Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 13:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uitspraak HR in zaak van bekennende verdachte
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2004 16:27    Onderwerp: Uitspraak HR in zaak van bekennende verdachte Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Hoge Raad heeft uitspraak gedaan in een strafzaak, waarin de verdachte door de rechtbank en vervolgens door het gerechtshof te ‘s- Gravenhage is vrijgesproken van verkrachting van en moord of doodslag op een jonge vrouw.
Het hof heeft geoordeeld dat de betrokkenheid van de verdachte bij de dood van de vrouw uitsluitend zou kunnen volgen uit zijn eigen verklaringen. Maar het Hof heeft ook geoordeeld dat die verklaringen niet vallen te rijmen met de gegevens in het rapport van de patholoog, noch met het biologisch sporen- / DNA- onderzoek.
De Hoge Raad verwerpt het cassatieberoep en bekrachtigt de uitspraak van het hof.

Het desbetreffende arrest
Bron: www.rechtspraak.nl
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2004 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja , wat wil je hiermee zeggen....?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2004 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb er even doorheen gescand, ben meestal niet zo goed hierin.
Maar ik vind het wel raar! Ik kan begrijpen dat ze meer bewijs willen dan alleen een bekentenis, maar of ze nou is doodgeslagen of gewurgd...
Wel een heel luguber verhaal trouwens Crying or Very sad
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2004 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva ik plaatste dit bericht voornamelijk voor de eerstejaars UvT'ers aangezien een grote groep van hen een paper heeft moeten schrijven ovr een soortgelijke situatie.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2004 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh jah? dat heb ik dan zeker weer gemist.... Confused Laughing
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 11 mei 2004 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Kafka, oh dat wist ik niet want dat had je er niet bij gezet!

Ik vind het iniedergeval geen vreemde uitspraak aangezien de betreffende bekenende verdachte moord/doodslag en verkrachting ten laste was gelegd en uit de aanwezige bewijsmiddelen zijn schuld niet bewezen kan worden. Hij heeft wel bekend een steen naar het hoofd van de vrouw te hebben gegooid maar zij is om het leven gekomen door een soort wurging en dus niet door het hoofdletsel, dus ja geen voltooing van het ten laste gelegde lijkt me..... misschien weer een ( wel zo bekende) misser van het OM.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 11 mei 2004 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hierbij het wetsvoorstel waarover wij een paper moesten schrijven;
Dan begrijp je misschien waarom ik dit arrest aangehaald heb.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 11 mei 2004 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ik vind het iniedergeval geen vreemde uitspraak aangezien de betreffende bekenende verdachte moord/doodslag en verkrachting ten laste was gelegd en uit de aanwezige bewijsmiddelen zijn schuld niet bewezen kan worden. Hij heeft wel bekend een steen naar het hoofd van de vrouw te hebben gegooid maar zij is om het leven gekomen door een soort wurging en dus niet door het hoofdletsel, dus ja geen voltooing van het ten laste gelegde lijkt me..... misschien weer een ( wel zo bekende) misser van het OM.


Tsja als de verdachte bekent dat hij een steen naar het slachtoffer heeft gegooid betekent dat nog niet dat hij bekent haar te hebben vermoord.
Hoewel het er hier alle schijn van heeft dat hij dat wel heeft gedaan, moet dat toch wettig en overtuigend bewezen worden.
Ik weet niet of dit onder de categorie 'misser van het OM' valt. Het kan best zijn dat het bewijsmateriaal dat ze konden vergaren gewoon niet toereikend was. Dat de verdachte bekent de steen te hebben gegooid is dan bijzaak.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2004 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Kafka: Na het lezen van het wetsvoorstel begrijp ik wat je bedoelt ja! Ik ben het overigens totaal niet eens dat voorstel.

@Michele: Wat ik bedoel met misser van het OM is dat ze eerst even beter naar de doodsoorzaak hadden moeten kijken, volgens de pataloog is dat verstikking geweest en niet het hoofdletsel. Verder bleek uit DNA/sporenonderzoek dat het DNA van het sperma niet van de bekennende verdachte was en de aangetroffen sporen bij het delict hetzelfde waren als die van het DNA van het sperma , er was dus geen enkel celmateriaal van de verdachte gevonden bij het plaats delict.... Dat weet het OM toch ook!!
Verder is de verdachte zwakbegaafd en lijdt aan schizofrenie... en dat van die steen was ook nog eens geen specifieke daderinformatie ( had al overal in de krant gestaan). Het Hof ontkent overigens niet dat hij een baksteen gegooid zou hebben naar het hoofd maar daarmee kom je dus in dit geval niet uit op doodslag/moord, dus hadden ze deze persoon bijvoorbeeld alleen zware mishandeling te laste moeten leggen en op zoek moeten gaan naar de "andere" dader, dit doet mij gewoon denken aan weer zo'n typisch geval van tunnelvisie(??) door het OM. Als ze eenmaal iets hebben kijken ze niet meer verder......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2004 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Eva: ok Smile ik begrijp wat je bedoelt
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
skylla



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 13 mei 2004 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is natuurlijk een open deur om te zeggen dat de rechter overtuigd dient te worden door het wettige bewijs. Maar zo is het natuurlijk wel (dat is vaker zo bij open deuren). In het algemeen zal een rechter van de belastende feiten minimaal twee bewijzen willen hebben, tenzij een enkel bewijs afkomstig is van een opsporingsambtenaar.
Daarvan uitgaande kun je stellen dat een verdachte nooit enkel op basis van zijn eigen verklaring veroordeeld kan worden.
_________________
In the end you´ll be eaten!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds