Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 23:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Salaris advocaat-stagiaires bij kleine kantoren
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mr. L



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: za 25 jul 2009 12:35    Onderwerp: Salaris advocaat-stagiaires bij kleine kantoren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Sinds juli vorig jaar ben ik als advocaat stagiaire werkzaam op een klein advocatenkantoor in de hoofdstad. Het salaris dat ik is precies conform de norm van de Orde. Elk jaar wordt het salaris voor advocaat-stagaires ook nog eens verhoogd per 1 januari als ik me niet vergis.
Ik moet zeggen dat het netto bedrag niet bepaald veel is en ik heb 2 keer meegemaakt dat mijn werkgever mijn salaris verhoging 'vergat' door te geven, wat bij mij nog meer irritaties opwekt.

Verdienen advocaat-stagiaires bij kleine kantoren vaak zo weinig netto of zit ik gewoon bij de 'verkeerde' werkgever als het gaat om mijn verdiensten? Want ik vraag me soms me echt af waarom ik al die jaren heb gestudeerd en overweeg serieus om iets anders te gaan zoeken.

Bij grote kantoren verdien je natuurlijk wel veel meer, maar daar ben je om 22u vaak nog niet thuis, daar zit ik dus ook niet om te springen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UsualSuspects



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 55


BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 9:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ligt er een beetje aan. Ik werk bij een middelgroot kantoor, maar had al enige jaren relevante werkervaring toen ik daar kwam werken. Dan heb je wat om over te onderhandelen. Was dat niet het geval geweest en kwam ik rechtstreeks van de universiteit af, dan was het inderdaad de minimumnorm van de Orde geworden. Bij de grote kantoren is dat inderdaad anders (zij zitten wel een stukje hoger), maar zoals je zelf al aangeeft treden daar weer andere nadelen op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zijn volgens mij geen ongebruikelijke salarissen voor net-afgestudeerden. Daarbij doe je nog een opleiding.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik de diverse artikelen daarover moet geloven, dan liggen de salarissen over het algemeen boven het minimumniveau van de orde, tenzij je bij een kantoor zit dat (nagenoeg) volledig op basis van toevoegingen werkt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij zijn met z'n achten (ook niet groot dus) en ik zit toch wel een eindje boven het minimum dat de Orde stelt, hoor. Nu had ik wel een paar jaar ervaring als (studerend) juridisch medewerker in de advocatuur, maar ik ben daarentegen 'nog maar' 24...
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat is dat in concreto, dan?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

www.advocatenorde.nl:
Quote:
Salarissen stagiaires 2009 geïndexeerd

Het bruto-maandsalaris van de stagiaire bij een volledige werkweek bedraagt met ingang van 1 januari 2009, exclusief vakantiebijslag, onkostenvergoeding e.d. tenminste € 2.050 (was € 2.000) in het eerste jaar, € 2.336 (was € 2.279) in het tweede jaar, en € 2.595 (was € 2.532) in het derde jaar. Voor parttimers wordt het salaris naar evenredigheid berekend.

_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hahaha, dank je, maar zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde: wat is dat "ruim' van bijvoorbeeld jou dan in concreto?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haha, oké. Ik zei niet 'ruim', maar 'een eindje' Wink. Toch zo'n 300 euro...
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor je openhartigheid daarin. Vind het ook wel logisch dat kantoren boven de richtlijn van de Orde betalen (vergelijk bijvoorbeeld met wat een juridisch secretaresse krijgt), maar dat zal natuurlijk ook afhangen van de kwaliteiten van de advocaat-stagiair in kwestie.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Salaris is één van de laatste taboes in Nederland hè Wink. Er wordt zeker wel gekeken naar individuele kwaliteiten en dat vind ik ook logisch en terecht.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2009 7:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet zozeer een taboe denk ik, maar het openlijk zeggen levert vaak zo'n gezeur van collega's op (en dus: veel onrust binnen een bedrijf).
Maar je ziet wel dat de salarisonderzoeken de laatste jaren erg in opkomst zijn, zodat mensen wat makkelijker kunnen benchmarken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2009 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denk jij dat er buiten de collega's (dus met kennissen e.d.) sneller/meer over salaris wordt gesproken dan?
Ik ga er inderdaad ook vanuit dat collega's niet weten dat ik hier dit geschreven heb, want anders verwacht ik ook wel discussie op kantoor...
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2009 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, meestal niet zo snel, maar als je bijvoorbeeld net afgestudeerd bent of je oriënteert je op een andere richting, dan kan dat toch gewoon besproken worden? Uit jezelf zeg je het meestal niet, maar als het gevraagd wordt door een ander maken de meeste mensen er volgens mij niet echt een geheim van.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: do 03 sep 2009 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het er met mijn vriendinnen ook wel over gehad toen ik aan deze baan begon, inderdaad. Onder meer constaterende dat een vriendin van mij die WO pedagogiek (2 afstudeerrichtingen) heeft gestudeerd en nu docente op een ROC is en al iets langer bezig was lager zat dan ik... Dus zo slecht doen we het in de advocatuur nog niet als starters.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds