Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtsgevolg? (vreemdelingenrecht en/of bestuursprocesrecht)
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stresskippetje






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2006 13:44    Onderwerp: Rechtsgevolg? (vreemdelingenrecht en/of bestuursprocesrecht) Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo mede forumgenoten,

het gaat om het volgende,
Inzake een zaak in het vreemdelingenrecht(een aanvraag om een verblijfsvergunning regulier op grond van de discretionaire bevoegdheid van de IND(14-1 brief voor de kenners). Mar dat is niet zo belangrijk, het gaat om het volgende.

Het onderscheid bij een voorbereidingshandeling en besluit is dat er bij de eerste geen rechtsgevolg optreedt(onder andere). Nu heeft de IND een beslissing genomen, waarbij ze betwisten dat het rechtsgevolgen heeft en dus ook niet kenmerken als een besluit maar als een voorbereidingshandeling. Nu is mijn vraag of jullie misschien jurisprudentie kunnen vinden waarin de rechtsvraag dus ongeveer luidt: wat wordt gezien als een rechtsgevolg?
Dus een pure bestuursprocesrechtelijke vraag!

bij voorbaat dank,


groetjes stresskippetje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2006 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen jurisp, maar wanneer er discussie is over de vraag of er sprake is van een besluit, kun je altijd in beroep gaan wegens het niet (tijdig) nemen van een beslissing op bezwaar. De rechter zal dan ambtshalve moeten toetsen of er sprake is van een besluit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
stresskippetje






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2006 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dat klopt, dat hebben we ook gedaan, maar ik zoek onderbouwing mede door jurisp.

dank je!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2006 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

stresskippetje schreef:
dat klopt, dat hebben we ook gedaan, maar ik zoek onderbouwing mede door jurisp.

dank je!!

Een rechtsgevolg is toch wanneer er een verandering optreedt in iemands' positie ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
stresskippetje






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja een rechtsgevolg is indien er een verandering
optreedt in de bestaande rechten, verplichtingen of bevoegdheid of juridische status.

Maar laat ik mijn vraag anders stellen, heeft iemand jurisprudentie over de uitzondering gesteld in art 6:3 lid 2 Awb....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
stresskippetje






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 15:12    Onderwerp: Uitzonderingen art 6:3 lid 2 Awb Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kent iemand jurisp. of relevante informatie over de uitzondering gesteld in art 6:3 lid 2 Awb....
dit is een uitzondering als een beslissing ter voorbereiding van een besluit niet vatbaar is voor bezwaar en beroep!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je al in de Tekst en Commentaar bij de Awb gekeken?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 18:12    Onderwerp: It must be a stranger, who got lost... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou mij niet zo veel zorgen maken. De rechterlijke macht heeft behoorlijk tabak van de IND en hun pogingen om telkens onder de wet en rechterlijke uitspraken uit te komen. Zie ook het AD afgelopen weekend.

Inmiddels heeft ook de Afdeling in verschillende uitspraken behoorlijk dichtgetimmerd dat de reacties, briefjes, pseudo-beslissingen en mededelingen van de IND in 14-01 zaken vrijwel altijd een BESLUIT opleveren. Ook hier zal dat het geval zijn: het is staande jurispridentie (ook elders in het bestuursrecht) dat aan het etiketje dat het bestuursorgaan zelf aan zijn brouwsel hangt, geen waarde hoeft te worden gehecht.

En tot slot kun je altijd nog gaan hangen aan art. 72, 3de lid, Vreemdelingenwet: is de betreffende vreemdeling in zijn hoedanigheid van vreemdelingen getroffen door een handeling van de zijde van of namens de minister, dan is die handeling appellabel! Exclamation

By the way: het gaat toch niet om een aanvraag om een MVV, ingediend door de referent? Want daar staat inderdaad geen bezwaar en beroep tegen open, helaas Crying or Very sad
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben met bestuursrecht bezig toevallig, ik zal eens zoeken en erop terugkomen.... Maaruh wat is een MVV?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed heb gegoogle't is een mvv een machtiging tot voorlopig verblijf.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Ik ben met bestuursrecht bezig toevallig, ik zal eens zoeken en erop terugkomen.... Maaruh wat is een MVV?

Machtiging tot Voorlopig Verblijf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
stresskippetje






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 13:47    Onderwerp: Re: It must be a stranger, who got lost... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:
Ik zou mij niet zo veel zorgen maken. De rechterlijke macht heeft behoorlijk tabak van de IND en hun pogingen om telkens onder de wet en rechterlijke uitspraken uit te komen. Zie ook het AD afgelopen weekend.

Inmiddels heeft ook de Afdeling in verschillende uitspraken behoorlijk dichtgetimmerd dat de reacties, briefjes, pseudo-beslissingen en mededelingen van de IND in 14-01 zaken vrijwel altijd een BESLUIT opleveren. Ook hier zal dat het geval zijn: het is staande jurispridentie (ook elders in het bestuursrecht) dat aan het etiketje dat het bestuursorgaan zelf aan zijn brouwsel hangt, geen waarde hoeft te worden gehecht.

En tot slot kun je altijd nog gaan hangen aan art. 72, 3de lid, Vreemdelingenwet: is de betreffende vreemdeling in zijn hoedanigheid van vreemdelingen getroffen door een handeling van de zijde van of namens de minister, dan is die handeling appellabel! Exclamation

By the way: het gaat toch niet om een aanvraag om een MVV, ingediend door de referent? Want daar staat inderdaad geen bezwaar en beroep tegen open, helaas Crying or Very sad


Kan ik die terugvinden?want ik kan echt niets vinden!
Nee het gaat inderdaad niet om een aanvraag om MVV

Ja de IND functioneert hier op kantoor ook regelmatig als uitlaatklep!Bedankt voor je reactie, heb er echt veel aan!

IND --> Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
stresskippetje






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Als ik het goed heb gegoogle't is een mvv een machtiging tot voorlopig verblijf.


HEEL GOEDD Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

stresskippetje schreef:
Duch schreef:
Als ik het goed heb gegoogle't is een mvv een machtiging tot voorlopig verblijf.


HEEL GOEDD Wink

StevenK wist het ook al hoor Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fatima
Gast









BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kwam twee uitspraken tegen waarbij is geoordeeld dat er sprake is van voorbereidingshandelingen. Het betrof een beslissing om de AC-procedure te volgen (Awb 01/30019, uitspraakdatum 24 juli 2001) en een beslissing om de beslistermijn te verlengen (Awb 01/50609, uitspraakdatum 14 januari 2002). In de laatste zaak achtte de rechtbank geen grond aanwezig om artikel 72, derde lid, Awb toe te passen. De uitspraken zijn te vinden op rechtspraak.nl.
Verder ben ik een uitspraak tegengekomen waarbij de beslissing om geen video-opnamen te accepteren bij het nader gehoor, als voorbereidingshandeling werd aangemerkt. En een andere uitspraak waarbij de beslissing om betrokkene in de gelegenheid te stellen de aanvraag aan te vullen, eveneens als voorbereidingshandeling werd aangemerkt.
Ik weet niet waar het bij jou zaak precies om gaat, maar nu heb je in ieder geval wat voorbeelden waarmee je jou zaak kunt vergelijken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds