Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 21:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Sleutels veranderen als bewoner
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
beau



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2005 12:20    Onderwerp: Sleutels veranderen als bewoner Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Mijn moeder is vorige maand overleden nu zit haar vriend nog in dat huis.
Ze zijn niet getrouwd en geen samenlevingscontract. De eerste week ging het overleg perfect, echter nu wil hij dat ik daar niet meer kom.

Hij heeft zelf gedreigd de sloten te veranderen, mag dit zo maar ?

Volgens het testament ben ik nu eigenaar van dat huis, is ook al in het kadaster veranderd. Ik weet dat hij volgens de wet daar 6 maanden mag wonen, maar kan hij mij de toegang tot mijn moeders spullen ontzeggen en de sloten veranderen ?

Zij dreigement kwam nadat ik had voorgesteld dat hij de vaste lasten ging dragen voor het huis. Hij betaalde nooit wat, mijn moeder betaalde alles.

graag wat juridisch adives ?

alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2005 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je zeker weet dat je eigenaar bent, mag dat m.i. niet. Eigenaar is het moederrecht en als eigenaar kan je hem m.i. ook sommeren om weg te gaan. Het is immers 'van jou'.

Nee, sloten veranderen mag niet m.i.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2005 2:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Als je zeker weet dat je eigenaar bent, mag dat m.i. niet. Eigenaar is het moederrecht en als eigenaar kan je hem m.i. ook sommeren om weg te gaan. Het is immers 'van jou'.

Nee, sloten veranderen mag niet m.i.

Deze onderbouwing klopt niet. Een huurder mag best de sloten veranderen, ook al is zijn huurbaas de eigenaar. De eigenaar kan een huurder ook niet sommeren het pand te verlaten.

In dit geval heeft de vriend volgens de wet kennelijk het recht om nog 6 maanden in het huis te wonen. Dat impliceert dat de eigenaar hem dus zeker niet kan sommeren weg te gaan. Welke rechten de vriend precies heeft weet ik niet, maar ik zie eigenlijk niet in waarom hij, net als een reguliere huurder, niet het recht heeft op ongestoord woongenot en derhalve het recht de sloten te vervangen.

Ik weet niet wat aan de huidige situatie vooraf is gegaan. De eerste week is het goed gegaan. De vriend heeft tot op zekere hoogte dus willen meewerken. Waarom is dit veranderd? Als beau zonder kloppen en/of onaangekondigd bleef binnenkomen kan ik me voorstellen dat de vriend hier na een week genoeg van heeft, en dat lijkt me terecht.

Probeer de ruzie bij te leggen en goede afspraken te maken. Als je bij je moeders spullen wilt, maak dan een afspraak en neem in 1x alles mee wat je nodig hebt. Bel aan en loop niet zomaar het huis binnen, ook al heb je de sleutels.

Het lijkt me overigens wel redelijk als de vriend de vaste lasten voor het huis gaat dragen. Hoe dit wettelijk geregeld is weet ik niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2005 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er wordt toch nergens gesproken over huur, of lees ik eroverheen? Er was geen huwelijk, geen geregistreerd partnerschap... De enige gegevens die ik heb is:

Code:

Mijn moeder is vorige maand overleden nu zit haar vriend nog in dat huis.
[b]en[/b]
Volgens het testament ben ik nu eigenaar van dat huis.


Zoals ik het zie woont er dus nu een "vreemde" in dat huis, te weten de vriend van de moeder. Aangezien TS nu eigenaar is kan TS wel degelijk sommeren om weg te gaan en een vreemde mag ook geen sloten veranderen. Desnoods met "de sterke arm" => politie dus.

MAAR: TS schrijft ook dat hij er nog 6 maanden mag wonen volgens de wet... Welke grondslag daaraan ligt weet ik niet, want als er bijvoorbeeld vruchtgebruik is of iets dergelijks dan mag hij er wel degelijk wonen... Dus, hoe zit het nou? Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2005 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
MAAR: TS schrijft ook dat hij er nog 6 maanden mag wonen volgens de wet... Welke grondslag daaraan ligt weet ik niet, want als er bijvoorbeeld vruchtgebruik is of iets dergelijks dan mag hij er wel degelijk wonen... Dus, hoe zit het nou?


Waarschijnlijk wordt hier artikel 4:28 lid 2 jo lid 1 BW mee bedoeld.

Maar wat extra informatie zou misschien wel op zijn plaats zijn idd.

Groeten Very Happy
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2005 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

4:28 lid 2 brengt met zich mee dat indien de vriend van uw moeder een duurzame huishouding met uw moeder had (wanneer van een duurzame huishouding wordt gesproken weet ik niet), hij dezelfde bevoegdheden rechten heeft als een echtgenoot zou hebben.

4:28 lid 1 brengt in combinatie met lid 2 met zich mee dat de vriend van uw moeder op dezelfde voorwaarden als daarvoor het geval was gedurende zes maanden gebruik mag maken van de woning, inclusief inboedel!

Wanneer hij gedurende langere tijd bij uw moeder inwoonde, denk ik dat hij gedurende de zes maanden ook de sloten zou mogen veranderen.
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
beau



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2005 22:23    Onderwerp: klopt Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste,

via zijn raadsman liet hij nu weten dat hij zich beroep op dit artikel en dat hij niets wil betalen. Hij gaat er over 6 maande uit zegt ie.

Hij wil alleen de kosten betalen, maar dat neemt hij de hele inboedel mee. Te gek voor woorden ! Ik heb hem meteen vertel dat ie dat kon vergeten.

Wat zijn de criteria voor het "duurzaam gemeenschappelijk huishouden" en in dat artikel staat "dezelfde bevoegdheden tot het gebruik van de woning en inboedel". Is dat ook dezelfde voorwaarden zoals vermeld in lid 1 ?

gr
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2005 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan mij veel wijsmaken, maar niet dat ie spullen uit JOUW huis mag meenemen... Kom nou, JIJ bent eigenaar Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 20 sep 2005 2:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Er wordt toch nergens gesproken over huur, of lees ik eroverheen?

Laat ik het dan zo stellen: zelfs een kraker kun je niet zomaar uit je huis zetten. Zodra iemand eenmaal ergens woont heeft die persoon bepaalde rechten. In dit geval is het al heel mooi dat de wet kennelijk een limiet stelt van 6 maanden. Het is niet meer dan normaal dat die persoon een beetje ongestoord wil wonen, en daarvoor is het in dit geval kennelijk nodig de sloten te vervangen. Ik kan daar goed inkomen. Beau is wellicht eigenaar, maar niet de bewoner. Het is natuurlijk jammer dat het 1 en ander niet meer in goed overleg verloopt. Waarom dit is misgelopen weten wij niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 20 sep 2005 2:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het is niet meer dan normaal dat die persoon een beetje ongestoord wil wonen, en daarvoor is het in dit geval kennelijk nodig de sloten te vervangen. Ik kan daar goed inkomen. Beau is wellicht eigenaar, maar niet de bewoner.

Bona fides je redenering loopt spaak, want stel nu dat Beau in het huis gaat wonen... wat dan?
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 20 sep 2005 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zal hij waarschijnlijk een paar maanden moeten wachten totdat hij er in kan.

Is net zo'n gekke situatie als dat je huurders in je huis hebt wonen. Krijg maar eens voor elkaar dat jij zelf die woning mag betrekken .....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
beau



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 20 sep 2005 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
maar niet dat ie spullen uit JOUW huis mag meenemen... Kom nou, JIJ bent eigenaar Very Happy


Ja dat dacht ik ook. Maar hij stemt er niet mee in. Mijn advocaat kwam nu met beslag leggen, maar ja dat kost weer een boel centen......

Ik ben bang dat als ik daar naar toe ga en die spullen pak dat ik een hoop juridisch gezeik aan me kop krijg.

ps die adovcaat van hem is helemaal een arrogante kwal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
beau



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 20 sep 2005 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als je bij je moeders spullen wilt, maak dan een afspraak en neem in 1x alles mee wat je nodig hebt. Bel aan en loop niet zomaar het huis binnen, ook al heb je de sleutels.
.


ja.... ik heb hem via mijn advocaat laten weten dat ik een afspraak wil maken. Tot nu toe heeft ie er nog niet op gereageerd.(2 weken geleden)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 20 sep 2005 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dan zal hij waarschijnlijk een paar maanden moeten wachten totdat hij er in kan.

Is net zo'n gekke situatie als dat je huurders in je huis hebt wonen. Krijg maar eens voor elkaar dat jij zelf die woning mag betrekken .....

Precies. Die eerste 6 maanden kun je je eigen gewoon niet in. Maar zo vreemd is het niet, je had immers al een huis en staat niet opeens op straat of zo. De Nederlandse wet beschermt nu eenmaal de bewoner van een huis behoorlijk goed.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
beau



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 8:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

betse mensen,

Wie kan me verder helpen. Er kan geen afspraak worden gemaakt over het tussentijds krijgen van emotionele en voor mij waardevole spullen.

Ik ben zelf bang dat hij een heleboel spullen meeneemt en daar ga ik niet mee akkoord. Wat kan ik doen? Ik heb al gehoord beslag leggen, boedellijst laten maken, etc

Graag jullie mening wat het gaat me nu echt te ver.......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds