Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 12:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Twijfels over overstap
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Law1



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 18:02    Onderwerp: Twijfels over overstap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit momenteel in mijn eerste jaar van het hbo. Rechten gaat mij zeer goed en gemakkelijk af. Het enige wat me echt niet ligt zijn de projecten! Ik zou graag de overstap willen maken naar de uni Erasumus of Leiden (wel rechten gewoon), maar krijg vaak te horen dat hbo'ers het niet redden op de uni! Ik haal met gemak hoge cijfers op het hbo, laagste cijfer is 7 en hoogste een 9. En dit haal ik met 2 dagen van te voren leren... Ik ben echt erg onzeker over de overstap.. Ben bang dat ik het op de uni toch niet aankan en terugval.

Heeft iemand al ervaring met zo een overstap??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gracia_93



Leeftijd: 30
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit zelf ook in het eerste jaar op het HBO en zodra ik mijn P heb, ben ik daar weg! Ik heb ook vaak genoeg gehoord dat de overstag te groot zou zijn etc.. Nu heb ikzelf nog geen ervaring met de overstap, maar als ik toch een tip mag geven, dan zou ik er niet zo over twijfelen. Je zegt zelf dat het je nu makkelijke afgaat. Het enige 'nadeel' zou kunnen zijn, is dat je minder hoge cijfers haalt.

Het is ook niet onbelangrijk om in acht te nemen dat Rechten op de uni -wellicht- een loting studie wordt. Als je nu de kans hebt om naar de uni te gaan, dan zou ik die nemen. Sowieso..terug naar het hbo is nog altijd mogelijk. Ik zou het gewoon doen! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de overstap wel gemaakt (zie ook eerdere berichten in andere topics voor meer info en ervaringen) en ik ken meer HBO-ers die de overstap ook hebben gemaakt. Dat de overstap te groot zou zijn heb ik toen ook vaak gehoord en hoor ik nog steeds van mensen die erover twijfelen, maar dat is echt zo'n onzin. Het is gewoon per persoon verschillend. Het is in ieder geval een groot 'vooroordeel' dat HBO'ers het niet zouden kunnen en van dat soort praatjes moet je je echt niets aantrekken! Het blijft natuurlijk altijd een risico of het iets voor je is en of je het niveau aan kan, maar ik zou het altijd proberen, anders krijg je er later spijt van.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LegallyBlonde



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het heel persoonlijk is. De één kan de overstap gemakkelijk aan, en de ander heeft er problemen mee.

Ik kom zelf van het HBO af en studeer nu ook aan de universiteit. Ik heb de overstap als een hele opluchting ervaren. Ik heb nu veel meer het gevoel dat ik uitgedaagd wordt.

Veel succes met je keuze!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon doen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 0:54    Onderwerp: Re: Twijfels over overstap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Law1 schreef:
Het enige wat me echt niet ligt zijn de projecten!

Dat komt goed uit, want op de universiteit heb je die niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Law1



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties! Hebben jullie misschien nog tips over een uni?

Ik dacht zelf aan:

- Erasmus universiteit in R'dam
- Universiteit Leiden

Enige ervaring met de opleiding Rechten met bovenstaande scholen? Smile ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kopmuntkip



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 8


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

geen van beide. Kan je beter naar tilburg of naar utrecht gaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leer Ling



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 185


BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen van beide? Want??
Leiden is toch een van de "betere".

Verder kan de overstap best groot zijn. Ik vond dat bij mij in ieder geval wel zo. En ik dacht dat ik niet de minste hbo heb af gerond.

Goed voorbereiden van colleges en op tijd beginnen is wel velangrijk. En laat je niet misleiden door die simpele gasten die "nooit wat doen, twee dagen voor het tentamen het boek eens doorbladeten", en toch een 8 scoren. Sommige popujopies vinden het cool ofzo om zich zo te profileren.

Succes!

Nb: Radboud zou mijn keuze zijn. Wink prima uni, fijne manier van leren, goede colleges en een leuke stad.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leer Ling



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 185


BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 10:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

. Dubbel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik studeer in Leiden en zou het erg aanraden.
Het eerste jaar is wel vrij schools, maar ik denk dat dat ook best goed is om uitval en negatieve bsa's te voorkomen. Je hebt als eerstejaars een tutoraat, Leiden Law Practices. Hier leer je allerlei vaardigheden, zoals omgaan met het wetboek, pleiten, etc. Ook maak je een uitstapje naar bijvoorbeeld een rechtbank. LLP is verplicht om je P te kunnen halen, je moet dan minstens 80% van de bijeenkomsten hebben bijgewoond. Dit geldt in je eerste jaar voor ieder vak. Voldoe je hier niet aan, dan mag je geen tentamen doen.

In je tweede jaar is de aanwezigheidsplicht vervallen (behalve bij Moot Court, daar geldt het nog wel), je kunt je zelf inschrijven en wegblijven bij colleges zonder consequenties.

Colleges zijn over het algemeen gegeven door goede docenten en zeker nuttig om heen te gaan. In het tweede jaar geldt er bij Fiscaal Recht een participantensysteem met werkgroepen, je werkt samen in groepjes van ongeveer 4 personen en kunt als je het goed doet een credit (halve punt) bij je tentamen krijgen. Dit wordt per persoon beoordeeld en meeliften is niet mogelijk. Je kunt ook besluiten hier niet aan mee te doen of je alleen in te schrijven, ook in het laatste geval kun je een credit krijgen (als je niet mee doet natuurlijk niet).

2 dagen van tevoren leren werkt over het algemeen niet op de universiteit, dus dat zou ik afraden. In samenvattingen staan vaak veel fouten, je kan ze beter zelf maken tenzij je echt tijdgebrek hebt.

Succes met je keuze!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens geldt in Leiden wel een conditionele herkansing in je eerste jaar. Je moet een 4 of een 5 halen om te mogen herkansen. Een 6 herkansen is dus niet mogelijk. In tegenstelling tot sommige andere universiteiten kun je in Leiden wel hoger dan een 6 halen voor een herkansing. Ik ken mensen die eerst een 5 hadden en na herkansing een 8. In je tweede jaar mag je ook lager dan een 4 halen, maar voldoendes herkansen is nog steeds niet mogelijk (als ik me niet vergis).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Law1



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilburg en Utrecht is echt veels te ver voor mij helaas..

Is het zo dat je in Leiden alle vakken mag herkansen? In R'dam (Erasmus) mag je maar 2 toetsen herkansen van de 8 per jaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je aan de voorwaarden voor een conditionele herkansing voldoet wel ja.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds