Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 11:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Samenscholingsverbod
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 16:23    Onderwerp: Samenscholingsverbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het metrostation Zuidplein is sinds kort, tot mijn persoonlijke grote vreugde, een samenscholingsverbod van kracht.
Dit is een A.P.V. In de Grondwet is toch vastgelegd dat een ieder zich vrij door Nederland moet kunnen bewegen of iets dergelijks? Weet iemand hoe dat wettelijk geregeld is, dat de gemeente een dergelijk verbod mag afkondigen?
Zijn er ook nog mensen met een uitgesproken mening over het fenomeen 'samenscholingsverbod' in het bijzonder?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: za 14 feb 2004 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zal een poging wagen....
Je ziet wel vaker dat Grondrechten worden ingeperkt. art. 12 IBPR regelt bijv.het recht op vrije verplaatsing:
Een ieder die wettig op het grondgebied van een Staat verblijft heeft, binnen dit grondgebied, het recht zich vrijelijk te verplaatsen en er zijn verblijfplaats vrijelijk te kiezen.

De inperking hiervan vind je in lid 3. Beperkingen op dit recht moeten bij wet zijn voorzien, en nodig zijn ter bescherming van o.a. de openbare orde en goede zeden of rechten en vrijheden van anderen..samenscholingsverbod dient ter voorkoming van overlast en vaak ook geweld...dus dat zit wel goed.
Die wet moet een wet in formele zin zijn, en dan kom je uit bij de Gemeentewet...

Dit was een beetje wat ik me herinner van mijn staatsrecht...2 jaar geleden alweer Shocked weet niet of het een beetje duidelijk is, anders is er hier vast wel iemand die me kan aanvullen/verbeteren.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: za 14 feb 2004 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt gelijk Ramonkey met die wet in formele zin. Ik weet alleen niet of een APV zulk vergaande maatregelen mag treffen... Aanwijzing daarvoor zou dan te vinden moeten zijn in de gemeentewet zelf.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: za 14 feb 2004 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een burgermeester heeft de bevoegdheid om dit soort beperkingen in te voeren als dat in het belang is van de volksgezondheid, veiligheid of zo iets dergelijks.
Vergelijk het beleid van de binnenstad van Rotterdam of Amsterdam tijdens een wedstrijd Ajax-Feyenoord.
Dan mogen mensen ook op bepaalde plaatsen gedurende bepaalde tijdstippen niet samenscholen.
Zo'n samenscholingsverbod is overigens alleen toegestaan voor korte tijd volgens mij.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Jerry



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: za 14 feb 2004 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet zo dat wetten uberhaupt niet getoetst mogen worden aan de Grondwet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2004 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat mag inderdaad niet. Alleen een grondrecht mag ingeperkt worden door een beperking die in hetzelfde artikel staat. In die beperking staat waarschijnlijk dat eea bij wet moet zijn geregeld en dan ga je dus kijken of de keten van attributie en delegatie wel sluitend is. Is geen inhoudelijke toetsing aan de grondwet dus.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 17 feb 2004 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK dit is vrij duidelijk.
Ik had zoiets ook verwacht, maar ben op dit moment nog met inleiding publiekrecht bezig. Daar komt ook staatsrecht aan de orde, maar dat is allemaal 1 grote chaos in mijn hoofd op dit moment Confused
... sorry Machiel Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 17 feb 2004 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op UvT zit staatsrecht helemaal vooraan in 1ste jaar omdat daar essentiele dingen aan de orde komen voor de rest van de studie aldus de docenten. Blijkt maar weer Razz
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 17 feb 2004 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar zoals ook gebleken is uit de uitingen van docenten gaan ze toch de tentaminering aanpassen.
In plaats van één tentamen maken ze er nu twee deeltentamens van geloof ik.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 17 feb 2004 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, dat vooraan het jaar handig is hebben ze aan de EUR ook wel aan gedacht denk ik. Ik zit in het eerste jaar en heb hiervoor alleen 'Inleiding Strafrecht' en 'Inleiding Rechtswetenschap' gehad, beiden zeer breed en -zoals de naam al zegt- inleidend. Nu dus meteen Publiekrecht en Privaatrecht er achteraan om het verder uit te werken. Ik denk dat dit wel een goede indeling is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2004 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hier bij ons, uva Shocked , ook het eerste vak wat je krijgt...staats-en bestuursrecht....
daarna in het tweede jaar allebei de verdiepingen. Bestuursrecht schijnt hier nogal een struikelblok te zijn, ben benieuwd of dat bij andere uni's ook zo is...
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2004 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar goed over staatsrecht op UvT is al een andere discussie gaande. Smile
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds