Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 13:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Theo van Gogh
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 9 van 11 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar als het voorberieden van terrorisme ook onder hoogverraad valt en je zo iemand dus ook kan uitzetten, dan wel. Is niet eenvoudig, maar het kan dan wel!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 1:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Magdalena schreef:
Flash schreef:
Dan zou je iemand nationaliteitsloos willen maken??? Ik weet dat er verdragen zijn zodat mensen zonder nationaliteit niet buiten de boot vallen. Lijkt me niet erg gewenst om dan juist mensen nationaliteitsloos te gaan maken....Dus verbannen lijkt me niet een zeer wenselijke oplossing....


Er was toch juist sprake dat ze mensen met een dubbele nationaliteit de Nederlandse nationaliteit willen afnemen als die dingen gebeuren? Dat kan dan toch?


Ja, maar je kunt de straf niet afhankelijk maken van de nationaliteiten die iemand heeft. Als de straf voor een persoon die een duo-nationaliteit heeft een nationaliteit afpakken is, dan dient dit ook te gelden voor iemand die maar één nationaliteit heeft. De daad blijft namelijk hetzelfde....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EN dat is dus precies waarom het niet kan! Alleen dat niemand in Den Haag dat kan bedenken???
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me wel wat voorstellen bij het idee om de Nederlandse nationaliteit af te pakken als iemand twee nationaliteiten heeft en terrorist (of wat voor misdadiger dan ook) blijkt te zijn... Je laat mensen tenslotte binnen in je land, ze worden gelijkgesteld aan de autochtone burgers, en dan gaan ze zich misdragen, ik kan wel inzien dat men vindt dat die mensen zwaarder gestraft moeten worden dan autochtone misdadigers, omdat die mensen misbruik van gastvrijheid maken.

Maar juridisch kan het natuurlijk gewoon niet. Art. 1 GW "ieder die zich in Nederland bevindt dient gelijk te worden behandeld", bij het straffen mag je niet eens kijken naar de achtergrond van die persoon (wat herkomst betreft in ieder geval)... Ik denk dat er zwaarder gestraft zal moeten worden op een "misdaad tegen de staat" of een "misdaad tegen de rechtsorde" of iets dergelijks, zo wordt het tenslotte ook gezien (en dat is het natuurlijk ook, want het hele land staat nu op zijn kop), dat mag natuurlijk wel zwaarder gestraft worden dan een misdaad tegen een persoon... Of het helpt is een tweede... ik denk het niet... en we hoeven zeker niet de doodstraf er voor te herinvoeren, want dat is nou juist wat ze willen... Ik denk dat het een groot probleem is... daarbij vrees ik ook dat de moslim extremisten 'beschermd' zullen gaan worden door de organisaties (zoals die dreigden met dat Nederland zou boeten voor het aanvallen van moskeen in NL)... dus ik vrees dat we een niet zo makkelijk op te lossen probleem hebben...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ MiriamvL de Nederlandse wet staat dat nu nog niet toe, Wel zijn er plannen. Minister Verdonk heeft wetgeving aangekondigd. Op het ogenblik ligt er een voorstel van Rijkswet tot verandering van onze nationaliteitswetgeving bij de Rijksministerraad. Het voorstel moet passen in de ruimte die een verdrag van de Raad van Europa, waar Nederland partij bij is, de aangesloten staten geeft. Verlies van nationaliteit mag geen staatloosheid opleveren. Een staat mag volgens dit verdrag verlies vastknopen aan gedrag dat de vitale belangen van de betrokken staat ernstig schaadt. In de toelichting op het verdrag wordt bij wijze van voorbeelden gesproken van hoogverraad of werken voor buitenlandse inlichtingendiensten. Sommige terroristische daden kunnen onder deze omschrijving gebracht worden. Bron: Prof.mr. H.U. Jessurun d'Oliveira, oud-hoogleraar migratierecht aan de Universiteit van Amsterdam.
Zie ook hierboven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar gaat deze regeling dan ook gelden voor mensen met enkel de nederlandse nationaliteit???
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dan krijg je toch juis (positieve) discriminatie of mag ik dat zo niet noemen, de straf hangt ervanaf of je een dubbele nationaliteit hebt of niet. Of is het dan zo dat daarop gediscrimineerd mag worden?
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me aan bij de vraag van Flash.. het geldt of voor iedereen of voor niemand... lijkt mij, juridisch gezien...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

juridisch gezien geldt wat in geschreven en ongeschreven recht is vastgesteld. Als het voorstel van Verdonk erdoor komt, krijg je dus inderdaad twee manieren van benaderen van dezelfde soort daad, juridisch gezien. Echter, iemand met een dubbele nationaliteit zal moeten bewijzen deze waardig te zijn, en door dergelijke daden te plegen, valt hij volgens de Europese Raad klaarblijkelijk buiten die categorie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar jij kijkt alleen naar de wetgeving, de wetgeving moet ook nog gemaakt worden hoor, en die nieuwe wetgeving moet juridisch ook kloppen, je kan niet zomaar een wet maken die in strijd is met klassieke grondrechten...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

waar is het bedoelde wetsvoorstel volgens jou in strijd met de klassieke grondrechten, en naar welk grondrecht refereer je dan? Logisch dat ik naar de wetgeving kijk, daar gaat het toch om als jurist? En ik kijk dus naar het geheel van Nederlandse wetten en verdragen, alsook de verdragen die binnen de EU gelden op dit gebied.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het recht dat ieder persoon hetzelfde wordt behandeld......Ongeacht ras, geloofsovertuiging of geslacht. Deze regeling druist rechtstreeks tegen die bepaling in. Je hoeft niet te bewijzen dat je een dubbele nationaliteit waardig bent, net zo min als dat ik hoef te bewijzen dat ik mijn Nederlandse nationaliteit waardig ben.

Als dit voorstel er doorheen komt is dat een afbreuk van een rechtssysteem waar we jarenlang in geloofd en voor geleefd hebben. Onbegrijpelijk dat er zulke voorstellen gedaan worden.....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga er even vanuit dat je refereert aan art. 1 Gw. Dit gaat over discriminatie. Nationaliteit staat niet genoemd, hoewel je zou kunnen betogen dat dat onder '' of op welke grond dan ook'' valt.
Artikel 2 van diezelfde grondwet geeft aan wie Nederlander is, en wie niet. Als je een dubbele nationaliteit bezit, kun je dus op grond van dat artikel, het bedoelde wetsvoorstel en het EVRM die dubbele nationaliteit verliezen. Je wordt dus niet natieloos, je verliest slechts 1 van je nationaliteiten. Dit kan ook, de Europese Raad laat de nederlandse wetgever die ruimte in uitzonderingsgevallen (laten we vooral niet vergeten dat dit uitzonderingsgevallen zijn, en dat de bedoelde regeling alleen geldt voor veroordeelde terroristen. Terrorisme/hoogverraad is voor mij inderdaad een reden om te stellen dat zo'n persoon het privilege van Nederlanderschap naast de andere nationaliteit niet waardig is.). Mensen met een enkele nationaliteit zouden bij gelijke behandeling natieloos worden, en dat is onevenredig en onaanvaardbaar. Je kunt dan stellen ''gelijke monniken, gelijke kappen''. Maar het bezit van een alternatieve nationaliteit naast de Nederlandse geeft al aan dat beide gevallen niet gelijk zijn.
En mensen laten we wel wezen: We praten niet over Jan of Ali die een brood steelt in de plaatselijke buurtsuper. We praten over vergaand terrorisme en/of hoogverraad! Willen we die mensen echt eeuwig over hun bol aaien, of verwijderen we ze waar mogelijk uit onze maatschappij. Aan jullie de keus! Theo van Gogh had het denk ik wel geweten! Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 1:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

Quote:
je kan niet zomaar een wet maken die in strijd is met klassieke grondrechten...


Waarom niet, de rechter mag toch niet toetsen aan de GW....???! Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 1:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing Laughing Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 9 van 11 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds