Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 13 mei 2024 7:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Marokkaanse scheiding
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Doeterniettoe



Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 18:10    Onderwerp: Marokkaanse scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met het volgende:

Mijn oudste zus is ongeveer 30 jaar geleden met een Marokkaan getrouwd: volgens de Nederlandse wet als ook in Marokko. Toen zij 30 jaar geleden nog werkte en hij een uitkering kreeg leefden zij van zijn uitkering en het geld wat mijn zus verdiende ging naar Marokko. Van dit geld bouwden zij langzaamaan een huis waar zij eerst alleen vakantie vierden en wat later in verschillende appartementen werd verhuurd. Inmiddels stopte mijn zus met werken toen zij haar eerste zoon kreeg. Door "handeltjes" van mijn zwager en de opbrengsten van de huur van de appartementen kon in Marokko een villa worden gebouwd met alles erop en eraan.

Twaalf jaar gelden werd hun tweede zoon geboren. Nu is zij er achter gekomen dat mijn zwager al sinds een jaar of 12 een andere vrouw heeft in Marokko, waarmee hij ook getrouwd is en inmiddels drie dochters heeft....Groot verdriet natuurlijk.


Mijn zwager is in 2004 van zijn tweede vrouw in Marokko gescheiden. Ik heb op internet gelezen dat ook in 2004 de nieuwe mudawannah (Marokkaans familierecht) van kracht is gegaan, waarin veel zaken ten gunste van de vrouw zijn veranderd. Toevallig dus ook in 2004...

Hij is in Nederland nu dus van mijn zus gescheiden en wil niet in Marokko scheiden. De beide huizen (+ winkel + restaurant + olijfboomgaard) staan allemaal op zijn naam. (mijn zus dacht: wat kan er gebeuren...)

Mijn vraag is nu: kan iemand mij zeggen of zij kans maakt om aanspraak te maken op de bezittingen in Marokko en/of de inkomsten. Mijn zus leeft hier in een huis waar een blind paard geen schade kan aanrichten en het zou een hard gelag zijn als zij niets zou krijgen van alles waar ook zij voor heeft gewerkt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of advies kan geven waar te informeren.

Alvast hartelijk dank.

Een verdrietige zus. Crying or Very sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch gezien heeft je zus vermoedelijk wel recht op een flink deel van zijn bezittingen, al weet ik niet hoe het Marokkaanse huwelijksvermogensrecht erover denkt. Om echt een inschatting te kunnen maken van de kansen zou ik je aanraden op zoek te gaan naar iemand, bijv. een advocaat of notaris, met specifieke kennis op dit gebied. Er spelen hier allerlei zaken (welk recht is van toepassing? welke rechter is bevoegd? hoe ga je een eventueel vonnis in Marokko executeren?) waarvan een willekeurig gekozen advocaat, naar ik vrees, net zo weinig verstand heeft als ik.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Doeterniettoe



Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie.

Ik ben inderdaad bang dat degene die zij nu in de arm heeft genomen, niet erg bekend is op dit specifieke terrein. Via sites zoals deze hoop ik wat wijzer te worden. Koste wat kost wil ik, samen met mijn andere zus, proberen te voorkomen dat zij, naast alle misere, ook nog eens berooid uit de strijd tevoorschijn komt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn ze in gemeenschap van goederen getrouwd?

Want in dat geval zou ik verwacht hebben dat bij de scheiding in Nederland je zus het een en ander had kunnen verdelen. Ik weet niet in hoeverre men dan het belangrijk vindt dat de huizen alleen op zijn naam staan. En vanuit het Nederlandse recht mogen naar ik aanneem buitenlandse bezittingen bij de boedel opgeteld worden.

Wat ik me ook afvraag: in hoeverre wordt een marokkaans huwelijk door de Nederlandse wet als een officieel huwelijk erkend? Aangezien je zus reeds met hem ook voor het Nederlandse recht getrouwd was, zou het kunnen betekenen dat je ex-zwager bigamie gepleegd heeft door met die andere marokkaanse vrouw te trouwen. Dat is strafbaar in Nederland, als daar sprake van een officieel erkend huwelijk geweest is.

Ik zie zelf het Nederlandse huwelijk van je zus vallend onder het Nederlandse recht voornamelijk, en dat Marokkaanse huwelijk van haar voornamelijk onder het Marokkaanse wetsysteem. Is uiteraard niet zo heel zwart-wit, maar ik denk dat daar de voornaamste focus zal liggen.

Misschien kan ze beter een jurist zoeken die zelf een marokkaanse achtergrond heeft? Die in ieder geval thuis is in de marokkaanse cultuur en die ook thuis is in de Nederlandse wetgeving?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Dahliya



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 74


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het heel verstandig is om het huwelijk in de land van herkomst te ontbinden. Dit is echter vrij moeilijk in arabische landen wel weet ik dat er sinds kort een hervorming heeft plaats gevonden in de marokkaanse wetgeving dit biedt dus perspectief. In arabische landen tracht de rechter de partijen te verzoenen en daarom denk ik dat je een sterk verhaal moet hebben. Bijvoorbeeld dat de man niet in haar onderhoud voorziet dit kan je heel goed gebruiken omdat je dan een link kan leggen dat hij een andere vrouw voorziet in haar levensonderhoud en dat hij haar dus tekort schiet door die andere vrouw.
Op het gebied van huwelijksvermogensrecht wordt bij ontbinding rekening gehouden met de goederen en middelen verworven tijdens het huwelijk ook al is er geen huwelijkscontract opgemaakt. In geval van onenigheid zal de rechter oordelen naar billijkheid, rekening houdend met alle bewijsmateriaal dat hem wordt voorgelegd.
_________________
...Het Ware Te Wensen...Dat Alle Mense Met Al Hun Gebreken Naar Zichzelf Keken...Dan Zouden Ze Het Laten Over Andere Te praten...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Doeterniettoe, ik heb veel over je vraag zitten nadenken, maar het enige advies dat ik je zus zou kunnen geven is: zoek hier een advocaat van Marokkaanse afkomst en daar ook een advocaat.

Beide dames/heren kunnen dan goed met elkaar communiceren en prima de rechtsstelsels vergelijken.

Het gaat nu eenmaal om veel geld.

De Orde van Advocaten kan je vast helpen hier een geschikte advocaat te vinden.

Het ligt lastig, omdat in beide landen een huwelijk is gesloten. Hier is de Nederlandse wet conflictenrecht rechtscheidingen van toepassing (WCE). Ik heb er wel een artikel over, geschreven door Susan Rutten. Het heet verstotingen in de Marokkaanse rechtspraktijk en behandelt de diverse vormen van scheidingen. Ik zal kijken of ik het in electronische vorm voor je te pakken kan krijgen.

Je kunt ook eens informeren bij de Universiteit Maastricht. Er is een groep juristen die zich met het islamitisch recht bezighoudt: de Vereniging ter bestudering van het Recht van de Islam en het Midden Oosten (RIMO).

Maar nogmaals: schakel een advocaat in.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor wie alvast iets meer wil lezen over de bigamie en toepasselijke rechtssystemen (en haken en ogen): artikel

Het artikel dat ik bedoelde kan ik helaas niet online vinden. De UB search levert op:

Title: Verstotingen in de Marokkaanse rechtspraktijk
Author: S.W.E. Rutten
Year: 2003
In: Migrantenrecht, ISSN 0921-0237
Numbering: vol. 18 (2003), issue 7, page 220-235 (16)

Het tijdschrift Migrantenrecht is een uitgave van de Sektie Publikaties Buitenlanders (SPB) van het Nederlands Centrum Buitenlanders en van de Werkgroep Rechtsbijstand in Vreemdelingenzaken (WRV).
@ Doetternietoe: Ongetwijfeld kunnen ze je daar aan een kopie helpen en anders stuur je maar even een PB met je mailadres.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Doeterniettoe



Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 23 nov 2006 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mensen, allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en de adviezen. Ik zal het mijn zus voorleggen en hoop dat ze nog wat voor zichzelf en haar kinderen kan regelen.

Nogmaals bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds