Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Successie belasting bij een en/of rekening
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Boomed



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 9:26    Onderwerp: Successie belasting bij een en/of rekening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vader en moeder hebben bankrekeningen op beide namen .
Een en/of rekening .
De toestand van mijn moeder is zo ernstig dat ze binnenkort zal overlijden. Crying or Very sad
Nu is mijn vraag als de ternaam stelling alleen dan op mijn vaders naam komt of er dan nog successie belasting moet worden betaald ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst sterkte in deze periode! Een duidelijk antwoord valt niet echt te geven, daar zijn de gegevens te summier voor. Als je ouders in gemeenschap van goederen zijn gehuwd, zal verandering van de tenaamstelling voor het successierecht niets opleveren. Ondanks dat de rekening op naam van vader staat, valt de helft van de waarde alsnog in de gemeenschap van goederen.

Overigens geldt voor de langstlevende echtgenoot een relatief grote vrijstelling voor het successierecht.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet het deel van het geld op die rekening dat als het ware aan je moeder toebehoort (ik ga er maar even van uit dat ze in gemeenschap van goederen gehuwd zijn en gewoon samenwonen) en de waarde van andere bezittingen optellen en over dat geheel kan het zo zijn dat successierechten moeten worden betaald.

De Belastingdienst heeft voor gehuwden een vrijstellingsbedrag van Eur 507.803,-- (dat haal ik van deze site.
De Belastingdienst heeft zelf een rekenhulp op de website gezet om successierechten te berekenen.

Ik denk dat je die tenaamstelling van de rekening het beste pas na het overlijden van je moeder kunt veranderen, omdat het anders als een schenking zou kunnen worden gezien (en dan zou je daar nu misschien al belasting over moeten betalen).

Overleg anders even met de Belastingdienst (via de Belastingtelefoon). Ik ben namelijk absoluut geen fiscaal jurist en dit zijn echt belangrijke kwesties.

Op persoonlijk vlak wens ik je sterkte deze periode.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, zal het veranderen van de tenaamstelling niet als schenking gezien worden. Er wordt namelijk niets geschonken. Voor de verandering viel het saldo in de gemeenschap en daarna nog steeds.

Na het overlijden zal de verandering van de tenaamstelling slechts nog gedaan kunnen worden met een verklaring van erfrecht van de notaris. Wellicht dus toch verstandig om dit bij leven nog te doen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Boomed



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze zijn volgens mij in gemeenschap van goederen getrouwd .

Flash schreef:
Overigens geldt voor de langstlevende echtgenoot een relatief grote vrijstelling voor het successierecht.

tikSimone schreef:

De Belastingdienst heeft voor gehuwden een vrijstellingsbedrag van Eur 507.803,-- (dat haal ik van deze site.


Meer dan dat bedrag bezitten ze zeker niet en hoef me dus nu geen zorgen te maken.
Achteraf had het handiger geweest om naar de vrijstelling te vragen.

Flash schreef:

Na het overlijden zal de verandering van de tenaamstelling slechts nog gedaan kunnen worden met een verklaring van erfrecht van de notaris. Wellicht dus toch verstandig om dit bij leven nog te doen.


Misschien een rare vraag maar als ik dat nu niet doe. Mijn vader kan dan toch nog gewoon zijn geld opnemen .


Flash schreef:
Allereerst sterkte in deze periode!

Quote:
Op persoonlijk vlak wens ik je sterkte deze periode.


Bedankt voor het meedeleven .
Ze hebt uitzaaiingen (metastasen) van een behandelde kanker van 6 jaar geleden . Maar hiervoor is een ander forum voor.


Laatst aangepast door Boomed op zo 15 okt 2006 17:14, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, zal het veranderen van de tenaamstelling niet als schenking gezien worden. Er wordt namelijk niets geschonken. Voor de verandering viel het saldo in de gemeenschap en daarna nog steeds.
Zo dacht ik dus aanvankelijk ook, maar in die zin is het gek dat er successierechten betaald moeten worden als de partner overlijdt. Het bezit behoort immers al aan de gemeenschap. Dus vandaar de gedachte over dat het misschien als schenking zou kunnen worden gezien.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Misschien een rare vraag maar als ik dat nu niet doet .Mijn vader kan dan toch nog gewoon zijn geld opnemen.


Dat is maar de vraag en het is dan ook verstandig om dit vast na te vragen bij de bank. Juridisch gezien mogen beide over de rekening beschikken en zou het geen probleem zijn. Ik weet echter uit ervaring dat er banken zijn die na het overlijden van één van de gerechtigden de bankrekeningen blokkeren en die pas weer vrijgeven als juridisch vaststaat wie de erfgenamen zijn. Dan dient er verklaring van erfrecht afgegeven te worden door de notaris.

Quote:
Zo dacht ik dus aanvankelijk ook, maar in die zin is het gek dat er successierechten betaald moeten worden als de partner overlijdt. Het bezit behoort immers al aan de gemeenschap. Dus vandaar de gedachte over dat het misschien als schenking zou kunnen worden gezien.


Op het moment van overlijden wordt de gemeenschap van goederen ontbonden en ontstaan er twee privé-vermogens. Over het privé-vermogen van de overledene is successierecht verschuldigd door de erfgenamen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds