Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tentamen Strafrecht UL
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bakbeestje




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 12:34    Onderwerp: Tentamen Strafrecht UL Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben benieuwd wat iedereen als antwoord heeft, en ging het goed of niet?
Bij vraag 1 heb ik art. 34 EVRM; en het uitputten van de nationale rechtsmiddelen.
Bij vraag 2: Proportionaliteit, maar ik heb van iemand anders gehoord subsidiariteit?
Bij vraag 3: Geen opzet (geen wil, geen oogmerk).
Bij vraag 4: Vrijspraak of OVAR? Ik heb vrijspraak...
Bij vraag 5: Art. 167 sv en art. 12 sv.
Bij vraag 6: Politie Amsterdam bevooroordeeld, detournement de pouvoir?

Wat hadden jullie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ElianeS




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond het echt ontzettend meevallen! En het ging vrij goed Very Happy Ik had van iedereen gehoord dat strafrecht zo'n ontzettend moeilijk vak zou zijn... Maar goed, ze konden dan ook bijna alleen maar casus-vragens stellen en die zijn meestal goed te doen als je maar in je wetboeken kijkt.

Mijn antwoorden:

Vraag 1: art 34. en 35 EVRM. Je kan als individu klagen, maar na uitputting vd nationale rechtsmiddelen. (overigens vond ik deze vraag érg slecht geformuleerd, want hoe moet je 'direct' opvatten?)

Vraag 2: Proportionaliteit en subsidiariteit. Verder ook het stukje van art 2 EVRM erbij betrokken. ("absoluut noodzakelijk ter bescherming tegen geweld").

Vraag 3: Wel opzet. Grote kans tot overlijden, en een bewuste actie; mogelijksheidsbewustzijn en dus voorwaardelijk opzet. Zie arrest Hoornse Taart.

Vraag 4: Vrijspraak. Bij "dood door schuld" is het nogal wiedes dat 'schuld' in de tenlastelegging staat. Maar als noodweer wordt toegestaan valt de 'schuld' weg en kan de tenlastelegging niet bewezen worden->vrijspraak.

Vraag 5: Opportuniteitsbeginsel en OvJ (art 167). Nabestaanden hebben mogelijkheid tot klacht (art 12) bij het gerechtshof die daarover beslist (art 12i).

Vraag 6: Beginsel van onafhankelijke en objectieve rechtspraak. Het politiekorps waar de bewuste agent zelf bijzat is natuurlijk niet objectief.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat voor soort tentamen was dit? Hoe werd het afgenomen? Is het bekend dat jullie antwoordteksten (vermoedelijk) slechts door een computer worden beoordeeld?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ElianeS




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was een deeltentamen (telt voor 25%) en gewoon schriftelijk afgenomen. En het wordt niet door een computer beoordeelt; voor elke vraag is er een aparte docent die dat beoordeelt zodat er geen ongelijkheid ontstaat qua beoordeling. Mijn moeder is ook universitair docent en de manier waarop de blaadjes ingevuld moesten worden en op elke een aparte naam/nr vertelde mij genoeg over de manier van becijferen Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
saar

saar

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijkbaar hebben ze vorig jaar een wijze les geleerd!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk eens aan! Dat is een enorme vooruitgang tov vorig jaar!! Ja, ik geloof ook zelf niet dat handgeschreven tentamens door een computer worden gecorrigeerd Wink

Vorig jaar hadden we 2 deeltentames, ieder voor 10%. Twee vrijdagavonden waarop we via internet de vragen moesten downloaden vanaf een door de drukte totaal vastgelopen systeem (docent: dat hoort erbij want als advocaat kan dat ook gebeuren), in Word antwoorden moesten inkloppen en die terugsturen. De beoordeling werd grotendeels door de computer gedaan: 100 exemplaren werden met de hand van een cijfer voorzien, de andere 900 werden door de computer met die 100 vergeleken en ingedeeld in categorieën 1, 2, 4, 6, 8, 10. De cijfers correspondeerden voor veel mensen totaal niet met wat ze verwachtten. Zo ken ik iemand die haar P met lof heeft gehaald, maar hier een 4 kreeg aangesmeerd. 90% of meer had een 4 of 6.

Tweede tentamen was zo mogelijk een nog grotere ramp. 3 van de 7 vragen werden uiteindelijk niet meegerekend. Gewoon een grote ellende allemaal. Het was aanleiding voor mij om een brochure van de OU aan te vragen.

Blij te horen dat het systeem niet opnieuw is gebruikt! Vorig jaar kreeg ik nog sterk de indruk dat geprobeerd werd dit systeem ook de andere vakken op te dringen.

Intussen ben ik wel blij dat ik nog aan de UL studeer, overigens.

PS: nu ik even door stafmedewerkers ben gelopen vermoed ik dat het verdwijnen van de computercorrectie te maken zou kunnen hebben met het verdwijnen van een voorstander van dit systeem; natuurlijk kan ik me vergissen.


Laatst aangepast door bona fides op di 07 feb 2006 16:08, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ravi



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had bij de derde vraag ook 'geen opzet' (Had niet het oogmerk M.R. te doden)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Lieke V



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met computer nakijken van deze vragen lijkt me behoorlijk onmogelijk als je kijkt hoe dit tentamen is afgenomen.
Maar tentamens via internet?
Dat klinkt echt te bizar voor woorden.
Van te voren is wel medegedeeld dat we absoluut geen tentamens moesten oefenen van vorige jaren, want het was dit jaar heel anders.

Ik vond het tentamen trouwens vrij eenvoudig, het meeste was op te zoeken in de wetboek en leren was ook niet echt nodig geweest.
Ik had

1: art 35 EVRM, eerst uitgeprocedeerd zijn op nationaal niveau
2: Ik heb een beetje rond art 2 lid 2 van het EVRM geblaat
3: Wel opzet, mogelijkheidsbewustzijn
4: Vrijspraak
5: OvJ art 167 Sv en art 12 Sv
6: Onpartijdigheid
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lissie



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag 3: Opzet kan uit 3 onderdelen bestaan: (1) oogmerk,
(2) noodzakelijkheids- of zekerheidsbewustzijn en (3) voorwaardelijke opzet. Zie blz. 25 Boom Basics en WC van week 3.
In de casus was er sprake van voorwaardelijke opzet omdat B bewust de aanmerkelijke kans aanvaardt dat er een gevolg in kan treden dat hij niet primair wil.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ElianeS




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lissie schreef:
Vraag 3: Opzet kan uit 3 onderdelen bestaan: (1) oogmerk,
(2) noodzakelijkheids- of zekerheidsbewustzijn en (3) voorwaardelijke opzet. Zie blz. 25 Boom Basics en WC van week 3.
In de casus was er sprake van voorwaardelijke opzet omdat B bewust de aanmerkelijke kans aanvaardt dat er een gevolg in kan treden dat hij niet primair wil.

Precies! Het valt me op dat er hier mensen zeggen dat er geen oogmerk was en dus geen opzet. Maar het stuk over voorwaardelijk opzet kan je toch niet gemist hebben? Daar werd zó op gehamerd en wel 100000 keer herhaald in de stof... Question

Niet vervelend bedoeld, maar ik vind het wel opvallend...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ravi



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Precies! Het valt me op dat er hier mensen zeggen dat er geen oogmerk was en dus geen opzet. Maar het stuk over voorwaardelijk opzet kan je toch niet gemist hebben? Daar werd zó op gehamerd en wel 100000 keer herhaald in de stof... Question

Niet vervelend bedoeld, maar ik vind het wel opvallend...


Hmm ja, daar heb je wel een punt inderdaad...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Twee vrijdagavonden waarop we via internet de vragen moesten downloaden vanaf een door de drukte totaal vastgelopen systeem (docent: dat hoort erbij want als advocaat kan dat ook gebeuren), in Word antwoorden moesten inkloppen en die terugsturen.


Hoe is dan in hemelsnaam te controleren of je het wel zelf maakt????
Bij wijze van spreken (niet zo onrealistisch in mijn geval ... hihi...) heb je vrienden die ervaren strafrechtadvocaten zijn en die dan wel even dat tentamen met/voor je willen doen.

Rolling Eyes
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ravi



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Hoe is dan in hemelsnaam te controleren of je het wel zelf maakt????
Bij wijze van spreken (niet zo onrealistisch in mijn geval ... hihi...) heb je vrienden die ervaren strafrechtadvocaten zijn en die dan wel even dat tentamen met/voor je willen doen.


Dat was uiteindelijk ook te controleren, veel mensen maakten het samen via MSN en het scheen (naar ik mij heb laten vertellen) dat de Uni een programma had dat control copy - control paste vanuit MSN naar de opgaven kon checken. Zo konden ze fraude ontdekken en ben ikzelf, samen met 60 anderen de 'trotse' eigenaar van een 1 geworden.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Lieke V



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me niet dat, dat goed te controleren is.
Naast MSN heb je namelijk ook nog een telefoon, wie weet is een van je huisgenoten al een paar jaar verder met de studie...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 1:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
Twee vrijdagavonden waarop we via internet de vragen moesten downloaden vanaf een door de drukte totaal vastgelopen systeem (docent: dat hoort erbij want als advocaat kan dat ook gebeuren), in Word antwoorden moesten inkloppen en die terugsturen.


Hoe is dan in hemelsnaam te controleren of je het wel zelf maakt????
Bij wijze van spreken (niet zo onrealistisch in mijn geval ... hihi...) heb je vrienden die ervaren strafrechtadvocaten zijn en die dan wel even dat tentamen met/voor je willen doen.

Rolling Eyes

Die vraag heb ik zelf ook gesteld. Antwoord van de docent: aan strafrechtadvocaten of ouderejaars zou je niets hebben gehad, want de vragen gingen over de reader.

En verder kon de computer ook plagiaat detecteren. Dat gaf een 1 (en was daarmee gunstiger dan niet gemaakt, tja).

En nu docent weg, en de staf komt tot inkeer. Mijn vermoeden van vorig jaar lijkt te kloppen. Wel jammer dat de staf het zich toen door de strot heeft laten drukken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds