Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 1:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Over de politie
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 20:57    Onderwerp: Over de politie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een gemeente vaardigt middels hun wetgevende bevoegdheid een verordening uit -m.i.b. een samenscholingsverbod-, de politie moet deze verordening handhaven welke artikelen in de politiewet geven de politie deze bevoegdheid? Of moet ik het in een andere wet zoeken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet het niet zeker, maar is het niet gewoon zo dat het in de APV wordt opgesteld als een strafbaar feit? Op grond van artikel 141 is de politie dan bevoegd tot opsporing, aangezien ze dat zijn voor ieder strafbaar feit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
Ik weet het niet zeker, maar is het niet gewoon zo dat het in de APV wordt opgesteld als een strafbaar feit? Op grond van artikel 141 is de politie dan bevoegd tot opsporing, aangezien ze dat zijn voor ieder strafbaar feit.


Dus je bedoelt dat de in de apv wordt vermeld dat overtreding strafbaar is?
http://www.minbzk.nl/veiligheid/veilige_samenleving/aanpak_illegalenover/algemene
hier las ik dat 'de raad kan overtreding van zijn verordeningen als overtreding strafbaar stellen (ten hoogste 3 maanden hechtenis of een geldboete van de 2e categorie)' maar er staat geen art. bij alleen art. 149 Gemeentewet en daar staat m.i. niets in over wat kan bij overtreding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Probeer het eens met artikel 154 Gemeentewet Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kan art. 2 politiewet gebruiken als argument voor de bevoegdheid van de politie om de apv te handhaven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, handhaving van de rechtsorde omvat zowel strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde als handhaving van de openbare orde.

Deze strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde omvat voor wat betreft de politie de voorkoming, opsporing en beëindiging van strafbare feiten (waaronder dus feiten strafbaar gesteld in gemeentelijke verordeningen).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin bedankt MterHeide,

en gaat over tot de orde van de dag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan een verordening in beginsel ook een boerkaverbod omvatten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin gaat toch niet over tot de orde van de dag ... Wink

Om op je vraag terug te komen: ik denk het wel, mits daar een heel erg goede reden voor is (en bijv. een afgebakend gebied). Zoals ik wel eens elders op dit forum heb vermeld: in Rotterdam hebben ze op een gegeven moment een soort "gevarendriehoek" afgebakend, waar van alles verboden was, waaronder: " ... het zich zonder noodzaak bevinden in portieken of op straatmeubilair" (zoiets).

Ik vond trouwens nog dit voor je. En d'r is wel meer.
_________________
Nait soez'n, moar doun!


Laatst aangepast door tikSimone op wo 15 mrt 2006 23:02, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dus in het kader van art. 149 Gemeentewet kan een boerkaverbod tot stand komen. Momenteel zijn er meningen dat op landelijk niveau zo'n regel zou botsen met de vrijheid van godsdienst en eventueel nog andere grondwetten.
Kan ik nog wat feedback krijgen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt. Artikel 149 gemw is niet specifiek voldoende om een grondrecht te beperken. Volgens mij kan m.i. deze maatregel niet door de gemeente genomen worden. Mocht een burka draagster ogv dit gemeentelijk voorschrift bestraft worden, zal de (europese) rechter het gemeentebestuur niet bevoegd achten om ogv artikel 149 gemw de grondrechten te beperken. Deze bevoegdheid moet aan de gemeente specifiek zijn toegekend. Ik denk dat daarom een verbod alleen in bepaalde situatie kan, zoals scholen etc.

Ik denk ook dat Verdonk daarom ook geen algeheel verbod kan instellen, kan de wetgever dat niet, dan kan de gemeente dat al helemaal niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je bijdrage Faya. Ik vraag me nu eigenlijk af hoe de Belgen dat geregeld hebben. Die hebben bijv. in Maaseik -in de buurt van Limburg en mijn woonplaats- een algeheel boerka verbod middels een gemeentelijke regel/wet (ik weet weinig tot niets wat Belgisch recht betreft). Er zijn in Belgie meer plaatsen waar dit is. Wordt het dan niet eens tijd dat dit voor een (Belgische) rechter ter beoordeling wordt voorgelegd.

In Nederland is het me duidelijk dat alleen een verordening sneuvelt wanneer toetsing aan de Gw plaats heeft. Maar wanneer de formele wetgever een algeheel verbod toch realiseert kan de Nederlandse rechter niks ervan zeggen. Dan moet het voor het Europese hof in Straatsburg komen toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Irene24

Irene24

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 95


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan je vertellen dat ze in België een Arbitrage Hof hebben, dat wel aan de Grondwet mag toetsen.
Het Arbitrage Hof beschrijft zichzelf als een constitutioneel hof met een beperkte bevoegdheid. De taak van het Arbitrage Hof is: beoordelen of wetten/decreten in overeenstemming zijn met Gw-bepalingen inzake de verdeling van de bevoegdheden over de federatie, gewesten, gemeenschappen. Het Arbitrage Hof toetst aan 3 grondrechten: artikel 10 (gelijkheidsbeginsel), artikel 11 (verbod op discriminatie), artikel 24 (onderwijsvrijheid).Het Arbitrage Hof maakt geen deel uit van de rechtelijke macht.

Hoe dat verbod tot stand is gekomen vroeg ik me destijds ook af, maar ik heb me er nooit in verdiept Embarassed
_________________
Winnaars zijn verliezers die nooit opgeven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me af of faya wel gelijk heeft als ze zegt dat art 149 Gem.w. niet specifiek genoeg is. Artikel 6 lid 2 Gw zegt namelijk dat de wet beperkingen regelt. Zolang de gemeentelijke verordening voldoet aan de in dat lid genoemde doelcriteria lijkt het me ok?

Dit wil niet zeggen dat een algeheel verbod dan zomaar kan. Op gemeentelijk niveau zal getest moeten worden of inderdaad aan de doelcriteria wordt voldaan. Probleem is dat er hier geen proportionaliteitstoets is, dus de gemeenteraad zal wellicht makkelijk wegkomen met het argument dat het verbod ter voorkoming van wanordelijkheden is.

Een verbod lijkt me overigens ook een beperking van artikel 9 Gw (bescherming van de persoonlijke levensfeer) en ook artikel 7 lid 3 Gw, maar deze beperkingen hebben slechts een basis in een materiële wet nodig.

Op landelijk (en gemeentelijk) niveau zal de beperking aan de eisen van het EVRM moeten voldoen. Hier komt wel een proportionaliteitstoets om de hoek kijken.

Overigens zal de Europese rechter het gemeentebestuur niet onbevoegd achten. Het EHRM kan Nederland als staat slechts veroordelen voor schending van het verdrag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:
In Nederland is het me duidelijk dat alleen een verordening sneuvelt wanneer toetsing aan de Gw plaats heeft. Maar wanneer de formele wetgever een algeheel verbod toch realiseert kan de Nederlandse rechter niks ervan zeggen. Dan moet het voor het Europese hof in Straatsburg komen toch?


Wat Nederland betreft: Een wet in formele zin kan gewoon getoetst worden aan een ieder verbindende verdragsbepalingen. Je hoeft dus helemaal niet naat Straatsburg voor zoiets. En een verordening kan net zo goed sneuvelen als die getoetst wordt aan een wet in formele zin of aan een algemeen rechtsbeginsel o.i.d.

Hoe het in België werkt weet in niet...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds