Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 16:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moord of Doodslag? nav "10 jaar cel voor campina afpers
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 11:01    Onderwerp: Moord of Doodslag? nav "10 jaar cel voor campina afpers Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva in "10 jaar cel voor campina afperser" schreef:

...voor moord maakt het niets uit of je gericht een persoon kent/zoekt... er [kan KAFKA] nog steeds sprake zijn van moord*. Lijkt mij ook vrij terecht overigens.


Dat het zo is, is een feit wat volgt uit de jurisprudentie (HR Hoornse Taart(HR 19 juni 1911, W 9203), HR Dood door bevriezing (NJ 1972/90), Hof 's Gravenhage Voorwaardelijke opzet (NJ 1986/617)
Maar waarom vind je dit terecht?
Ik zou zeggen een veroordeling op grond doodslag is ook zwaar genoeg qua potentiële strafmaat.
Want voor een zulkssoortige daad zul je (lijkt me) nooit levenslang krijgen, of je moet de volksgezondheid op grote schaal schaden of in ieder geval ernstig in gevaar brengen. (door het vergiftigen van de nationale waterzuiveringsinstallaties bijvoorbeeld**)
Of je nu in de praktijk maximaal 18 danwel 20 jaar tijdelijke vrijheidsstraf kunt krijgen voor het vergiftigen van bijvoorbeeld campina producten zal weinig uitmaken voor het vonnis lijkt me.
Dus kun je me alstublieft uitleggen waarom je een veroordelingsmogelijkheid voor (poging tot) moord vrij terecht vind?




* Mijn cursivering
** Beschadiging of het buitenwerking van waterwegen etc. is als zelfstandig feit momenteel overigens al strafbaar gesteld met een hoge straf.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verschil tussen moord en doodslag is de voorbedachte rade. De voorbedachte rade kan bewezen worden ook als de persoon bij de dader niet bekend was, maar de persoon die de dader met zijn daad zou kunnen treffen hem ook weinig tot niet uitmaakte.

Als je in het wilde weg gaat schieten in een volle stad neem je ook het risico mensen te treffen. Als dan vast komt te staan dat je dit van tevoren uitgebreid bedacht hebt, is de VR bewezen en kun je dus voor moord veroordeeld worden.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Kafka, ja waarom ik dat terecht vind. Het is voor mij gewoon vrij simpel, het gaat mij niet zozeer om de strafmaat, dat die bij moord hoger is dan bij doodslag, maar gewoon om de kwalificering van het feit.

Zoals Dianaa al zei als er voorbedachte rade in het spel is is er gewoon sprake van ( poging tot ) moord. En voorbedachte rade kan je ook hebben als je het niet perse op een bepaald persoon gemunt hebt maar als je gewoon in het wilde weg een dodelijke actie onderneemt. En ik vind dat dus terecht omdat dat voldoet aan de kwalificering van moord en niet van doodslag. simpel toch?
Waarom ben jij er zo op tegen dan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat een D.O. toevallig precies past op een handeling betekend niet dat ook automatisch terecht is.
Je kunt volledig aan de D.O. van moord voldoen;
* Opzet
* Voorbedachte rade
* Dood van een ander
en dan tóch niet terecht veroordeeld kunnen worden.
Bijvoorbeeld in het geval van euthanasie....
Een volledige vervulling van de D.O. ===> dus zou een veroordeling voor moord in geval van euthanasie terecht zijn volgens jou redenering.
Dat is natuurlijk niet jouw bedoeling geweest met je uitspraak dus hoe zo is een veroordeling voor poging tot moord terecht in het geval van die Campina afperser?
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Kafka: Wat betreft de euthanasie, nee want dan is er een strafuitsluitingsgrond , dus je moet én voldoen aan de kwalificatie én er moet geen strafuitsluitingsgrond zijn.

In het geval van Campina was er geen strafuitsluitingsgrond.
Waarom ik het terecht vind dat het poging tot moord is en niet tot doodslag is omdat ( zoals in de uitspraak staat ) hij zeer geraffineerd te werk ging bij het inspuiten van het landbouwgif in de toetjes. Hij heeft eerst de toetjes gekocht bij de AH toen op de parkeerplaats heel geraffineerd het gif ingespoten met een spuit precies onder de vouwrand en dat toen weeer dichtgeplakt. Vervolgens bracht ie de toetjes weer in de schappen, dit ongeveer een jaar lang. In de tussentijd had meneer alle tijd van de wereld om te bedenken dat dit misschien niet zo slim was en bv iemand erover in te lichten of proberen de pakken te achterhalen. Ik zou niet weten hoe dit in godsnaam tot doodslag zou kunnen leiden, hier is geen enkele aanwijzing voor een impulsieve actie , hij heeft alle tijd gehad om na te denken over zijn daad en was op de hoogte van de schadelijkheid van het gif.
Ik ben het dus eens met de uitspraak, hoe wil jij uitleggen dat dit doodslag is???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zeg niet dat het doodslag was, ik was gewoon nieuwsgierig naar het hoe en waarom van het woord terecht Rolling Eyes
Maar wat mij betreft kan deze thread gesloten worden.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoezo?? Heb ik je overtuigd? Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik begrijp nu wat je bedoelt, het heeft niks met overtuigen te maken.
Ik geloofde wel dat het moord was maar ik begreep alleen het gebruik van het woord terecht niet.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 27 mrt 2004 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oh oke, dat is dan opgelost. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds