Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 18 mei 2024 0:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Problemen wegen inhouden borg?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lola








Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 11:39    Onderwerp: Problemen wegen inhouden borg? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb niet veel verstand van recht, dus als dit onder het verkeerde subforum wordt gepost, mijn excuses.

Ik heb een probleem waarmee hopelijk iemand hier mij kan helpen. Ik woon op kamers en verhuis over 2 maanden. De verhuurder van mijn kamer is in bepaalde dingen erg laks. Zo heb ik van een betrouwbare bewoner gehoord dat als je verhuist, je de borg moet inhouden op je 2 laatste maanden huur, omdat je die anders nooit terugziet. De mensen die dit niet hebben gedaan, hebben hun borg nooit teruggekregen, en ik heb mijn borg echt nodig voor mijn nieuwe woning.

De vraag is nu, als ik dit zou doen, zou hij mij dan aan kunnen geven/klagen wegens wanbetaling of iets dergelijks? Zou ik hem er schriftelijk van op de hoogte stellen of is dat juist dom?

Ik kan ook schrijven dat hij begin januari de kamer kan controleren en daarna de borg mag overmaken en dat ik anders de huur niet overmaak, maar wellicht is dat weer chantage??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe moet je huur betalen totdat je daar dus weggaat, ook de laatste maanden dus en daar kan je de borg in principe niet voor inzetten. De borg is veelal bedoeld om schade aan de gehuurde kamer te repareren en te voorkomen dat de huisbaas opeens met een gesloopte kamer zit en jij weigert te betalen.
Als vervolgens jouw huisbaas weigert de borg terug te betalen zou je volgens mij een juridische procedure kunnen aangaan maargoed dat is inderdaad erg vervelend.

Kennissen van mij hebben het risico genomen door op te zeggen en die laatste maanden geen huur te betalen anders dan de aanvulling tussen de borg en het huurbedrag. Op dat moment kon de huisbaas wel eventueel huur eisen dus (het is immers niet betaalt) maar de meeste louche huisbazen doen dit weer niet via de rechter omdat ze zichzelf meestal in de vingers snijden dan ...

dus nee het mag niet maar ik weet niet wat ik zou doen ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat je eigenlijk wil doen is verrekening. Verrekening van borg met de huur is niet toegestaan; dit is vaste rechtspraak. Je kunt natuurlijk wel de verhuurder vragen of het goed is te verrekenen; hiermee dwing je hem als het ware voordat je de laatste huur betaalt te verklaren of er redenen voor hem zijn om borg in te houden.
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies, het mag dus officieel niet. Maar als jouw huisbaas zo louche is dat hij de borg nooit teruggeeft ( terwijl er niks kapot is ofzo) dan is het duidelijk dat hij zich zelf niet aan de regels houdt. Als jij dan de laatste huur niet betaalt lijkt het me ook sterk dat hij stappen gaat ondernemen want zoals Martijn al zegt dan komt hij zelf ook in de problemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou de risico's niet nemen, door niet te betalen.
Het lijkt mij beter het advies van Funky opvolgen en je huisbaas vragen om de huur te verrekenen met de borg.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brutalen hebben de halve wereld. Aan jou de keuze Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Lola








Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 04 dec 2004 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb besloten om te schrijven of hij in januari langs wil komen om te controleren of alles in goede staat verkeerd en vervolgens de borg kan overmaken. En als hij daar geen kans toe ziet, of hij dan bezwaar maakt als ik dan de borg met de huur verreken.

Gaat hij niet akkoord, dan kan ik eventueel wachten met de huur van januari betalen tot hij de borg betaalt.

Bedankt voor het meedenken iedereen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: za 04 dec 2004 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verstandig... de weg van de minste risico's! Laat ons even weten hoe het afloopt...

Succes
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lola








Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2005 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een update:

Volgend weekend ga ik verhuizen en mijn huurbaas is niet bij mij langsgeweest. Hij was vorige week wel in huis (is niet bij mij langsgeweest) en hij maakte een opmerking over dat ik het huis uitging, maar over de borg heeft hij geen woord laten vallen. Dat zie ik dan maar als een instemming dat ik verrekenen mag, anders had hij er wel iets over gezegd.

Ik heb deze maand geen huur betaald en hoewel de borg hoger dan de huur was, ben ik dan in ieder geval niet de gehele borg kwijt Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2005 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt toch ook wel ergens zwart op wit dat je borg hebt betaald? Als je dat hebt, maakt die afspraak namelijk wezenlijk deel uit van de gesloten overeenkomst en is dat geld (ook achteraf) gewoon opeisbaar!

Als je huisbaas dan de borg niet aan je terugbetaald, kun je hem in gebreke stellen. Dat moet altijd, mits dat volgens artikel 6:83 BW niet nodig behoeft te zijn. Ingebreke stellen is niets anders dan een briefje maken waarin je de huisbaas sommeert om voor <een datum die redelijk is> het bedrag ad <EUR bedrag> te storten op je rekening. Als je huisbaas dat niet binnen die redelijke termijn doet, sta je volgens mij sterk en kan je gewoon alles uit handen geven aan een gerechtsdeurwaarder om het bedrag alsnog te innen.

Mocht je huisbaas het tot een procedure laten komen, dan kan eenvoudigweg de gerechtsdeurwaarder voor jou als gemachtigde optreden (je wint toch als je alles zwart op wit hebt) en alle bijkomende kosten komen dan voor rekening van de huisbaas. Overigens komt het meestak niet zover, na een officiële ingebrekestelling wil men wel betalen.

(Als je er een stuurt moet je hem zowel aangetekend als per gewone post doen.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds