Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 11:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Samenvattingen
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vik_r



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 15:59    Onderwerp: Samenvattingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kunnen jullie me vertellen welke samenvattingen goed zijn en welke dus niet?

En nu een heel slechte vraag die geen goed beeld geeft van mijn motivatie: is het mogelijk vakken t ehalen zonder boeken te lezen?


Dit overzicht heb ik gekregen, zijn jullie het ermee eens, hebben jullie aanvullingen?


Quote:

StudentsOnly uitreksels bij bol.com te koop zijn samenvattingen per boek, dus als je voor een vak 2 of 3 boeken gebruikt zou je daar 2 of 3 samenvattingen van moeten kopen. Ze kosten €5,95 als je ze download en €7,95 als je ze bezorgd wil krijgen.

JoHo (zelf ophalen)biedt samenvattingen meestal per boek en anders op basis van de reader. Een samenvatting van 1 boek wordt echter in 2 delen verkocht dus dan moet je deel 1 en deel 2 kopen voor het geheel. Soms zijn daar wel de te lezen arresten bij samengevoegd wat wel eens handig kan zijn. Als je lid bent kost het per stuk €3,50 anders kost het €5,00.
JoHo biedt echter ook vele andere handige studiemateriaal. Zo kan je bijvoorbeeld Oefenpakketten kopen waarin ongeveer 10 oude tentamens in staan inclusief de uitwerkingen (ook €3,50 bij lid, €5,00 bij niet lid).
Bij sommige vakken wordt nog iets extras aangeboden zoals een beslissingsmodel, supersamenvatting of een overzicht van de voorgeschreven arresten, deze kosten je meestal niks als je lid bent en die betaal je 1 credit per stuk.

SlimStuderen (online te bestellen) biedt complete samenvattingen aan waarbij per vak meestal in 1 complete deel alle leerstof wordt samengevat, dus wat je van alle boeken en arresten moet kennen. Ze kosten €6,95 enige nadeel is dat Slimstuderen niet bij alle vakken hun samenvattingen aanbiedt. Zo bieden ze bijvoorbeeld in het eerste jaar geen samenvattingen aan voor de vakken Inleiding straf- en strafprocesrecht en Inleiding burgerlijk recht.
Lees: de samenvattingen voor Encyclopedie van de Rechtswetenschap en Inleiding Staats- en Bestuursrecht zijn niet in 1 complete samenvatting, zo moet je voor elk vak een deel 1 en deel 2 komen waardoor je voor 1 vak 2 x €6,95 uitkomt.

SIL verslagen zijn echter geen samenvattingen per boek of per vak, ze bieden de aantekeningen aan van de hoorcolleges en de werkgroep colleges. Je betaalt dus voor hoorcolleges en werkgroep colleges apart. Handig als je een keer ziek bent en lessen hebt gemist dat je dan ermee je aantekeningen compleet kan maken. De prijs per stuk ben ik vergeten en het valt niet meer op de site te vinden omdat ze het niet meer online voor bestelling aanbieden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leer Ling



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 185


BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gros van de samenvattingen vind ik slecht of komen slecht overeen met de te kennen stof. Ik maak altijd mijn eigen samenvattingen.

hoe zie je het eigenlijk voor je als je nooit een boek of arrest hebt gelezen? Je dient je later vaak te verdiepen in literatuur.

Naast dat ik het slecht vind om nooit een boek open te doen, betwijfel ik of je een opleiding wel zo positief kan afronden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vik_r



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 8:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leer Ling schreef:
Het gros van de samenvattingen vind ik slecht of komen slecht overeen met de te kennen stof. Ik maak altijd mijn eigen samenvattingen.

hoe zie je het eigenlijk voor je als je nooit een boek of arrest hebt gelezen? Je dient je later vaak te verdiepen in literatuur.

Naast dat ik het slecht vind om nooit een boek open te doen, betwijfel ik of je een opleiding wel zo positief kan afronden.


Het kan wel:

lamaris schreef:

Door mijn baan en rooster heb ik niet alle vakken kunnen volgen, maar heb toch ALLE B2 tentamens gemaakt, aan de hand van SIL-verslagen en samenvattingen van de literatuur.


http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Rechtenstudie+in+deeltijd%3A+hoe+lang+heb+je+erover+gedaan%3F/t/15955/start/0/

Overigens vraag ik dit voor tijden van drukte, aangezien ik deeltijd ga doen, mijn plan is om wel alles te lezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leer Ling



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 185


BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat ook bij: samenvattingen van literatuur. Ik haal daar niet uit of deze meneer of mevrouw de boeken zelf heeft gelezen en samengevat of dat hij of zij samenvattingen van die boeken heeft getoverd.

Overigens beweer ik niet dat het niet mogelijk is om zonder de colleges te volgen de vakken te kunnen halen.
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om zonder colleges te volgen, maar wel met de nodige literatuur te lezen, alles te kunnen halen.

Zelf heb ik sommige vakken ook gehaald door alleen de verplichte werkcolleges bij te wonen en de aangegeven literatuur te lezen.

Maar de gehele opleiding voltooien zonder zelf ooit een boek te lezen en geen colleges bij te wonen zet ik toch echt mijn vraagtekens bij. Nogmaals, de samenvattingen die ik heb geien van andere mensen zijn soms niet correct, onvolledig of zelfs geheel niet actueel.

Verder vind ik het naïef om louter en alleen op andermans samenvattingen te drijven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vik_r



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leer Ling schreef:
Er staat ook bij: samenvattingen van literatuur. Ik haal daar niet uit of deze meneer of mevrouw de boeken zelf heeft gelezen en samengevat of dat hij of zij samenvattingen van die boeken heeft getoverd.

Overigens beweer ik niet dat het niet mogelijk is om zonder de colleges te volgen de vakken te kunnen halen.
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om zonder colleges te volgen, maar wel met de nodige literatuur te lezen, alles te kunnen halen.

Zelf heb ik sommige vakken ook gehaald door alleen de verplichte werkcolleges bij te wonen en de aangegeven literatuur te lezen.

Maar de gehele opleiding voltooien zonder zelf ooit een boek te lezen en geen colleges bij te wonen zet ik toch echt mijn vraagtekens bij. Nogmaals, de samenvattingen die ik heb geien van andere mensen zijn soms niet correct, onvolledig of zelfs geheel niet actueel.

Verder vind ik het naïef om louter en alleen op andermans samenvattingen te drijven.


Onnodig, maar toch een reactie bij dezen:
- Niemand zal zeggen dat hij alle tentamens gehaald heeft door samenvattingen te lezen als hij die samenvattingen gemaakt heeft. Dat zou, in dat geval, namelijk impliceren dat hij de boekenneit gelezen heeft. Hij heeft dus geen boeken gelezen.
- Ik zeg dat ook niet.
- Je kunt je vraagtekens erbij zetten, maar het kan wel, ik ken ook iemand die aan de EUR gestudeerd heeft en nooit een boek aangeraakt heeft.
- Dat mag jij naief vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vik_r



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leer Ling schreef:
Er staat ook bij: samenvattingen van literatuur. Ik haal daar niet uit of deze meneer of mevrouw de boeken zelf heeft gelezen en samengevat of dat hij of zij samenvattingen van die boeken heeft getoverd.

Overigens beweer ik niet dat het niet mogelijk is om zonder de colleges te volgen de vakken te kunnen halen.
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om zonder colleges te volgen, maar wel met de nodige literatuur te lezen, alles te kunnen halen.

Zelf heb ik sommige vakken ook gehaald door alleen de verplichte werkcolleges bij te wonen en de aangegeven literatuur te lezen.

Maar de gehele opleiding voltooien zonder zelf ooit een boek te lezen en geen colleges bij te wonen zet ik toch echt mijn vraagtekens bij. Nogmaals, de samenvattingen die ik heb geien van andere mensen zijn soms niet correct, onvolledig of zelfs geheel niet actueel.

Verder vind ik het naïef om louter en alleen op andermans samenvattingen te drijven.


Onnodig, maar toch een reactie bij dezen:
- Niemand zal zeggen dat hij alle tentamens gehaald heeft door samenvattingen te lezen als hij die samenvattingen gemaakt heeft. Dat zou, in dat geval, namelijk impliceren dat hij de boeken neit gelezen heeft. Hij heeft dus geen boeken gelezen.
- Ik zeg dat ook niet.
- Je kunt je vraagtekens erbij zetten, maar het kan wel, ik ken ook iemand die aan de EUR gestudeerd heeft en nooit een boek aangeraakt heeft.
- Dat mag jij naief vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 21:28    Onderwerp: Re: Samenvattingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

vik_r schreef:
is het mogelijk vakken t ehalen zonder boeken te lezen?

Moet je vooral doen als het je niets kan schelen wat je later met je opleiding kunt doen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leer Ling



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 185


BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat is naïef als je puur durft te vertrouwen op wat anderen doen. (eg: die samenvattingen schrijven en daar dus van uit gaan dat ze dat goed hebben gedaan).

Verder geloof ik het niet dat men de rechten opleiding inclusief de master kan halen zonder ooit een boek open te doen. Althans, niet op de RU.

Een voorbeeld waar dat niet zou slagen is volkenrecht (RU). Dat tentamen bestaat uit tien vragen. Vijf over de literatuur en vijf over de tijdens de hoorcolleges behandelde arresten. Deze zijn ieder jaar anders en daar zijn geen samenvattingen van. De samenvattingen van het boek waren m.i. incompleet en had diverse onnodige zaken opgenomen.
Dat vak wordt steevast knap waardeloos gemaakt.
Ik denk dat dat vak onmogelijk te halen is wanneer men enkel uit te gaan van die paar gare samenvattingen.

Goed, ik ga hier geen verdere woorden aan vuil maken aangezien je volgens mij gewoon de draak aan het steken bent.

Succes.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vik_r



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 14:40    Onderwerp: Re: Samenvattingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
vik_r schreef:
is het mogelijk vakken t ehalen zonder boeken te lezen?

Moet je vooral doen als het je niets kan schelen wat je later met je opleiding kunt doen.


Quote:
Overigens vraag ik dit voor tijden van drukte, aangezien ik deeltijd ga doen, mijn plan is om wel alles te lezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verandert niets aan wat ik schreef.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Love_Scenario



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die quote is van mij ja.

Zelf schrijf ik mijn eigen samenvattingen. Terwijl ik een boek open heb staan lees ik de opgegeven hoofdstukken en maak ik mijn eigen samenvatting maar daarnaast heb ik dan wel de SlimStuderen samenvatting open liggen om te controleren of ik de belangrijke begrippen en hoofdgedachtes in mijn eigen samenvatting heb verwerkt. Een samenvatting is ook meer bedoeld als naslagwerk vlak voor het tentamen om je kennis die je uit de literatuur hebt gehaald op te frissen. Door die herhaling blijft het beter hangen.

Ik koop geen samenvattingen van de hoorcolleges of werkgroepen omdat ik mijn eigen aantekeningen tijdens die hoorcolleges maak en ik er van uit ga dat ik alle lessen zal bijwonen.

Wel heb ik, doordat er voor komend collegejaar van keuze is veranderd van het boek Beginselen van de Democratische Rechtsstaat naar Beginselen van het Nederlandse Staatsrecht, een StudentsOnly samenvatting van die literatuur gekocht omdat ik dus niks aan de samenvatting meer had van SlimStuderen daarvoor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik koop wel eens oefententamens bij JoHo als die nergens anders te krijgen zijn. Maar samenvattingen maak ik altijd zelf, zo leer je de stof het beste en leer je ook hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. Samenvattingen zijn nog wel eens onvolledig of onjuist. Daarnaast blijft het een samenvatting, je leert nog steeds niet alles wat je zou moeten leren. Mede daarom koop ik ze niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

-dubbelpost-
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds