20%) mogen zijn, het verschil van 2167 verhoogt het fiscale beginvermogen naar 23666, zodat het resultaat -/-22217 wordt. De afschrijving in 2011 beïnvloedt het eindvermogen door de verkoop niet.

Herinvesteringsreserve is in verband met het boekverlies niet van toepassing.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
replayyy



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): Ava
Studieomgeving (MA): Ava
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Ik neem aan dat de afschrijving over 2011 is berekend als 1,5 maanden * 30% * 28.000?

In beginsel kun je niet een onjuistheid in het ene jaar in het andere jaar corrigeren. Zeker niet als door middel van navordering herstel kan plaatsvinden. Uitzondering daarop is toepassing van de foutenleer, maar dat is onnodig (zo niet onmogelijk), nu de fout door de verkoop in 2011 toch al wordt hersteld - door de eerdere, te hoge afschrijving ontstaat immers bij verkoop een hogere boekwinst.

Uit de gegevens volgt niet of de genoemde afschrijvingen de commerciele afschrijvingen zijn, of dat inderdaad een te hoge, fiscale afschrijving is genomen. In het eerste geval is de fiscale boekwaarde immers hoger dan de commerciele boekwaarde, en valt de fiscale winst in 2011 dus lager (althans, het verlies groter) uit.

De fiscale winstberekening vindt plaats door middel van vermogensvergelijking. Zonder het aanbrengen van enige correcties zou dat in dit geval 1450 -/- 21500 = -/-20050 zijn. Heeft er wel een correctie plaatsgevonden, dan wordt het beginvermogen groter. De totale afschrijving in 2009 en 2010 van 6500 (30%) had 4333 (20%) mogen zijn, het verschil van 2167 verhoogt het fiscale beginvermogen naar 23666, zodat het resultaat -/-22217 wordt. De afschrijving in 2011 beïnvloedt het eindvermogen door de verkoop niet.

Herinvesteringsreserve is in verband met het boekverlies niet van toepassing.


Bedankt voor uw reactie!

De afschrijvings methodiek is de commerciele. De 2.5% per 1.5 maand geeft 20% afschrijving per jaar
Met andere woorden, er is voor het boekjaar van 2011 geen correctie nodig, en mag gewoon het ''commerciele'' boekverlies meegenomen worden in de fiscale winstberekening?

Andere vraagje nog: De investering van €8000 die gedaan is in 2011 mag die meegenomen worden met de berekening voor de investeringsaftrek?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

replayyy schreef:
De 2.5% per 1.5 maand geeft 20% afschrijving per jaar

Dat mag je dan nog even opnieuw uitrekenen. Maar nogmaals, door de verkoop in 2011 heeft dat geen invloed op het resultaat.

Of de investeringsaftrek van toepassing is, is afhankelijk van het voertuig. Personenauto's die niet voor beroepsvervoer worden gebruikt, zijn daarvan uitgesloten, tenzij het om zuinige auto's gaat. Mocht de investeringsaftrek wel van toepassing zijn, vergeet dan niet na te gaan of de desinvesteringsbijtelling van toepassing is bij de verkoop.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
replayyy



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): Ava
Studieomgeving (MA): Ava
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
replayyy schreef:
De 2.5% per 1.5 maand geeft 20% afschrijving per jaar

Dat mag je dan nog even opnieuw uitrekenen.

Haha ik denk dat het tijd word om mijn wiskunde is wat op te poetsen.

Het betreft inderdaad personenauto's, dus die kunnen we ook wegstrepen.

Heel erg bedankt voor de hulp heb ik zeker wat aan gehad!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds