Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 23:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mediation
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 23:29    Onderwerp: Mediation Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Minister Donner wil bemiddeling stimuleren

DEN HAAG, 20 APRIL. Minister Donner (Justitie, CDA) wil in civiele procedures bemiddeling zonder tussenkomst van de rechter (mediation) stimuleren. Hij gaat een landelijk netwerk opzetten voor informatie en advies over deze vorm van conflictbemiddeling.

Volgens Donner kan de druk op de rechterlijke macht door deze vorm van conflictoplossing aanzienlijk verminderen.

Donner heeft dit gisteren aan de Tweede Kamer geschreven. Bij alle gerechten en bureaus voor rechtsbijstand komen centra voor informatie over die zogenoemde mediation. Rechters en gerechtssecretarissen krijgen cursussen om cliënten naar bemiddelaars door te verwijzen. Donner trekt voor het opzetten van zo'n landelijk netwerk volgend jaar 5,2 miljoen euro uit.

Volgens Donner zijn burgers in de praktijk onvoldoende op de hoogte van andere vormen van conflictoplossing dan de gang naar de rechter. Donner wil met 'positieve prikkels' het gebruik van mediation stimuleren. Dat is succesvoller dan maatregelen die de gang naar de rechter bemoeilijken of het achteraf 'bestraffen' van mensen die niet gekozen hebben voor andere vormen van conflictoplossing.

De Raden voor Rechtsbijstand mogen 200 euro uitkeren als partijen er na een advies van de rechter voor kiezen om hun conflict buiten de rechter om op te lossen. Daarbij gaat het om een tijdelijke stimuleringsmaatregel om onnodige financiële drempels weg te nemen. De overige kosten voor bemiddeling zijn voor rekening van betrokkenen zelf. Alleen minder draagkrachtigen komen in aanmerking voor financiële compensatie zoals die nu ook geldt volgens de Wet op de Rechtsbijstand voor de kosten van een advocaat in een procedure.

Volgens Donner staat bij succesvolle bemiddeling de onderhandelingsbereidheid van betrokken partijen centraal. Ook voor de overheid kunnen andere vormen van conflictoplossing mogelijk zijn, zoals bij bezwaar- en beroepsprocedures. Om te voorkomen dat na een mislukt bemiddelingstraject partijen alsnog zo'n procedure aanspannen, heeft Donner een wetsvoorstel ingediend die het mogelijk maakt dat partijen tevoren afspreken om dergelijke procedures over te slaan.

Donner vindt dat de overheid bij alternatieve conflictoplossing een voorbeeldfunctie moet vervullen. Hij wijst op een 'mediation-project' in de provincie Overijssel waarbij één op de drie ingediende bezwaarschriften alsnog werd ingetrokken.

Uit onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum van het ministerie van Justitie (WODC) is gebleken dat bemiddeling buiten de rechter om escalatie bij conflicten kan voorkomen. Meer dan tachtig procent van de ondervraagde betrokkenen gaf aan er in voorkomend geval opnieuw buiten de rechter om naar oplossingen te zoeken.
Bron: NRC


Wat denkt u?
Waardevolle aanpassing die de druk op de rechter vermindert, of de zoveelste bureaucratische instantie die het web van mogelijkheden alleen maar ingewikkelder maakt?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had het toevallig al gelezen en mijn mening is nog verdeeld. Mediation kan voor sommige een uitkomst zijn, terwijl het voor anderen helemaal niets is. Het zal niet altijd de gewenste uitkomst hebben.

En om mediation echt te laten werken, zou een mediator bevoegd moeten zijn om een verzoekschrift tot echtscheiding in te dienen. Zo kan alles bij zo'n beetje dezelfde persoon afgewerkt worden. Lijkt me voor de mensen die de mediationroute kiezen wel zo makkelijk.

Daarbij komt dat mediation al in toenemende mate gebruikt wordt en ik me dus afvraag of dit dan wel door de regering geregeld moet gaan worden Rolling Eyes
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is denk ik een manier voor Donner om te 'scoren'. Het aan de kaak stellen van de overbelaste rechtspraktijk is een vrij makkelijke manier om het publiek tevreden te stellen. Ik vraag me af in hoeverre deze 'oplossing' daadwerkelijk iets op gaat lossen. Ben eerder bang dat de mogelijkheden nog minder transparant worden voor burgers.
Zelf zou ik liever zien dat men investeert in de rechtsgang zelf. Voor burgers is het nu een laatste redmiddel, die als een bom inslaat. Ik zou liever zien dat de drempel verlaagd wordt en de rechter dichter bij het alledaagse leven komt te staan. Maar ja, dan moet daar natuurlijk wel capaciteit voor zijn!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Petra



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat mediation een goede manier is om bepaalde conflicten op te lossen. Dit blijkt ook uit de praktijk. Vooral in gevallen waar de mensen nog met elkaar door een deur moeten kunnen is het waardevol om ergens samen uit te komen in plaats van door een rechter een oplossing uit te laten spreken. Ik denk alleen dat erg veel mensen die bijvoorbeeld gaan scheiden denken dat mediation niets voor hen is en dat ze (omdat ze meer bekend zijn met de weg naar de rechter) eerder kiezen voor een gang naar de rechter. In de praktijk blijkt dan weer dat deze mensen door de rechter worden gewezen op mediation en dat ze dat eerst maar moeten proberen.

Verder is het idd een fijne manier voor Donner om aandacht te vestigen op het probleem van de overbelaste rechtspraktijk en dit als oplossing voor dit probleem te zien. Het kan ook bijna niet misgaan aangezien uit projecten is gebleken dat het werkt en er erg veel aandacht voor is op dit moment.
_________________
Before you judge me take a look at you
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Petra schreef:
In de praktijk blijkt dan weer dat deze mensen door de rechter worden gewezen op mediation en dat ze dat eerst maar moeten proberen.


Dat is eigenlijk ook een beetje laat. Men moet eerder op de mogelijkheid mediation gewezen worden anders krijgen ze sneller zo'n van het kastje naar de muur gevoel.

Ik vind dat Donner ook wel een inmiddels al bekende deur intrapt. Mediation wordt al steeds bekender. Daar heeft die sector Donner niet echt voor nodig.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk (maar heb daar geen harde cijfers voor) dat mensen die nog een beetje goed met elkaar overweg kunnen zelf al liever zullen kiezen om er samen uit te komen. Het is prettig als je er dan een onpartijdige derde bij kunt halen om het proces te begeleiden.
Dus op zich is er met mediation niks mis, sterker nog, het is een betere oplossing als je er samen goed uit kunt komen.
Ik vraag me alleen af in hoeverre er al in deze mogelijkheid voorzien is, hoe het gaat met de transparantie voor burger & bedrijf, en wat de toegevoegde waarde van dit plan is (meer bureaucratisch geneuzel/intrappen open deur).
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Petra



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn dus rechtbanken die een proef met mediation hebben gedaan. Daar is dan door de rechter aan mensen aangeraden om eerst mediation te doen. Verder zijn er natuurlijk gewoon mediators, daar wordt wel steeds meer een beroep op gedaan maar ik hoorde vandaag op de radio dat de meeste mensen die mediator zijn te weinig praktijkervaring op doen omdat er niet zoveel vraag naar is.

Voor de gemiddelde Nederlander zal het als echt iets nieuws in de oren klinken maar dat is het dus eigenlijk niet. Blijkbaar zijn de resultaten van alle projecten dusdanig dat het nu tijd is om het te willen introduceren op grotere schaal. Al meen ik me te herinneren dat dit plan al eerder is geopperd of in ieder geval dat er werd gewezen op de mogelijkheden van mediation.
_________________
Before you judge me take a look at you
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja wat moet ik er verder nog over zeggen? Ik ben het wel een beetje eens met de algemene mening hier. Mediation is voor een flink aantal situaties een ideale manier om tot een goed resultaat te komen, en ik denk dat de praktijk dit inmiddels ook wel heeft uitgewezen.....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, als het voor veel Nederlanders iets nieuws zal zijn dat in de praktijk werkt, de druk op de rechter vermindert en mensen met een beter gevoel uit een conflict laat komen... GO DONNER!! Wink
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds