|
Auteur |
Bericht |
Prawo
Leeftijd: 71 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 102
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009 0:29 Onderwerp: SIS-signalering van gezins- en familieleden van Nederlaners |
|
|
I.v.m. het komende onderzoek van de Nationale Ombudsman naar de Nederlandse praktijk bij signaleringen in het Schengen Informatie Systeem (SIS) werp ik het volgende op.
Ben benieuwd naar reacties.
Mijns inziens horen derdelanders die gezien hun relatie met een Nederlander onder het vrije verkeer binnen de EU zouden kunnen vallen (ook als van dit recht geen gebruik is gemaakt) nooit door Nederland in het SIS te worden gesignaleerd. In ieder geval nooit als er géén sprake is van een ongewenstverklaring en zo die er wel is alleen als Nederland voorafgaand aan de signalering heeft getoetst aan het Europeesrechtelijk openbare orde criterium.
De personen die dit kan betreffen staan genoemd in artikel 2 lid 2 van Richtlijn 2004/38/EG.
Dit laat uiteraard het recht op nationale signalering en ongewenstverklaring door Nederland onverlet in die gevallen waarin de Nederlandse hoofdpersoon geen gebruik heeft gemaakt van het recht op vrij verkeer.
Ik vind dit omdat anders het inreis- en verblijfsrecht ex artikel 5, 6 en 7 van Richtlijn 2004/38/EG voor de betreffende derdelander in andere lidstaten wordt gefrustreerd. Ook zal hij of zij nooit zo spoedig mogelijk een visum kunnen krijgen, want eerst zal de achtergrond van de signalering worden onderzocht.
De gronden van een SIS-signalering staan niet alleen erg summier in het SIS, maar andere lidstaten blijken het Europeesrechtelijke openbare ordecriterium onjuist toe te passen. Ik ken voorbeelden van onjuist Belgische beleid en foute rechterlijke uitspraken uit België.
Nederland dient mijns inziens de overige 26 lidstaten voor een dergelijke misstap te behoeden door op voorhand in alle gevallen waarin een dreigende schending van het recht op vrij verkeer aan de orde is zelf die toets aan te leggen en altijd van SIS-signalering af te zien als er geen ongewenstverklaring.
Is er wel een (dreigende) ongewenstverklaring dan mag van signalering geen automatisme worden gemaakt.
Een lezenswaardige uitspraak van het Europese Hof in Luxemburg in dit verband is die in de zaak van de Commissie tegen Spanje(C-503/03). |
|
|
|
|
Prawo
Leeftijd: 71 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 102
|
Geplaatst: zo 10 jan 2010 15:03 Onderwerp: |
|
|
Niemand zin of tijd hierover na te denken?
Of ontbreekt de vereiste deskundigheid ... |
|
|
|
|
Prawo
Leeftijd: 71 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 102
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 0:38 Onderwerp: |
|
|
Het rapport van de nationale Ombudsman is inmiddels verschenen.
Aan bedoelde groep is niet speciaal aandacht besteed.
Quote: | grote onderzoeken 2010/115
DOSSIER Onderzoek naar Schengen Informatie Systeem
De Nationale ombudsman heeft onderzocht of belangen van burgers voldoende gewaarborgd zijn, in de werkwijze van de IND en KMar als zij hen in het Schengen Informatie Systeem (SIS) willen signaleren als zogenaamd 'ongewenst vreemdeling'.
Het Schengen Informatie Systeem
Het SIS is een gemeenschappelijk opsporingsysteem voor politie en justitie van de 25 Schengenlanden. Na het wegvallen van de controle bij de binnengrenzen, is het één van de middelen om de openbare orde en veiligheid te handhaven.
Signaleren en informatieverstrekking
De ombudsman constateert dat de grote gevolgen die een signalering in het SIS voor iemand heeft, onvoldoende aandacht hebben gekregen in de huidige manier van signaleren. Door een lichtvaardige uitvoering worden veel mensen makkelijk in het systeem geregistreerd, terwijl zij geen gevaar voor de veiligheid of de openbare orde vormen. De ombudsman spreekt van een zwarte lijst met verstrekkende gevolgen. Ook vindt hij de informatievoorziening aan gesignaleerde mensen onder de maat.
Aanbevelingen
De Nationale ombudsman doet de minister van Justitie een aantal aanbevelingen om de manier van signaleren te verbeteren. Zo vindt hij het noodzakelijk dat de minister serieus nadenkt over wie de overheid werkelijk in het SIS wil opnemen en bij het signaleren oog heeft voor de gevolgen voor de betrokkene. Ook vindt de ombudsman het belangrijk dat mensen die (mogelijk) gesignaleerd worden, voortaan op papier krijgen wat dit voor gevolgen heeft en hoe zij voor hun recht kunnen opkomen.
* Persbericht 17 juni 2010
* Rapport 2010/115 (PDF)
* Persbericht 14 mei 2009
| Bron |
|
|
|
|
|